Gemeente Cranendonck
17-03-2003
Samen werken aan een vastgoedinformatiesysteem
Zeven Brabantse gemeenten bundelen krachten
Op 3 april aanstaande ondertekenen in het gemeentehuis van Bladel de
burgemeesters van zeven gemeenten een overeenkomst voor gezamenlijke
ontwikkeling van een vastgoedinformatiesysteem. Het betreft de
gemeenten Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Eersel, Hilvarenbeek,
Oirschot en Reusel-De Mierden. De gemeenten hebben de mogelijkheden
van samenwerking op het gebied van vastgoedinformatie onderzocht. De
conclusie is dat samenwerking niet alleen wenselijk, maar ook
noodzakelijk is om te komen tot een integraal
vastgoedinformatiesysteem.
Gemeenten beschikken over een schat aan informatie op het gebied van
vastgoed. Administratieve en juridische gegevens over
belastingheffingen, bouwvergunningen en kadastrale percelen,
technische gegevens zoals bijvoorbeeld over gebouwen, wegen, riolen en
groen, geometrische gegevens zoals kadastrale kaarten, Woz-kaarten en
topografische kaarten enzovoort. Deze gegevens zijn nu echter niet met
elkaar te combineren en vaak ook niet digitaal beschikbaar.
In de komende jaren worden alle gemeentelijke gegevens verzameld,
bewerkt en opgeslagen. In het uiteindelijke systeem is alle informatie
in korte tijd te raadplegen en zijn de diverse gegevens met elkaar te
combineren. Niet alleen de gemeentelijke afdelingen kunnen zo snel
over de benodigde informatie beschikken, maar ook andere organisaties
en individuele burgers. Op termijn kan dat ook via de website.
Aanpak
Het ontwikkelen van een vastgoedinformatiesysteem is een complexe en
kostbare zaak. De zeven gemeenten hebben daarom besloten samen te
werken. Dat levert een aantal voordelen op zoals het delen van kennis,
kostenbeheersing, efficiency, uniformiteit en uitwisselbaarheid van
gegevens.
In eerste instantie gaat men aan de slag met het ordenen en
digitaliseren van gegevens. Deze voorbereidende activiteiten zullen
naar verwachting drie tot vier jaar in beslag nemen. De gemeenten
hebben de intentie uitgesproken om in ieder geval dit deel gezamenlijk
uit te voeren. Vervolgens zullen de vastgoedgegevens aan elkaar
gekoppeld worden en kan het integraal vastgoedinformatiesysteem worden
gerealiseerd.
Kosten
De ontwikkeling van een vastgoedinformatiesyteem is een kostbare zaak.
De uiteindelijke kosten komen waarschijnlijk neer op zo'n 1 miljoen
euro per gemeente. Door samen te werken kunnen de gemeenten een
voordeel behalen van ongeveer 20%.
---