Ministerie van Buitenlandse Zaken
http://www.minbuza.nl
Persbericht
Ministerie van Buitenlandse Zaken/Ontwikkelingssamenwerking
2 april 2003
Kopje koffie met Van Ardenne (OS)
Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking Agnes van Ardenne
koopt morgen (3 april) om 11.00 uur in Den Haag het eerste pak koffie
met het vernieuwde Max Havelaar keurmerk. Dit nieuwe keurmerk is door
Max Havelaar in nauwe samenwerking met verschillende
koffieleveranciers zoals Albert Heijn, Neuteboom en de Fair Trade
Organisatie ontwikkeld. Dit betekent dat voortaan de merken Honesta,
Solidaridad en Fair Trade koffie leveren in een en dezelfde verpakking
met het vernieuwde Max Havelaar keurmerk.
Met een subsidie van EUR 2,7 miljoen van ontwikkelingssamenwerking
heeft de Stichting Max Havelaar dit nieuwe marketingbeleid kunnen
realiseren.
De (lage) prijzen op de wereldmarkt liggen beneden de kostprijs van de
meeste producentenlanden, waardoor zij moeilijk kunnen concurreren met
landen die nog wel rendabel kunnen produceren tegen deze lage prijs.
Met name ontwikkelingslanden zijn hier de dupe van. Daarnaast hebben
koffieboeren een relatief zwakke positie op de doorgaans anonieme
koffiemarkt die met vele tussenschakels werkt.Tegen deze achtergrond
heeft Van Ardenne afgelopen oktober met een aantal vertegenwoordigers
van de koffie-sector in Nederland en het maatschappelijk middenveld
gesproken over welke maatregelen genomen zouden kunnen worden om de
situatie te verbeteren voor de ontwikkelingslanden.
Sindsdien heeft Nederland ook binnen de EU de koffie-crisis hoog op de
agenda gezet. De Europese Commissie heeft eind januari op voorstel van
Nederland het voorstel voorhet uitvoeren van een werledwijde analyase
ingebracht bij de Internationale Koffie Organisatie. De bedoeling is
dat landen op basis van deze studie hun positie ten opzichte van
elkaar beter kunnen vergelijken en het biedt daarmee inzicht in op
welke terreinen ze hun concurrentiekracht kunnen verbeteren en de waar
mogelijkheden liggen voor diversificatie.