Gemeente Wijk bij Duurstede
Nieuws
Bijeenkomst omwonenden locatie nieuwe busstation
Op donderdag 20 maart jl. is een bijeenkomst gehouden voor
omwonenden van de rotonde bij de Boterslootweg. Deze locatie is de
plaats waar het nieuwe busstation is gepland. Hieronder staat het
verslag van het verloop van die avond.
Wethouder Nico de With legde uit dat de ontwikkelingen in De Engk ten
grondslag liggen aan de verplaatsing van het busstation. Het college
had de direct omwonenden onlangs per brief medegedeeld dat er plannen
zijn het busstation naar de locatie Boterslootweg te verplaatsen. Hij
heeft deze omwonenden uitgenodigd op het gemeentehuis te komen praten,
omdat hij merkte dat er bij hen weerstand was. De bedoeling van de
avond was uitleg te geven over de plannen en te luisteren naar de
opmerkingen van de omwonenden. Op de avond bleek echter dat er veel
onduidelijkheid en weerstand tegen de plannen bestaat. De wethouder
werd met nieuwe feiten geconfronteerd.
Na de inleiding van de wethouder ontstond er een discussie over de
besluitvorming van de plannen. Hierbij gaven de aanwezigen aan dat ze
te weinig inzicht hadden in de procedure rond de verplaatsing van het
busstation. Men had de indruk dat er nog bezwaarschriften konden
worden ingediend. Dat bleek niet meer te kunnen, omdat het
bestemmingsplan reeds jaren geleden is vastgesteld.
Verkeerskundig beleidsmedewerker dhr. Maarten Kylstra gaf aan de hand
van een presentatie aan, waarom deze locatie is uitgekozen en hoe zo'n
busstation er ongeveer uit kan komen te zien. Ook werd er door hem
ingegaan op de nieuw te ontwerpen busroute. Hij legde uit dat je niet
zomaar een route om kunt leggen, maar dat daar eisen aan worden
gesteld. Het busstation is namelijk begin- en eindpunt van de busroute
en de haltes moeten voor geheel Wijk op aanvaardbare loopafstand zijn
gesitueerd.
Op verzoek van de aanwezige omwonenden zijn alle vragen die op de
avond gesteld zijn en de opmerkingen die gemaakt werden, opgenomen in
dit verslag:
1. Naar de mening van de bewoners was men onvoldoende geïnformeerd
over de procedure binnen de mogelijkheden van het bestemmingsplan.
2. Men had participatie en/of consultatie gewenst bij de
besluitvorming.
3. Waarom was inspraak niet mogelijk en werd er een
ontmoedigingsbeleid gevoerd?
4. Waarom was het indienen van bezwaarschriften niet mogelijk?
5. Waarom werden de bewoners pas uitgenodigd voor de informatieavond,
nadat ze zelf tegen de gang van zaken protesteerden?
6. De commerciële bedoelingen van het busstation zijn in strijd met
het bestemmingsplan.
7. Een busstation past niet binnen de begripsopvattingen van het
bestemmingsplan.
8. Wat is een busstation: gaat het hier om het verplaatsen van het
bestaande station naar een andere locatie met een opstapplaats?
9. De geluidsoverlast van optrekkende dieselmotoren mag niet groter
zijn dan 105 DB. Dit is niet gemeten door de gemeente.
10. Er is niet geïnformeerd bij de afdeling VROM, naar de
begripsbepalingen uit het bestemmingsplan..
11. Er zijn inschattingsfouten gemaakt en de bewoners pleiten voor
participatie in het vervolgtraject.
12. De toekomstige situatie is niet betrokken bij deze planvorming:
- eventuele bouw van het Revius en uitbreiding van de school wat
toename van leerlingen oplevert vanuit de regio
- bouw van (280?) woningen tussen de locatie manege en de Broekweg
tussen 2005 en 2015.
13. Hoe moeten voetgangers de opstapplaats bereiken?
14. Waar moeten reizigers oversteken om de opstapplaats te bereiken?
15. Fietsers steken in de bocht over en moeten nu rekening houden met
een draaiende bus.
16. Het vele verkeer in de spits, dat uit de Geer komt vormt een
gevaar voor de verkeersveiligheid aldaar.
17. De verkeersintensiteit is niet gemeten.
18. Kennis van het rijgedrag van bepaalde automobilisten op de rotonde
en vanaf de rotonde naar de Boterslootweg is niet bekend bij de
planmakers.
19. Er is onvoldoende naar alternatieven gekeken; deze zijn niet
onderzocht. Wel is vastgesteld dat de alternatieven de bedieningsgraad
voor de reizigers aantast. De belangen van de reizigers gaan voor die
van de bewoners. Als alternatieven werden genoemd: de carpoolplaats
bij Beijer en de locatie bij de brandweerkazerne die nu ook al als
buffer wordt gebruikt.
20. Is er sprake van waardevermindering van woningen nabij de beoogde
locatie?
Wethouder de With kon een aantal vragen beantwoorden en misverstanden
rechtzetten. Er bleef echter ook een aantal punten over die hij wilde
meenemen voor verdere bestudering. Hij deelde de aanwezigen aan het
einde van de avond mee dat hij op basis van de opmerkingen opnieuw
naar de plannen rond de verplaatsing van het busstation kijkt.
De omwonenden kiezen voor een tweede bijeenkomst op een nog nader te
bepalen tijdstip in plaats van een schriftelijke beantwoording van hun
vragen en opmerkingen. Tijdens die nieuwe bijeenkomst komen de
antwoorden op de vragen en opmerkingen aan de orde. De omwonenden
ontvangen daarvoor een uitnodiging.