Gemeente Wijk bij Duurstede

Nieuws

Bijeenkomst omwonenden locatie nieuwe busstation

Op donderdag 20 maart jl. is een bijeenkomst gehouden voor omwonenden van de rotonde bij de Boterslootweg. Deze locatie is de plaats waar het nieuwe busstation is gepland. Hieronder staat het verslag van het verloop van die avond.

Wethouder Nico de With legde uit dat de ontwikkelingen in De Engk ten grondslag liggen aan de verplaatsing van het busstation. Het college had de direct omwonenden onlangs per brief medegedeeld dat er plannen zijn het busstation naar de locatie Boterslootweg te verplaatsen. Hij heeft deze omwonenden uitgenodigd op het gemeentehuis te komen praten, omdat hij merkte dat er bij hen weerstand was. De bedoeling van de avond was uitleg te geven over de plannen en te luisteren naar de opmerkingen van de omwonenden. Op de avond bleek echter dat er veel onduidelijkheid en weerstand tegen de plannen bestaat. De wethouder werd met nieuwe feiten geconfronteerd.

Na de inleiding van de wethouder ontstond er een discussie over de besluitvorming van de plannen. Hierbij gaven de aanwezigen aan dat ze te weinig inzicht hadden in de procedure rond de verplaatsing van het busstation. Men had de indruk dat er nog bezwaarschriften konden worden ingediend. Dat bleek niet meer te kunnen, omdat het bestemmingsplan reeds jaren geleden is vastgesteld.

Verkeerskundig beleidsmedewerker dhr. Maarten Kylstra gaf aan de hand van een presentatie aan, waarom deze locatie is uitgekozen en hoe zo'n busstation er ongeveer uit kan komen te zien. Ook werd er door hem ingegaan op de nieuw te ontwerpen busroute. Hij legde uit dat je niet zomaar een route om kunt leggen, maar dat daar eisen aan worden gesteld. Het busstation is namelijk begin- en eindpunt van de busroute en de haltes moeten voor geheel Wijk op aanvaardbare loopafstand zijn gesitueerd.

Op verzoek van de aanwezige omwonenden zijn alle vragen die op de avond gesteld zijn en de opmerkingen die gemaakt werden, opgenomen in dit verslag:
1. Naar de mening van de bewoners was men onvoldoende geïnformeerd over de procedure binnen de mogelijkheden van het bestemmingsplan. 2. Men had participatie en/of consultatie gewenst bij de besluitvorming.
3. Waarom was inspraak niet mogelijk en werd er een ontmoedigingsbeleid gevoerd?
4. Waarom was het indienen van bezwaarschriften niet mogelijk? 5. Waarom werden de bewoners pas uitgenodigd voor de informatieavond, nadat ze zelf tegen de gang van zaken protesteerden? 6. De commerciële bedoelingen van het busstation zijn in strijd met het bestemmingsplan.
7. Een busstation past niet binnen de begripsopvattingen van het bestemmingsplan.
8. Wat is een busstation: gaat het hier om het verplaatsen van het bestaande station naar een andere locatie met een opstapplaats? 9. De geluidsoverlast van optrekkende dieselmotoren mag niet groter zijn dan 105 DB. Dit is niet gemeten door de gemeente. 10. Er is niet geïnformeerd bij de afdeling VROM, naar de begripsbepalingen uit het bestemmingsplan..
11. Er zijn inschattingsfouten gemaakt en de bewoners pleiten voor participatie in het vervolgtraject.
12. De toekomstige situatie is niet betrokken bij deze planvorming:
- eventuele bouw van het Revius en uitbreiding van de school wat toename van leerlingen oplevert vanuit de regio
- bouw van (280?) woningen tussen de locatie manege en de Broekweg tussen 2005 en 2015.
13. Hoe moeten voetgangers de opstapplaats bereiken? 14. Waar moeten reizigers oversteken om de opstapplaats te bereiken? 15. Fietsers steken in de bocht over en moeten nu rekening houden met een draaiende bus.
16. Het vele verkeer in de spits, dat uit de Geer komt vormt een gevaar voor de verkeersveiligheid aldaar.
17. De verkeersintensiteit is niet gemeten.
18. Kennis van het rijgedrag van bepaalde automobilisten op de rotonde en vanaf de rotonde naar de Boterslootweg is niet bekend bij de planmakers.
19. Er is onvoldoende naar alternatieven gekeken; deze zijn niet onderzocht. Wel is vastgesteld dat de alternatieven de bedieningsgraad voor de reizigers aantast. De belangen van de reizigers gaan voor die van de bewoners. Als alternatieven werden genoemd: de carpoolplaats bij Beijer en de locatie bij de brandweerkazerne die nu ook al als buffer wordt gebruikt.
20. Is er sprake van waardevermindering van woningen nabij de beoogde locatie?

Wethouder de With kon een aantal vragen beantwoorden en misverstanden rechtzetten. Er bleef echter ook een aantal punten over die hij wilde meenemen voor verdere bestudering. Hij deelde de aanwezigen aan het einde van de avond mee dat hij op basis van de opmerkingen opnieuw naar de plannen rond de verplaatsing van het busstation kijkt. De omwonenden kiezen voor een tweede bijeenkomst op een nog nader te bepalen tijdstip in plaats van een schriftelijke beantwoording van hun vragen en opmerkingen. Tijdens die nieuwe bijeenkomst komen de antwoorden op de vragen en opmerkingen aan de orde. De omwonenden ontvangen daarvoor een uitnodiging.