Gemeente Breda

Persberichten

04-04-2003

Breda zet zich in voor Europese subsidie voor Water in de Stad

afbeelding: Haven1_gr
Breda gaat samen met internationale partners voor het project 'Water in historic city centres', Europese subsidie aanvragen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders deze week besloten. Breda werkt hierin samen met 's-Hertogenbosch, Mechelen, Gent, Chester en Limerick. Al deze steden zijn bezig met het terugbrengen van historische waterlopen of havens in de historische binnenstad.

Breda is trekker van het project en wethouder J.M.L. Niederer van Stedelijke Ontwikkeling is voorzitter van de stuurgroep. De aanvraag van de zes steden is opgesteld voor het Europese project Interreg IIIB.
Naast het verkrijgen van deze subsidie, gaat het om het opbouwen van een netwerk op Europees niveau en om het opdoen van ervaring met Europese samenwerking. Bovendien kan Breda zich de komende jaren sterker profileren binnen de Europese Gemeenschap. Het ministerie van VROM ondersteunt de deelnemende Nederlandse steden met inhoudelijke en financiële bijdragen.

Water in historic City Centres
Speerpunt voor Breda
Subsidieaanvraag
Breda als lead partner

Water in historic City Centres
Het project Water in historic city centres is een samenwerkingsverband met een looptijd van 5 jaar tussen Breda, s Hertogenbosch, Gent (België), Mechelen (België), Chester (Verenigd Koninkrijk), Limerick (Ierland). Breda heeft de leidende rol met de overige steden als regionale partners.
Het doel van dit project is het historische water te gebruiken als een basiskwaliteit voor de ruimtelijke (her)ontwikkeling van historische stadscentra.
Gelijktijdig willen de steden met een integraal waterbeheer bijdragen aan de kwaliteit en duurzaamheid van hun historische stadscentrum. Het revitaliseren van de historische binnensteden.

Historische waterlopen zijn in de loop van de geschiedenis vaak gedempt of verwaarloosd. Het zichtbare resultaat is dat het autoverkeer de ruimte heeft gekregen en dat er grootschalige kantoor- en winkelfuncties zijn ontstaan. In de huidige inzichten over de ruimtelijke planning in binnensteden, staat een evenwichtige mix van functies centraal. Hierbij wordt uitgegaan van intensief ruimtegebruik zoals winkels, kantoren, voorzieningen, recreatie en wonen. De partnersteden erkennen alle de kansen die het water biedt: kansen voor een veilige, duurzame en economische gezonde toekomst voor de historische stadscentra.

Speerpunt voor Breda
Voor Breda staat de heropening van de Haven en het terugbrengen van de rivieren Mark en Aa in de binnenstad centraal. De nadruk ligt op verbetering van de economische structuur van de binnenstad, de promotie van toerisme en recreatie, een beter woonklimaat in de binnenstad, het herstel van cultuurhistorisch erfgoed, de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte en een duurzaam beheer van water en openbare ruimte.

Met de Europese bijdrage wil Breda met name de fysieke relatie tussen het water en de historische binnenstad versterken. Dit onder andere via een verlaagde kade; de kade ligt circa 40 cm boven het water en kan gebruikt worden voor het aanleggen van pleziervaartuigen of benut worden voor terrassen en evenementen. De lage kade wordt bovendien toegankelijk gemaakt voor minder validen en veel aandacht wordt besteed aan verlichting en sociale veiligheid.

Ook de andere deelnemende steden hebben een demonstratieproject. In s-Hertogenbosch wordt de Stadsdommel na het project BinnenDieze een belangrijke ecologische verbinding in samenhang met het herstel van de vestingwerken.
In Gent vormt de heropening van de Neder-Schelde een belangrijke voorwaarde voor de upgrading van een deel van de binnenstad. In Mechelen wordt - naast de herontwikkeling van het gehele openbare gebied - de oude rivier De Melaan heropend.
In Chester wordt de historische relatie tussen de River Dee en het stadscentrum geïntensiveerd door het creëren van nieuwe openbare ruimtes en voorzieningen en in Limerick wordt het Park Canal tussen het universiteitscentrum en het historische gedeelte gerestaureerd.

Naast deze demonstratieprojecten gaan de steden expertise uitwisselen, een internationale guideline, een film en een reizende expositie ontwikkelen.

Subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag moet vóór 7 april aanstaande worden ingediend bij het projectsecretariaat van Interreg IIIB in Lille. Deze aanvraag wordt vergezeld van een letter of intent, die door alle partners ondertekend dient te worden. Door ondertekening stelt een partner zich garant voor de eigen financiële bijdrage aan het project. Als Interreg IIIB het besluit heeft genomen de subsidie toe te kennen, begin juni 2003, wordt een definitieve grant offer letter gesloten.

Om de samenwerking te stroomlijnen, maken de partners onderling goede afspraken in een joint convention. In deze samenwerkingsovereenkomst worden rechten en verplichtingen vastgesteld tussen de regional partners en lead partner Breda.
De opstelling van de aanvraag is ondersteund door de Bredase bureaus Promint en NLRNT, met bijdragen van het ministerie van VROM. Bestuur en medewerkers van de gemeente s-Hertogenbosch hebben vanuit de ervaring rond de vestingwerken en Dieze als drijvende kracht geopereerd bij de opbouw van dit project. Het is bijzonder dat deze twee waardevolle Brabantse steden via een Europese prikkel komen tot een intensievere onderlinge uitwisseling en samenwerking.

Breda als lead partner
Breda heeft als lead partner in het project een belangrijke rol. Zo is Breda het eerste aanspreekpunt voor de subsidieverstrekker en is daarmee degene die de overeenkomst (de grant offer letter) mede namens de andere regional partners sluit.
Breda kan zich op deze manier nadrukkelijk manifesteren op Europees, nationaal en regionaal niveau. Bovendien doet Breda waardevolle ervaring op het gebied van Europese samenwerking en internationale projecten op. Deze ervaring kan worden ingezet binnen de positie van de stad als Zuidelijk Vervoerknooppunt en als Poort van Brabant. Daarnaast wordt de samenwerking met het betrokken ministerie en de provincie op de onderhavige onderwerpen versterkt.

Breda, 4 april 2003