Gemeente Cranendonck


17-03-2003

Samen werken aan een vastgoedinformatiesysteem

Zeven Brabantse gemeenten bundelen krachten
Op 3 april aanstaande ondertekenen in het gemeentehuis van Bladel de burgemeesters van zeven gemeenten een overeenkomst voor gezamenlijke ontwikkeling van een vastgoedinformatiesysteem. Het betreft de gemeenten Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Eersel, Hilvarenbeek, Oirschot en Reusel-De Mierden. De gemeenten hebben de mogelijkheden van samenwerking op het gebied van vastgoedinformatie onderzocht. De conclusie is dat samenwerking niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk is om te komen tot een integraal
vastgoedinformatiesysteem.

Gemeenten beschikken over een schat aan informatie op het gebied van vastgoed. Administratieve en juridische gegevens over belastingheffingen, bouwvergunningen en kadastrale percelen, technische gegevens zoals bijvoorbeeld over gebouwen, wegen, riolen en groen, geometrische gegevens zoals kadastrale kaarten, Woz-kaarten en topografische kaarten enzovoort. Deze gegevens zijn nu echter niet met elkaar te combineren en vaak ook niet digitaal beschikbaar. In de komende jaren worden alle gemeentelijke gegevens verzameld, bewerkt en opgeslagen. In het uiteindelijke systeem is alle informatie in korte tijd te raadplegen en zijn de diverse gegevens met elkaar te combineren. Niet alleen de gemeentelijke afdelingen kunnen zo snel over de benodigde informatie beschikken, maar ook andere organisaties en individuele burgers. Op termijn kan dat ook via de website.

Aanpak
Het ontwikkelen van een vastgoedinformatiesysteem is een complexe en kostbare zaak. De zeven gemeenten hebben daarom besloten samen te werken. Dat levert een aantal voordelen op zoals het delen van kennis, kostenbeheersing, efficiency, uniformiteit en uitwisselbaarheid van gegevens.
In eerste instantie gaat men aan de slag met het ordenen en digitaliseren van gegevens. Deze voorbereidende activiteiten zullen naar verwachting drie tot vier jaar in beslag nemen. De gemeenten hebben de intentie uitgesproken om in ieder geval dit deel gezamenlijk uit te voeren. Vervolgens zullen de vastgoedgegevens aan elkaar gekoppeld worden en kan het integraal vastgoedinformatiesysteem worden gerealiseerd.

Kosten
De ontwikkeling van een vastgoedinformatiesyteem is een kostbare zaak. De uiteindelijke kosten komen waarschijnlijk neer op zo'n 1 miljoen euro per gemeente. Door samen te werken kunnen de gemeenten een voordeel behalen van ongeveer 20%.

---