Gemeente Sittard-Geleen

Redactie

Persbericht

Doorkiesnummer: (046) 47 84 588 Sittard-Geleen, 27 maart 2003.
Onderwerp: Vernieuwde Servicelijn Wijk

Sittard-Geleen gaat verder met Wijkgericht Werken

Vernieuwde Servicelijn Wijk in gebruik genomen

Donderdag 27 maart heeft de gemeente Sittard-Geleen de vernieuwde Servicelijn Wijk onder het toeziend oog van inwoners, raads- en commissieleden en medewerkers in gebruik genomen. Inwoners kunnen vanaf nu 24 uur per dag, 7 dagen in de week bij de Servicelijn Wijk terecht met vragen en meldingen over alles wat hun directe leefomgeving aangaat. Ook is donderdag de aftrap gegeven voor een promotiecampagne: de gemeente wil inwoners stimuleren om zoveel mogelijk gebruik te maken van de Servicelijn Wijk. Door samenwerking met inwoners - die onder meer oren en ogen van de wijkbeheerders kunnen zijn - wil de gemeente de leefbaarheid in wijken en buurten verder verbeteren.

De gemeente wil samen met de inwoners en met partnerorganisaties zoals woningstichtingen, welzijnswerk, politie en thuiszorg het wijkgericht werken uitbouwen. De filosofie hierachter is dat leefbaarheid in wijken en buurten iets is waarbij je door samenwerking meer kunt bereiken. Al eerder hebben we aangekondigd deze route te willen kiezen. Donderdag zijn er twee belangrijke stappen gezet. Vragen en meldingen van burgers over de leefomgeving worden voortaan afgehandeld via de vernieuwde Servicelijn Wijk, 046-478 478 0. Veel gestelde vragen worden via een voice-responce-systeem beantwoord; Meldingen over bijvoorbeeld afgevallen takken, illegale stortingen, scheefliggende stoepen enzovoorts kunnen rechtstreeks bij onze servicelijnmedewerkers gedaan worden; Binnen 8 dagen worden meldingen verholpen, of krijgt de melder bericht. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld als de melding gekoppeld kan worden aan een reguliere onderhoudsbeurt. We zijn voortaan 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. In dringende gevallen is er ook buiten kantooruren een medewerker aanwezig om meldingen te verwerken. Vanaf vandaag kunnen ook meldingen gestuurd worden via onze internetsite www.sittard-geleen.nl. Daarmee is de eerste directe internetdienstverlening van de nieuwe gemeente een feit. Daarnaast biedt de website via Servicelijn Wijk een grote hoeveelheid informatie. We gaan actiever naar de wijken en buurten toe.
Naast de stadsdeelcoördinatoren die regelmatig afstemmen met buurtplatforms en de brug vormen tussen de buurten en de gemeentelijke organisatie zijn er nu ook wijkbeheercoördinatoren, met name voor de 'fysieke' aspecten van de leefbaarheid in buurten. Regelmatig organiseren zij buurtschouwen waarbij samen met bewoners, wethouders en ambtenaren wordt rondgewandeld in een buurt om te bekijken wat er verbeterd moet worden. Het bewakingssysteem waarmee de Servicelijn Wijk werkt, helpt ook bij deze buurtschouwen om snel knelpunten op te lossen. Snelle afhandeling gebeurt met behulp van speciale wijkploegen van de afdeling Wijkbeheer. In alle stadsdelen zijn inmiddels dergelijke ploegen actief.

Speciale aanspreekpunten

Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week 5 stadsdeelwethouders aangewezen. Dat zijn wethouders die als speciaal aanspreekpunt voor betreffende stadsdelen gaan optreden. Zo zullen zij bijvoorbeeld ook aanwezig zijn bij buurtschouwen. Het college heeft voor de volgende verdeling gekozen (zie ook het bijgevoegde kaartje): Wethouder Koos Martens: Sittard - Centrum, Limbrichterveld, handelscentrum Bergerweg, Sanderbout, Ophoven, Kollenberg-Park en Leijenbroek en Watersley en omgeving. Wethouder Frans Wagemans: Sittard - Overhoven, Baandert, Stadsbroek, Vrangendael, Broeksittard, Kemperkoul, Industriepark Noord, recreatiegebied Swienswei Wethouder Piet Veugen: Geleen - Geleen Zuid, Kluis, Oud-Geleen, Haesselderveld, Windraak en Munstergeleen Wethouder Walter Lennertz Geleen- Centrum, Lindenheuvel, Geleen-Noord en industrieterrein Chemelot (DSM en Sabic) Wethouder Hub Lemmens: Born en alle kerkdorpen daaromheen, inclusief Limbricht, Einighausen en Guttecoven Burgemeester Wim Dijkstra en de wethouders Theo Hanssen, Peter Geenen en Fred den Rooijen houden vanuit coördinerende rollen een "helicopterblik"over alle stadsdelen.

Enkele cijfers

De servicelijn is geen nieuw fenomeen. De voormalige gemeente Sittard, Geleen en Born hadden allerdrie een gestructureerde manier voor de opvang en afhandeling van meldingen klachten. In Born ging dat vanaf januari 1997 via de Centrale Balie. Het eerste jaar (1997) had de Servicelijn Sittard 1 vaste kracht, 1 stand-in, 5500 meldingen en 1500 informatieverzoeken. Het Meldpunt Stadsbeheer Geleen (gestart in 1999) had het eerste jaar 2 vaste krachten en 3500 meldingen en vragen. Nu heeft de Servicelijn Wijk 4000 gesprekken per maand, 200 per dag. De helft hiervan zijn meldingen, de andere helft vragen. Er werken 4 vaste krachten met een geautomatiseerd systeem. Vragen en meldingen worden doorgesluisd naar back-offices Afval & Reiniging, Groen Natuur & Landschap, Wijkbeheer of Verkeer. De harde afspraak binnen 8 dagen het probleem op te lossen of een bericht te sturen aan de melder waarom het langer duurt wordt in bijna alle gevallen waargemaakt.

Tot slot

Tegelijk met al deze concrete stappen start de gemeente met een publiekscampagne. Een mascotte op affiches, stickers, de websites en in publicaties brengt het wijkgericht werken en de Servicelijn Wijk onder de aandacht. De gemeente gaat ondertussen verder met het uitbouwen van het Wijkgericht Werken: in de komende periode wordt gewerkt aan Verdergaande samenwerking met woningstichtingen, welzijnswerk, politie en thuiszorg bij het wijkgericht werken. Stroomlijnen van de gemeentelijke organisatie zodat op alle onderdelen snel en soepel kan worden aangesloten op de wijkgerichte werkwijze.

Bijlagen:
Publicatie Servicelijn Wijk

Noot,