Provincie Zuid-Holland

Persbericht

03-04-2003
Slechts 1 rijbaan beschikbaar na verzakking N210 Lekkerkerk

De provincie Zuid-Holland heeft de C.G. Roosweg (N 210) bij Lekkerkerk voor de helft afgesloten. Dit is gebeurd om de belasting op de bak die vorige week is verzakt, zo ver mogelijk terug te dringen. Het verkeer wordt tijdelijk met verkeerslichten geregeld. Automobilisten moeten rekening houden met flinke vertragingen. De provincie adviseert verkeer met bestemming Rotterdam of Utrecht via de A20 en A12 te rijden.

Renoveren
De N210 is de enige ontsluitingsweg in de Krimpenerwaard en stamt uit de jaren '30. Door de slappe ondergrond was het noodzakelijk de weg te onderheien. Op de palen is een betonnen bak gemaakt. Daarop ligt de eigenlijke weg. De weg is aan het einde van z'n levensduur en moet grondig gerenoveerd of zelfs totaal vernieuwd worden. Het is echter nog onduidelijk hoe dat precies moet gebeuren.
Vorige week bleek dat de weg nabij de afslag naar Lekkerkerk, aan het verzakken is. De paalfundering van een van de bakken waarop de weg ligt, is bezweken. Inmiddels is de weg ongeveer 15 centimeter verzakt. Om grotere schade te voorkomen is de maximumsnelheid verlaagd tot 30 km/u. Daar werd onvoldoende op gereageerd. Met name het zware vrachtverkeer veroorzaakt met hogere snelheid veel schade. Vandaar dat is besloten een verkeersregelinstallatie te plaatsen en het verkeer om en om over de as van de weg te leiden. Daarmee wordt en de snelheid teruggebracht en de belasting bij de verzakte bak beter verdeeld.

Herstel
Het is nog onduidelijk wanneer de herstelwerkzaamheden starten. Ingenieurs van de provincie bestuderen mogelijke methoden om de totale afsluiting zo kort mogelijk te laten zijn. Gedeputeerde Rinus Houtman heeft met de besturen van de omliggende gemeenten gesproken over de gerezen problematiek. Ook vertegenwoordigers van het hoogheemraadschap waren hierbij aanwezig. Zij spraken hun zorg uit over de verkeersveiligheid op de omliggende wegen als de weg daadwerkelijk wordt afgesloten. Ook de bereikbaarheid en de leefbaarheid komen in het gedrang. De aanwezigen stelden voor een tijdelijke omleidingsweg aan te leggen. Houtman deelt die zorg en zegde toe de mogelijkheid van een omleidingsweg te onderzoeken. Voordeel van een tijdelijke omleidingsweg is dat de druk op omliggende wegen geminimaliseerd wordt. Nadeel is dat met de aanleg veel tijd gemoeid is, grond nodig is die wellicht niet allemaal in bezit is van de provincie en tijdens de aanleg is een volledige afsluiting noodzakelijk. Daarnaast is er het gevaar dat tijdens de ontwikkeling en aanleg van een noodweg, de bewuste bak het begeeft. Dan zijn alle kosten en inspanning voor niets en is het herstel onnodig in tijd vertraagd. Verder zijn de kosten voor deze tijdelijke maatregel erg hoog zijn (EUR 500.000,-), want ook een tijdelijke weg moet waarschijnlijk onderheid worden.