Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

welzijnsdiensten

Care brede subsidieregeling, 24-uurszorg en welzijnsdiensten

De Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

DBO-K-U-2363919

31 maart 2003

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Verbeet en Kalsbeek (PvdA) over een care-brede subsidieregeling, 24-uurszorg en welzijnsdiensten (2020308210).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

drs. Clémence Ross-van Dorp

Care brede subsidieregeling, 24-uurszorg en welzijnsdiensten 1. Care brede subsidieregeling, 24-uurszorg en welzijnsdiensten

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Verbeet en Kalsbeek over een care brede subsidieregeling, 24-uurszorg en welzijnsdiensten (2010308210)

1
Hoever bent u gevorderd met het ontwikkelen van de zogeheten care-brede subsidieregeling, aangezien het uitblijven van 24-uurszorg en welzijnsdiensten (bijvoorbeeld maaltijdverstrek- king en activiteitenbegeleiding) ernstige gevolgen heeft voor ouderen die thuis, in plaats van in een verzorgingstehuis, wonen?

1
Ik heb het College voor zorgverzekeringen (CVZ) op 1 oktober 2002 gevraagd een subsidie- regeling te ontwikkelen die het mogelijk maakt AWBZ-breed initiatieven te ontwikkelen op het terrein van de extramurale dienstverlening voor kwetsbare burgers die anders zouden moeten worden opgenomen. Het gaat daarbij om initiatieven die ontwikkeld zijn of worden in samenspraak met de gemeenten.
Vooruitlopend op een care-brede subsidieregeling heeft het CVZ een beperkte subsidierege- ling ontworpen uitgaande van de beleidsregel `overige reikwijdteverbreding' van het College tarieven gezondheidszorg (CTG). Deze beperkte subsidieregeling treedt per 1 april 2003 in werking.
Per brief van 30 januari jl. heb ik het CVZ gevraagd haast te maken met het ontwikkelen van een care-brede subsidieregeling extramurale dienstverlening. Het is aan het nieuwe ka- binet om te beslissen over de verdere invoering van deze regeling.

2
Kan de regeling al per 1 april a.s. ingaan als de modernisering van de AWBZ in werking treedt en de tijdelijke regeling reikwijdteverbreding afloopt?

2
Zoals gezegd treedt per1 april a.s. de subsidieregeling extramurale dienstverlening in wer- king die de verdeling regelt van de middelen die voorheen via de CTG-beleidsregel overige reikwijdteverbreding werden uitgezet. Daarmee is ook de continuïteit van de langs die weg gefinancierde dienstverlening gewaarborgd.

3
Waarom bent u niet bereid desnoods de reikwijdteregeling te verlengen, totdat de brede subsidieregeling een feit is?

3
Materieel vind ik de activiteiten die hiermee worden gefinancierd van groot belang in de ke- ten van zorg en dienstverlening. De middelen die ermee zijn gemoeid worden dus per 1 april 2003 via de beperkte subsidieregeling extramurale dienstverlening verdeeld en de activitei- ten die voordien met de reikwijdtemiddelen werden gefinancierd, kunnen dus doorgang vin- den.

4
Waaruit bestaat het "zoveel mogelijk (...) anticiperen op komende ontwikkelingen", waar- over u spreekt in uw brief aan het College voor Zorgverzekeringen?

4
Ik heb het CVZ gevraagd haast te maken met de care-brede subsidieparagraaf omdat hier- mee extramuralisering kan worden bevorderd en wachtlijsten kunnen worden gereduceerd. Ik zie deze tijdelijke subsidieregeling uitdrukkelijk als tussenoplossing op weg naar een meer definitieve regeling in de vorm van bijvoorbeeld een Dienstenwet.