Socialistische Partij

12de congres

Actie Kabelklacht overspoeld door UPC-gedupeerden

28-03-2003 * De SP is deze week in samenwerking met gedupeerden een actie gestart om klachten over het bedrijf UPC te verzamelen. Met deze klachten willen de SP en het comité Actie Kabelklacht aantonen dat het slecht gesteld is met de consumentenbescherming in ons land. Voorlopig is het initiatief een enorm succes: in slechts drie dagen tijd kwamen maar liefst 1.500 klachten binnen.

Spooknota's, afsluitingen, onjuiste facturen, onterechte aanmaningen en agressieve incassomethodes: de verhalen zijn inmiddels geen uitzondering meer. UPC geeft niet thuis als u met een klacht komt en voor u het weet bent u afgesloten van televisie, telefoon of internet of heeft u een deurwaarder aan de deur. De SP wil dat de kabel terug in handen van de overheid komt zodat misbruik van monopolieposities als die van UPC voorkomen wordt.

Tweede-Kamerlid Arda Gerkens is de initiatiefneemster van de actie. Na een aantal avonden in het land over het wangedrag van UPC kwam zij in contact met lokale actievoerders. Met hen besloot zij de Actie Kabelklacht op te zetten. Maandag besteedde Tros Radar hier aandacht aan en vanaf dat moment begonnen de klachten binnen te komen. Een groep van ongeveer 15 vrijwilligers bemande de telefoons en er kwam een ware stortvloed van mailtjes binnen. Na drie dagen stond de teller op 1.500 klachten.

Met het opheffen van het monopolie is slechts een deel van het probleem opgelost. Het blijkt uit de aanhoudende stroom identieke klachten over UPC dat consumenten slecht beschermd zijn tegen dit soort wanpraktijken. Het zwartboek dat wordt opgesteld, moet de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) en de minister van Economische zaken ervan overtuigen toezichthouders meer middelen moeten te geven om deze bedrijven aan te pakken, bijvoorbeeld met behulp van zware boetes.

In een aantal SP-afdelingen staan in de komende week kraampjes op markten en bij winkelcentra om klachten over de UPC te verzamelen. Ook op het internet kan men klachten kwijt via het klachtenformulieer op www.sp.nl/actiekabelklacht.