TAM TAM

Pharos Reizen van ANWB start baanbrekend online initiatief

ANWB Reizen, een dochter van de toeristenbond ANWB komt eind 2003 voor de Nederlandse markt met een nieuw initiatief: Pharos Reizen van ANWB. Pharos Reizen van ANWB gaat een intermediair worden tussen de leveranciers van vakantieverblijf, -vervoer en -vermaak en de reiziger.

Uniek in de opzet van Pharos Reizen van ANWB is het gebruik van internet als centraal communicatiemedium in het contact met zowel de reiziger als met de leverancier. Dit stelt Pharos Reizen van ANWB in staat de vakantieganger die graag zelf zijn of haar eigen vakantie wil samen stellen een gepersonaliseerd aanbod te doen.

Gemak en zekerheid
Onderzoek leert dat een groot deel van de Nederlanders ongeorganiseerd met de auto op reis gaat. Deze reizigers maken over het algemeen veel gebruik van internet om informatie te verzamelen en eventuele boekingen te verrichten. Zij gebruiken daarbij geen vast boekingskanaal. Hier speelt Pharos Reizen van ANWB met de nieuwe geplande site precies op in. De nieuwe site en boekingsapplicatie van Pharos Reizen van ANWB ondersteunen de klant gedurende het gehele proces. Tijdens de oriëntatiefase biedt het allerhande ideeën en veel voorpret. Vervolgens biedt de site in de informatiefase specifieke informatie over en vergelijkingen van de verschillende mogelijkheden. In de hieropvolgende boekfase worden de wensen van de bezoeker omgezet in concrete boekingen voor de vakantie. Precies op maat, zoals de klant dat wil. Na het boeken houdt de online reiservaring niet op, want de site houdt alle belangrijke reisinformatie van de reiziger online beschikbaar, waar die zich ook bevindt. Tevens wordt de webwinkel van ANWB aan de site gekoppeld waar de klant een breed scala van reisgerelateerde producten kan bestellen.

Uit onderzoek onder de huidige leden van de ANWB blijkt dat juist deze groep mensen voldoet aan het beoogde reizigersprofiel. Aangezien de ANWB met 3,8 miljoen leden reeds de grootste vereniging van Nederland is, maakt Pharos Reizen van ANWB hiermee een vliegende start. Pharos Reizen van ANWB sluit naadloos aan bij de bestaande dienstverlening van de ANWB en draagt dezelfde kernwaarden uit: betrouwbaarheid en kwaliteit. Voor de klant betekent dit het gemak van internet en de zekerheid van een gevestigde naam.

Back office
Uniek aan het concept is dat ook de reisleveranciers en inkopers van Pharos Reizen van ANWB direct betrokken zijn met de informatie op de site. De leveranciers kunnen informatie aanleveren op een aparte meertalige leverancierssite. Bovendien gaan de inkopers van Pharos Reizen van ANWB op weg met een Tablet PC (zeer compacte notebook met volledige mobiele communicatie) met een specifiek ontwikkelde buitendienstapplicatie. Deze applicatie ondersteunt de inkoper bij het vergaren van de informatie van bijvoorbeeld de accommodatie en bij het contracteren ervan. Hiermee komt een zeer groot vakantie-aanbod beschikbaar voor de consument en bereiken de aanbieders in een klap miljoenen nieuwe mogelijke klanten.

Realisatie
De verschillende applicaties zullen door Tam Tam gerealiseerd worden in samenwerking met het - eveneens Delftse - ontwerpbureau Fabrique.
Daarbij zal Fabrique het grafisch concept en de vormgeving van de site voor haar rekening nemen en ligt het overall projectmanagement en de technische realisatie in handen van Tam Tam. De internetsite en back-office zal worden gerealiseerd met de nieuwste Microsoft .NET-technologie. De site zal in september 2003 live gaan met het eerste vakantieaanbod en in november met de complete applicatie, zodat Pharos Reizen van ANWB volledig mee kan doen met de vakantieboekingen voor 2004.

Over Tam Tam
Tam Tam behoort tot de top van de Nederlandse full-service internetbedrijven. Tam Tam levert de volgende oplossingen: corporate information portals (intranet 2.0), business solutions (klant-specifieke applicaties en e-commerce) en marketingcommunicatie-sites. De oplossingen worden zowel voor vast internet als voor mobiel internet gerealiseerd. Tam Tam is Gold Partner van Microsoft en partner van Lucio, het nieuwe mobiele platform van o.a. KPN. Bij het realiseren van de oplossingen worden de verschillende expertises en diensten ingezet: consultancy, projectmanagement, interaction design, back-office integratie, application development, en services (hosting, webmaster, site-analyse en webmarketing). Bij Tam Tam zijn 50 mensen in dienst. Tam Tam werkt onder meer voor: De Hypothekers Associatie, Mojo Concerts, VNU, Novib, Rijkswaterstaat, Rosenbluth International, Wolters-Noordhoff, Hunter Douglas en Holland Casino.