Provincie Zuid-Holland
Persbericht
03-04-2003
Slechts 1 rijbaan beschikbaar na verzakking N210 Lekkerkerk
De provincie Zuid-Holland heeft de C.G. Roosweg (N 210) bij Lekkerkerk
voor de helft afgesloten. Dit is gebeurd om de belasting op de bak die
vorige week is verzakt, zo ver mogelijk terug te dringen. Het verkeer
wordt tijdelijk met verkeerslichten geregeld. Automobilisten moeten
rekening houden met flinke vertragingen. De provincie adviseert
verkeer met bestemming Rotterdam of Utrecht via de A20 en A12 te
rijden.
Renoveren
De N210 is de enige ontsluitingsweg in de Krimpenerwaard en stamt uit
de jaren '30. Door de slappe ondergrond was het noodzakelijk de weg te
onderheien. Op de palen is een betonnen bak gemaakt. Daarop ligt de
eigenlijke weg. De weg is aan het einde van z'n levensduur en moet
grondig gerenoveerd of zelfs totaal vernieuwd worden. Het is echter
nog onduidelijk hoe dat precies moet gebeuren.
Vorige week bleek dat de weg nabij de afslag naar Lekkerkerk, aan het
verzakken is. De paalfundering van een van de bakken waarop de weg
ligt, is bezweken. Inmiddels is de weg ongeveer 15 centimeter verzakt.
Om grotere schade te voorkomen is de maximumsnelheid verlaagd tot 30
km/u. Daar werd onvoldoende op gereageerd. Met name het zware
vrachtverkeer veroorzaakt met hogere snelheid veel schade. Vandaar dat
is besloten een verkeersregelinstallatie te plaatsen en het verkeer om
en om over de as van de weg te leiden. Daarmee wordt en de snelheid
teruggebracht en de belasting bij de verzakte bak beter verdeeld.
Herstel
Het is nog onduidelijk wanneer de herstelwerkzaamheden starten.
Ingenieurs van de provincie bestuderen mogelijke methoden om de totale
afsluiting zo kort mogelijk te laten zijn. Gedeputeerde Rinus Houtman
heeft met de besturen van de omliggende gemeenten gesproken over de
gerezen problematiek. Ook vertegenwoordigers van het hoogheemraadschap
waren hierbij aanwezig. Zij spraken hun zorg uit over de
verkeersveiligheid op de omliggende wegen als de weg daadwerkelijk
wordt afgesloten. Ook de bereikbaarheid en de leefbaarheid komen in
het gedrang. De aanwezigen stelden voor een tijdelijke omleidingsweg
aan te leggen. Houtman deelt die zorg en zegde toe de mogelijkheid van
een omleidingsweg te onderzoeken. Voordeel van een tijdelijke
omleidingsweg is dat de druk op omliggende wegen geminimaliseerd
wordt. Nadeel is dat met de aanleg veel tijd gemoeid is, grond nodig
is die wellicht niet allemaal in bezit is van de provincie en tijdens
de aanleg is een volledige afsluiting noodzakelijk. Daarnaast is er
het gevaar dat tijdens de ontwikkeling en aanleg van een noodweg, de
bewuste bak het begeeft. Dan zijn alle kosten en inspanning voor niets
en is het herstel onnodig in tijd vertraagd. Verder zijn de kosten
voor deze tijdelijke maatregel erg hoog zijn (EUR 500.000,-), want ook
een tijdelijke weg moet waarschijnlijk onderheid worden.