SPONSOR MAGAZINE
Rabobank met 35 miljoen grootste sponsor van Nederland
De Rabobank had met 35 miljoen euro ook in 2002 het meeste sponsorgeld
te verdelen in Nederland. Dat blijkt uit het nieuwe overzicht van de
grootste sponsors van Nederland in 2002 dat het vakblad Sponsor
Magazine in het april-nummer heeft gepubliceerd.
De Rabobank is onder andere sponsor van de wielerploeg en hoofdsponsor
van drie sportbonden (KNWU, KNHB en KNHS). In 2002 was men bovendien
first founder van de Floriade. Begin dit jaar werd men promoting
partner van het Van Gogh Museum. Het sponsorbedrag van de Rabobank
wordt overigens voor de helft bij elkaar gebracht door de 350
zelfstandige Rabobanken die ieder hun eigen sponsorbudget hebben van
ongeveer 50.000 euro.
In de top 5 van grootste sponsors staan verder Unilever (15 miljoen),
Philips Nederland (11 miljoen), ABN AMRO (10,8 miljoen) en Nike
Nederland (8,5 miljoen).
De lijst wordt gedomineerd door banken en verzekeraars die maar liefst
tien keer voorkomen. Hoogste binnenkomer is Holland Casino op een
zevende plaats als gevolg van de sponsoring van de Eredivisie.
Vergeleken met vorig jaar zijn onder andere KPN, Nuon en Amev
verdwenen uit de lijst.
De 25 bedrijven die in de lijst staan zijn samen goed voor 168,9
miljoen euro aan sponsorgeld, oftewel bijna 20% van het totale
sponsorbedrag in Nederland.
De grootste sponsordeal in 2002 was de overeenkomst tussen Holland
Casino en de Eredivisie NV voor de sponsoring van de Eredivisie.
Hiermee was een bedrag van 5,5 miljoen euro gemoeid. Ook de verlenging
van de sponsoring door ABN AMRO van het tennistoernooi in Rotterdam
(2,5 miljoen) en door Interpolis van de sponsoring van Willem II (1,18
miljoen) behoren tot de grootste deals van vorig jaar.
De complete lijst met wat de 25 grootste sponsors van Nederland betalen is te vinden in het nieuwe nummer van Sponsor Magazine.