HOGESCHOOL VAN UTRECHT

Lesgeven in de Multiculturele school

Op donderdag 3 april 2003 geeft mw. dr. Maaike Hajer, lector 'Lesgeven in de Multiculturele School', een openbare les onder de titel KLEURRIJKE GESPREKKEN - INTERACTIE IN EEN MULTICULTURELE SCHOOL. De openbare les zal van 15.00 tot 16.30 uur plaatsvinden op het Niels Stensen College te Utrecht. Maaike Hajer zal in haar openbare les ingaan op de noodzaak en de mogelijkheid om verschraling in didactiek en interactie in de multiculturele klassen met behulp van taalgericht vakonderwijs tegen te gaan. De belangrijke vraag is waarom leraren er niet toe komen de leerlingen actiever te betrekken, ondanks vele vernieuwingspogingen vanuit landelijk en lokaal beleid.

Zwarte en witte scholen vormen een belangrijk thema in het debat over onderwijs in de multiculturele samenleving. De kwaliteit van het onderwijs krijgt daarbij onvoldoende aandacht, terwijl docenten juist daar dagelijks hun bijdrage aan kunnen leveren. Die kwaliteit is gebaat bij interactief onderwijs, met kleurrijke gesprekken waarin leerlingen zelf inhoudelijke inbreng kunnen leveren, hun taal ontwikkelen en daardoor tegelijk zich de vakleerstof eigen maken.

Verschillende wetenschappelijke disciplines leveren een onderbouwing van dergelijk interactief onderwijs, zoals tweede-taaldidactiek en socioconstructivisme, dat bijvoorbeeld in modern reken- en wiskundeonderwijs al is geïntegreerd. In de praktijk blijkt echter juist een verschraling in didactiek en interactie te ontstaan in multiculturele klassen. In basisonderwijs, voortgezet onderwijs en BVE geven docenten in hoge mate frontaal, klassikaal les, terwijl leerlingen nauwelijks tot praten en schrijven worden aangezet. Voor hun schoolresultaten is dat een negatieve ontwikkeling die de kans op uitval vergroot. De belangstelling van scholen voor 'taalgericht vakonderwijs' om kwaliteit hoog te houden is weliswaar groot, maar het ervan realiseren blijkt lastig. Het is daarom intrigerend waarom leraren er niet toe komen de leerlingen actiever te betrekken, ondanks vele vernieuwingspogingen vanuit landelijk en lokaal beleid. De komende vier jaren zal het lectoraat van de Hogeschool van Utrecht met een groep onderzoekers deze vraag proberen te beantwoorden. Maaike Hajer oppert drie factoren die interactief werken met kleurrijke gesprekken beïnvloeden en waaraan in opleiding en nascholing gewerkt kan worden. De eerste betreft de vaardigheid van docenten om interactie door didactische werkvormen en taakconstructie uit te lokken in klassikale gesprekken, groepsopdrachten en individuele docent-leerlingcontacten. Leerkrachtverwachtingen zijn een tweede factor: bij lage verwachtingen van capaciteiten van kinderen vragen docenten van deze kinderen minder inbreng, geven ze minder genuanceerde en leerzame feedback en beperken ze zo de leermomenten. Ten derde is het observeren van taalvaardigheid een kunst apart die niet elke vakdocent in huis heeft, waardoor het geven van noodzakelijke feedback niet uit de verf komt.
Het werk van Hajer en haar onderzoeksgroep sluit aan bij onderwijskundig onderzoek naar het denken van docenten. De deelonderzoeken in verschillende schooltypen koppelen observaties en opnames van klasseninteractie aan interviews met docenten over de zojuist gegeven les. Op die manier wordt achterhaald wat docenten tot beslissingen in hun lessen brengt. Binnen opleidings- en professionaliseringstrajecten wordt gezocht naar de ontwikkeling van interactiegedrag in de klas en het denken van docenten over die interactie. De uitkomsten van het onderzoek worden verwerkt in de programma's van de Pabo, de opleiding voor VO en BVE-docenten en voor het speciaal onderwijs. Scholen worden actief betrokken bij de deelonderzoeken.

Openbare Les
Datum: donderdag 3 april 2003
Plaats: Niels Stensen College, Amerikalaan 17, Utrecht Programma:
14.45 - 15.15 uur: ontvangst op Niels Stensen College 15.15 - 15.20 uur: welkomswoord door drs. Jan Brandsma, Algemeen directeur Faculteit Educatieve Opleidingen HvU
15.20 - 15.30 uur: Inleiding door drs. Krishna Autar 15.30 uur - 16.15 uur: Openbare les door mw. dr. Maaike Hajer 16.15 - 16.25 uur: Voorstellen Kenniskring van het Lectoraat 16.25 - 16.30 uur: slotwoord door drs. M.A. Otten, afdelingsdirecteur Archimedeslerarenopleiding
16.30 - 17.30 uur: receptie

Nadere informatie:
1. Op de openbare les is een persmap te verkrijgen. 2. De persmap wordt ook op aanvraag opgestuurd. 3. De volledige tekst van de lezing is na afloop op te vragen bij lectoraatmcs@feo.hvu.nl .

Lectoraat 'Lesgeven in de Multiculturele School' Lector Mw. dr. Maaike Hajer
Faculteit Educatieve Opleidingen, Hogeschool van Utrecht Postadres: PB 14007, 3508 SB Utrecht
Bezoekadres: Archimedeslaan 16, 3584 BA Utrecht, tel:030 2547 148 e-mail: lectoraatmcs@feo.hvu.nl, fax: 030 2517 851; website: www.feo.hvu.nl/lectoraat/

31 mrt 03 12:58