Kopje koffie met van Ardenne
Persbericht
Ministerie van Buitenlandse Zaken/Ontwikkelingssamenwerking
2 april 2003
Kopje koffie met Van Ardenne (OS)
Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking Agnes van Ardenne
koopt morgen (3 april) om 11.00 uur in Den Haag het eerste pak koffie
in de vernieuwde Max Havelaar verpakking. Deze nieuwe verpakking is
door Max Havelaar in nauwe samenwerking met verschillende
koffieleveranciers zoals AHOLD Coffee Company, Neuteboom en de Fair
Trade Organisatie ontwikkeld. Dit betekent dat voortaan de merken
Honesta, Solidaridad en Fair Trade koffie leveren in een en
dezelfde Max Havelaar verpakking.
Dit initiatief vormt onderdeel van de subsidie van EUR 2,7 miljoen die
de Stichting Max Havelaar van ontwikkelingssamenwerking heeft
ontvangen om een nieuwe marketingbeleid te kunnen realiseren en het
Max Havelaar keurmerk te promoten.
De (lage) prijzen op de wereldmarkt liggen beneden de kostprijs van de
meeste producentenlanden, waardoor zij moeilijk kunnen concurreren met
landen die nog wel rendabel kunnen produceren tegen deze lage prijs.
Met name ontwikkelingslanden zijn hier de dupe van. Daarnaast hebben
koffieboeren een relatief zwakke positie op de doorgaans anonieme
koffiemarkt die met vele tussenschakels werkt. Tegen deze achtergrond
heeft Van Ardenne afgelopen oktober met een aantal vertegenwoordigers
van het 'koffie'-bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld
gesproken over welke maatregelen genomen zouden kunnen worden om de
situatie te verbeteren voor de ontwikkelingslanden.
Sindsdien heeft Nederland ook binnen de EU de koffie-crisis hoog op de
agenda gezet. De Europese Commissie heeft eind januari op voorstel van
Nederland het voorstel voor het uitvoeren van een wereldwijde analyse
ingebracht bij de Internationale Koffie Organisatie. De bedoeling is
dat landen op basis van deze studie hun positie ten opzichte van
elkaar beter kunnen vergelijken en het biedt daarmee inzicht in op
welke terreinen ze hun concurrentiekracht kunnen verbeteren en waar
mogelijkheden liggen voor diversificatie.