Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 4 APRIL 2003

Adviescheques krijgen extra impuls door oprichting 'Raad voor Advies en Consultancy'

Op voorstel van de Vlaamse minister van Economie, Jaak GABRIELS, keurde de Vlaamse regering een besluit goed betreffende de adviescheques en de oprichting van de 'Raad voor Advies en Consultancy'.

Om extern, deskundig advies betaalbaar te maken voor KMO's lanceerde minister Gabriëls op 5 maart 2003 de adviescheques. De adviescheques kaderen in de krachtlijn 'Ondernemerschap bevorderen' van het Actieplan Ondernemen. KMO's kunnen per jaar tot 820 adviescheques aankopen die elk een waarde hebben van 30 euro. 50% van elke cheque wordt betaald door de Vlaamse overheid.

Doel van de Raad binnen het systeem van de adviescheques

Deze cheques kunnen enkel verzilverd worden bij erkende adviesinstanties die beschikken over een kwaliteitslabel. Om het reservoir van aanbieders snel aan te vullen, richt de Vlaamse overheid een 'Raad voor Advies en Consultancy' op. Deze Raad zal bepalen welke certificaten aan adviesinstanties recht geven op een erkenning in het kader van de adviescheques.

Om cheques via het internet te kunnen bestellen, moet een KMO een overeenkomst voorleggen met een erkende adviesinstantie voor de uitvoering van een adviesproject. Deze adviesprojecten kunnen slaan op de algemene bedrijfsorganisatie, de strategie, het personeelsbeleid, de marketing, de automatisering, de informatisering, het milieu en andere aangelegenheden.

Kwaliteit staat steeds voorop

Adviesinstanties die erkend willen worden, moeten een deontologische code ondertekenen en een kwaliteits- certificaat voorleggen. Van bij de lancering van de adviescheques worden houders van een ISO of Q-for- certificaat automatisch tot het systeem toegelaten. Ook adviesinstanties met externe bedrijfsadviseurs die erkend zijn door het VIZO in het kader van de vroegere adviespremies, behouden hun erkenning gedurende drie jaar. Daarna moeten ook zij een kwaliteitscertificaat voorleggen.

Raad voorkomt redundante kwaliteitslabels

Om de lijst van toegelaten kwaliteitscertificaten en dus het reservoir van aanbieders verder op te vullen, richt de Vlaamse overheid een 'Raad voor Advies en Consultancy' op. Deze Raad bestaat uit zes leden, waarvan drie academici, die vertrouwd zijn met kwaliteitscertificering op het vlak van adviesverstrekking, twee leden van de SERV en een ambtenaar van de administratie Economie. De specifieke taak van de Raad bestaat erin te onderzoeken welke andere kwaliteitscertificaten of erkenningssystemen voldoende garanties bieden om op kwalitatieve wijze gesubsidieerd advies te mogen verstrekken.

Naast een ISO, Q-for of VIZO-erkenning bestaan er immers nog tal van andere labels en erkenningmechanismen. Zo zal de Raad onder meer de deontologische codes en beroepsplichten onderzoeken van diverse beroeps- organisaties waarvan de leden eventueel aanspraak wensen te maken op een erkenning als adviesinstantie. Eens de Raad een label als kwaliteitsvol heeft bestempeld, kunnen alle houders van het betreffende label toegang krijgen tot de aanbiedersmarkt zonder dat zij opnieuw op kosten worden gejaagd.

Raad zal zorgen voor meer adviesverstrekkers

Het succes van de adviescheques hangt in belangrijke mate af van het aantal adviesinstanties waar KMO's met hun cheques terechtkunnen. Momenteel zijn reeds een 140 adviesinstanties erkend en zijn er een 250-tal die een erkenning hebben aangevraagd. Van zodra de Raad operationeel is, zal het aantal aanbieders snel toenemen.

persinfo : Mark Vanleeuw, woordvoerder van minister Gabriels - tel. 02 553 12 00
e-mail: persdienst.gabriels@vlaanderen.be