Ministerie van Buitenlandse Zaken

Kopje koffie met van Ardenne

Persbericht

Ministerie van Buitenlandse Zaken/Ontwikkelingssamenwerking

2 april 2003

Kopje koffie met Van Ardenne (OS)

Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking Agnes van Ardenne koopt morgen (3 april) om 11.00 uur in Den Haag het eerste pak koffie in de vernieuwde Max Havelaar verpakking. Deze nieuwe verpakking is door Max Havelaar in nauwe samenwerking met verschillende koffieleveranciers zoals AHOLD Coffee Company, Neuteboom en de Fair Trade Organisatie ontwikkeld. Dit betekent dat voortaan de merken Honesta, Solidaridad en Fair Trade koffie leveren in een en dezelfde Max Havelaar verpakking.

Dit initiatief vormt onderdeel van de subsidie van EUR 2,7 miljoen die de Stichting Max Havelaar van ontwikkelingssamenwerking heeft ontvangen om een nieuwe marketingbeleid te kunnen realiseren en het Max Havelaar keurmerk te promoten.

De (lage) prijzen op de wereldmarkt liggen beneden de kostprijs van de meeste producentenlanden, waardoor zij moeilijk kunnen concurreren met landen die nog wel rendabel kunnen produceren tegen deze lage prijs. Met name ontwikkelingslanden zijn hier de dupe van. Daarnaast hebben koffieboeren een relatief zwakke positie op de doorgaans anonieme koffiemarkt die met vele tussenschakels werkt. Tegen deze achtergrond heeft Van Ardenne afgelopen oktober met een aantal vertegenwoordigers van het 'koffie'-bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld gesproken over welke maatregelen genomen zouden kunnen worden om de situatie te verbeteren voor de ontwikkelingslanden.

Sindsdien heeft Nederland ook binnen de EU de koffie-crisis hoog op de agenda gezet. De Europese Commissie heeft eind januari op voorstel van Nederland het voorstel voor het uitvoeren van een wereldwijde analyse ingebracht bij de Internationale Koffie Organisatie. De bedoeling is dat landen op basis van deze studie hun positie ten opzichte van elkaar beter kunnen vergelijken en het biedt daarmee inzicht in op welke terreinen ze hun concurrentiekracht kunnen verbeteren en waar mogelijkheden liggen voor diversificatie.