Ingezonden persbericht


Persbericht

Tom Coronel vierde in openingsrace Japans GT kampioenschap

Tom Coronel en zijn teamgenoot Daisuke Ito zijn het Japans GT kampioenschap gestart met een vierde plaats. In de race op het Ti circuit van Aida kwalificeerde het Nederlands-Japanse 'G'Zox Mugen NSX Team' zich als derde, maar kon deze plaats in de 82 ronden tellende race niet vasthouden. Met name de banden hadden het deze race zwaar en veroorzaakten tegen het eind van de race veel overstuur en minder goede rondetijden.

De Japanse raceliefhebbers zijn Tom Coronel beslist nog niet vergeten. Na zijn eerdere successen in het Land van de Rijzende Zon (waarvan de laatste in 1999) werd hij ook nu weer met veel eer en applaus ontvangen. "Het is wonderlijk om te zien, dat deze mensen zo opgaan in het spelletje 'racen'. De avond voor de race staan hier al heel veel mensen voor de poort. Ze slapen in tentjes en auto's om de volgende dag maar zo vroeg mogelijk op het circuit te zijn en vooral niets te missen. Zelf was ik dit keer ook vroeger dan normaal op het circuit. Naast de verschillende testsessies werd het de teams toegestaan om ook op donderdag nog een keer te testen. Dat ging eigenlijk heel goed. We gaan dit seizoen telkens voor een plaats in de Top 5 en dat lukte gelijk. In die training werd ook duidelijk dat onze grootste concurrent de Toyota Supra is. Op zich niet vreemd, want zij rijden met een motor van 5,3 liter en hebben voorlopig dezelfde restrictor als de 3,5 liter Honda motoren waar wij mee rijden. Desondanks sloten we de training af met een derde startplaats en waren daar -ik denk terecht- bijzonder tevreden mee. Mijn teammaat is de race gestart en bracht de wagen in de 37ste ronde naar de pits. Hij lag toen zesde. Na een supersnel uitgevoerde stop was het mijn beurt om de race uit te rijden", vertelt Coronel.

De coureur uit Huizen had in overleg met het team gekozen voor relatief zachte banden en iets minder vleugel op de auto. Hij wilde namelijk in die beginfase van zijn 'stint' proberen zover mogelijk naar voren te komen. "Eigenlijk verliep dat best goed. Ik lag op enig moment zelfs al weer derde, maar verspeelde die plek in het heetst van de strijd. Er waren continu gevechten en het beste was inmiddels absoluut van mijn banden. Het oversturen nam per ronde toe en ik moest alle zeilen bijzetten om niet in de rondte te gaan. Dat gebeurde mij toch een keer en daarmee verspeelde ik mijn podiumplaats, waarvan ik overigens nog steeds niet zeker was. We hadden op dat moment nog zo'n 14 ronden te gaan en de mannen achter mij waren op dat moment gewoon sneller. Maar je blijft proberen je plek te verdedigen. Dat is niet gelukt. Een vierde plaats als begin is volgens mij best goed. Op basis van deze resultaten zullen de strafgewichten voor de komende race bepaald worden en komen wij er met onze 10 kilogram voor een derde plaats in de training goed af. Bij de anderen kan dat gewicht voor de race op Fuji (te verrijden op 4 mei a.s.-red.) oplopen tot 50 kilogram", besluit Tom zijn verslag vanuit Japan. Inmiddels is hij zich al weer aan het voorbereiden op de eerste race van het ETCC (European Touring Car Championship) waarin hij komend weekend zijn eerste race met de -door Carly Motorsport geprepareerde- BMW op het circuit van Barcelona rijdt. De tweede auto van het team zal daar bestuurd worden door Duncan Huisman

De deelname van Tom Coronel aan het Japans GT kampioenschap wordt mede mogelijk gemaakt door zijn Nederlandse sponsors: McGregor, Apex, Castrol, Bridgestone, Autobedrijf Beelen en Clifford.

Aida: 29 maart 2003.

Ingezonden persbericht