EIM
De beslissende ondernemer in het MKB
publicatiedatum: vr 4 apr 2003
Driekwart van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn
voortdurend op zoek naar nieuwe kansen. Als gevolg daarvan nemen zij
eens in de 2 tot 5 jaar een ingrijpende en riskante beslissing van
strategische aard. Dit leidt in de meeste gevallen tot verbetering van
de positie van het bedrijf. Opvallend is dat in het
besluitvormingsproces er grote verschillen bestaan tussen
MKB-ondernemers en het grootbedrijf. Dit blijkt uit de voorstudie 'De
beslissende ondernemer in het MKB' van EIM.
MKB-ondernemer is besluitvaardig
De enige rol van essentiële betekenis in het besluitvormingsproces tot
een ingrijpende beslissing, is de rol van de ondernemer zelf.
Ondernemers schakelen adviseurs slechts in om bepaalde (met name
juridische en financiële) aspecten uit te werken. De ondernemer in het
MKB maakt alle afwegingen zelf of eventueel samen met een
mede-eigenaar. Vooral waar het de afweging betreft tussen de risico's
en de beoogde voordelen, blijkt de ondernemer zorgvuldig te werk te
gaan. Door een geleidelijk rijpingsproces van een idee in het hoofd
van de ondernemer en door een aanleiding om in actie te komen, neemt
de ondernemer een informeel besluit. Dit informele besluit werkt de
ondernemer vervolgens uit door enkele alternatieven tegen elkaar af te
wegen om uiteindelijk tot een formeel besluit te komen. Zakelijke
afwegingen zijn bij het besluit toonaangevend, maar het gevoel dient
hierbij als kompas. Dat kompas omvat alle eerdere ervaringen van de
ondernemer en is een extra toets op de beslissing.
Grote verschillen tussen MKB-ondernemers en grote bedrijven
Het besluitvormingsproces van ondernemers in het MKB verschilt nogal
van besluitvormingsprocessen bij grote bedrijven. Bij grote bedrijven
is de besluitvorming nogal 'politiek' van aard (complex, moeizaam,
langdurig en bureaucratisch). Dat is volstrekt niet waarneembaar bij
het MKB. In het MKB bepaalt de ondernemer zelf wat er gaat gebeuren.
Bij grote bedrijven staat de rationaliteit van de beslissing voorop,
waarbij rationaliteit met name wordt opgevat als het uitwerken van
diverse alternatieven. In de literatuur over besluitvorming komt naar
voren, dat dit in het MKB niet het geval zou zijn. Strikt genomen
klopt dit in de meeste gevallen wel, omdat de ondernemer alternatieve
ideeën meestal niet expliciet uitwerkt. In de uitwerkingsfase echter
handelt de ondernemer in het MKB wel strikt rationeel omdat er in die
fase, binnen de kaders van het dominante idee, alternatieve
uitwerkingen op tafel komen, vooral ook door de inschakeling van
adviseurs.
Informatie
Meer informatie vindt u in de EIM-publicatie 'De beslissende
ondernemer in het MKB'. Deze publicatie (bestelnummer B200207, EUR
40,-) kunt u telefonisch of per fax bestellen bij EIM. U kunt de
publicatie ook gratis downloaden via
www.eim.nl/mkb-en-ondernemerschap.
Inlichtingen: 079 343 06 04
Berichten
Strategische Verkenningen: De beslissende ondernemer in het MKB
publicatiedatum: do 3 apr 2003 downloaden ( 369 Kb )
Korte inhoud:
Driekwart van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf is
voortdurend op zoek naar nieuwe kansen. Als gevolg daarvan nemen zij
eens in de 2 tot 5 jaar een ingrijpende en riskante beslissing van
strategische aard. Dit leidt in de meeste gevallen tot verbetering van
de positie van het bedrijf. Opvallend is dat in het
besluitvormingsproces er grote verschillen bestaan tussen
MKB-ondernemers en het Grootbedrijf. De enige rol van essentiële
betekenis in het besluitvormingsproces tot een ingrijpende beslissing,
is de rol van de ondernemer zelf. Ondernemers schakelen adviseurs
slechts in om bepaalde (met name juridische en financiële) aspecten
uit te werken. De ondernemer in het MKB maakt alle afwegingen zelf of
eventueel samen met een mede-eigenaar.
Auteur: dr. P.H.M. van Hoesel
drs. P. Gibcus
Prijs gedrukte versie: 40,00 euro
Thema: Ondernemerschap
MKB-Bedrijfsprestaties
Bestelnummer: B200207
ISBN: 9037108881 Aantal pagina's: 63