SPONSOR MAGAZINE

Rabobank met 35 miljoen grootste sponsor van Nederland

De Rabobank had met 35 miljoen euro ook in 2002 het meeste sponsorgeld te verdelen in Nederland. Dat blijkt uit het nieuwe overzicht van de grootste sponsors van Nederland in 2002 dat het vakblad Sponsor Magazine in het april-nummer heeft gepubliceerd. De Rabobank is onder andere sponsor van de wielerploeg en hoofdsponsor van drie sportbonden (KNWU, KNHB en KNHS). In 2002 was men bovendien first founder van de Floriade. Begin dit jaar werd men promoting partner van het Van Gogh Museum. Het sponsorbedrag van de Rabobank wordt overigens voor de helft bij elkaar gebracht door de 350 zelfstandige Rabobanken die ieder hun eigen sponsorbudget hebben van ongeveer 50.000 euro.

In de top 5 van grootste sponsors staan verder Unilever (15 miljoen), Philips Nederland (11 miljoen), ABN AMRO (10,8 miljoen) en Nike Nederland (8,5 miljoen).
De lijst wordt gedomineerd door banken en verzekeraars die maar liefst tien keer voorkomen. Hoogste binnenkomer is Holland Casino op een zevende plaats als gevolg van de sponsoring van de Eredivisie. Vergeleken met vorig jaar zijn onder andere KPN, Nuon en Amev verdwenen uit de lijst.
De 25 bedrijven die in de lijst staan zijn samen goed voor 168,9 miljoen euro aan sponsorgeld, oftewel bijna 20% van het totale sponsorbedrag in Nederland.

De grootste sponsordeal in 2002 was de overeenkomst tussen Holland Casino en de Eredivisie NV voor de sponsoring van de Eredivisie. Hiermee was een bedrag van 5,5 miljoen euro gemoeid. Ook de verlenging van de sponsoring door ABN AMRO van het tennistoernooi in Rotterdam (2,5 miljoen) en door Interpolis van de sponsoring van Willem II (1,18 miljoen) behoren tot de grootste deals van vorig jaar.

De complete lijst met wat de 25 grootste sponsors van Nederland betalen is te vinden in het nieuwe nummer van Sponsor Magazine.