Ministerie van Buitenlandse Zaken


http://www.minbuza.nl


Persbericht
Ministerie van Buitenlandse Zaken/Ontwikkelingssamenwerking 2 april 2003

Kopje koffie met Van Ardenne (OS)

Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking Agnes van Ardenne koopt morgen (3 april) om 11.00 uur in Den Haag het eerste pak koffie met het vernieuwde Max Havelaar keurmerk. Dit nieuwe keurmerk is door Max Havelaar in nauwe samenwerking met verschillende koffieleveranciers zoals Albert Heijn, Neuteboom en de Fair Trade Organisatie ontwikkeld. Dit betekent dat voortaan de merken Honesta, Solidaridad en Fair Trade koffie leveren in een en dezelfde verpakking met het vernieuwde Max Havelaar keurmerk.
Met een subsidie van EUR 2,7 miljoen van ontwikkelingssamenwerking heeft de Stichting Max Havelaar dit nieuwe marketingbeleid kunnen realiseren.

De (lage) prijzen op de wereldmarkt liggen beneden de kostprijs van de meeste producentenlanden, waardoor zij moeilijk kunnen concurreren met landen die nog wel rendabel kunnen produceren tegen deze lage prijs. Met name ontwikkelingslanden zijn hier de dupe van. Daarnaast hebben koffieboeren een relatief zwakke positie op de doorgaans anonieme koffiemarkt die met vele tussenschakels werkt.Tegen deze achtergrond heeft Van Ardenne afgelopen oktober met een aantal vertegenwoordigers van de koffie-sector in Nederland en het maatschappelijk middenveld gesproken over welke maatregelen genomen zouden kunnen worden om de situatie te verbeteren voor de ontwikkelingslanden.

Sindsdien heeft Nederland ook binnen de EU de koffie-crisis hoog op de agenda gezet. De Europese Commissie heeft eind januari op voorstel van Nederland het voorstel voorhet uitvoeren van een werledwijde analyase ingebracht bij de Internationale Koffie Organisatie. De bedoeling is dat landen op basis van deze studie hun positie ten opzichte van elkaar beter kunnen vergelijken en het biedt daarmee inzicht in op welke terreinen ze hun concurrentiekracht kunnen verbeteren en de waar mogelijkheden liggen voor diversificatie.