Zuidoost en Nieuw West pilotregio's voor nieuwe dienst Werk & Inkomen
Pb-041
3 april 2003 - Lisa Neves Gonçalves
De regios Zuidoost en Nieuw West zijn door wethouder Oudkerk
aangewezen als pilot voor het opzetten van de Dienst Werk & Inkomen
(DWI). Deze nieuwe dienst, die naar verwachting in 2005 gereed zal
zijn, wordt van onderaf opgebouwd. Het opzetten van de pilotregios en
het leren van de ervaringen past goed binnen het plan om de nieuwe
dienst van onderaf op te bouwen en de ervaringen van de medewerkers
daarin mee te nemen. Voor de pilot is een bedrag van 4,9 miljoen euro
nodig dat betaald zal worden uit rijksmiddelen. Het college van B&W
heeft onlangs met deze aanpak ingestemd.
Dienst Werk & Inkomen
In deze nieuw te vormen dienst Werk worden de taken van de Sociale
Dienst Amsterdam, de NV Werk en Maatwerk bijeengebracht. De gemeente,
het CWI en het UWV onderstrepen het streven van het kabinet naar een
geïntegreerde dienstverlening en hebben in Amsterdam de intentie
uitgesproken om in dienstverlenende zin zoveel mogelijk samen te
werken, waar mogelijk in de nieuwe Bedrijfsverzamelgebouwen (BGV-en).
Daarom worden op de werkvloer nu al verregaande samenwerkingsafspraken
met het CWI en het UWV gemaakt om in Amsterdam te komen tot een
gezamenlijke aanpak op het gebied van werk en inkomen.
De DWI zal zich gaan richten op het selecteren aan de poort wat moet
leiden tot beperking van de instroom, verkorting van de uitkeringsduur
en het bevorderen van de uitstroom van bijstandscliënten. In de nieuwe
dienst krijgt de klant te maken met een vaste consulent die met
hem/haar alle trajecten doorloopt. Er komt een 1-op-1 relatie waardoor
de klant niet meer te maken krijgt met verschillende instanties en
consulenten. Wethouder Oudkerk: "Met de nieuwe DWI willen we zoveel
mogelijk voorkomen dat mensen in de bijstand komen. Dat begint
natuurlijk al bij het contact met de scholen. Schooluitvallers willen
we zo snel mogelijk opsporen om ze te helpen niet tussen de wal en het
schip te vallen. Mensen die om welke reden dan ook nog niet aan het
werk kunnen, zullen we helpen om de belemmeringen weg te nemen: we
regelen scholing, kinderopvang, schuldhulpverlening enz. en bemiddelen
bij het zoeken naar een baan."
De DWI wordt van onderaf opgebouwd op basis van ervaringen die tijdens
de pilots worden opgedaan. De klant staat centraal en de begeleiding
naar werk, door maatwerk en gericht op de persoonlijke situatie van de
klant, staat voorop. "Iedereen krijgt een eigen klantmanager, een
soort vertrouwenspersoon die alles voor je regelt en je van het begin
tot het eind begeleidt. Dat vergt uiteraard ook inspanning van de
klant zelf. Bij de nieuwe dienst moet de klant die komt voor een
uitkering als het kan de deur uitgaan met werk of een opleiding",
aldus Oudkerk.
Wethouder Oudkerk heeft eerder bij het Rijk aangedrongen om van
Amsterdam een regelvrije zone te maken waar geëxperimenteerd kan
worden met nieuwe werkprocessen, zonder hinder van de huidige
regelgeving. "Ik wil afgerekend worden op mijn resultaten, maar dan
wil ik ook meer sturing op de toeleiding naar werk", aldus Oudkerk.
Bouwteam
Om de nieuwe benadering en het opbouwen van onderop in goede banen te
leiden en voor de aansturing van de veranderingen wordt een Bouwteam
opgericht. Hierin hebben de directeuren van de Sociale Dienst, NV Werk
en Maatwerk zitting. Oud-minister Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Willem Vermeend, is benoemd tot onafhankelijk voorzitter. Dit team
draagt de eindverantwoordelijkheid voor de reorganisatie, waaronder
het opzetten van de pilots.
De ondernemingsraden van Sociale Dienst, NV Werk en Maatwerk zijn nauw
bij de plannen betrokken en hebben inmiddels besloten om -
vooruitlopend op de nieuwe dienst - te gaan samenwerken in een
platform.
De notitie Naar een nieuwe dienst Werk en Inkomen is op 13 februari in
de Raadscommissie Werk en Inkomen besproken. Nadere behandeling in de
raadscommissie volgt op 10 april en in de gemeenteraad op 16 april.
© Gemeente Amsterdam