Gemeente Best
27-03-2003
Verkeershandhaving in de gemeente Best.
Door wethouder drs. P Gondrie wordt op woensdag 2 april aanstaande om
12.00 uur in de Prins Bernhardlaan een bord onthuld dat automobilisten
waarschuwt voor snelheidscontroles. Deze onthulling gebeurt in
aanwezigheid van de politie, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
en vertegenwoordigers van 3VO. Komende vanaf de Oirschotseweg treft u
het bord na ongeveer 50 meter aan. De onthulling van het bord betekent
de start van dagelijkse snelheidscontroles in de gemeente Best op
verschillende wegen. Deze verkeershandhaving maakt onderdeel uit van
het landelijke project Duurzaam Veilig. Met dit project is Best al
enkele jaren bezig.
Het verkeersbeleid
In 2000 is voor de gemeente Best het Verkeersplan vastgesteld. Hierin
wordt het verkeersbeleid van de gemeente verwoord op basis van de
evaluatie van het Verkeersplan 1992 / 1994 en op basis van het project
Duurzaam Veilig.
Uit onderzoek is gebleken dat de verkeerssnelheid een heel belangrijke
risicofactor in het verkeer is. Niet alleen betekent de hogere
snelheid van het verkeer meer kans op een ongeval; ook de gevolgen van
het ongeval worden door de hogere snelheid ernstiger. In 2001 en 2002
zijn de bekende 30- en 60 km verblijfsgebieden gerealiseerd. Maar de
aanpak van de verkeersveiligheid vereist meer aanpassingen. Naast
verkeersmaatregelen in de vorm van de weginrichting en
verkeersbesluiten, zijn preventieve, mentaliteitsbeïnvloedende
maatregelen en de handhaving daarvan nauw met elkaar verbonden.
De gedragshandhaving
Het naleven van verkeersregels is niet voor alle verkeersdeelnemers
vanzelfsprekend. Dit veroorzaakt verkeersonveilige situaties. Daarom
is gedragshandhaving noodzakelijk. De gedragshandhaving is gericht op
het bevorderen van de verkeersveiligheid door middel van het
verbeteren van de verkeersmentaliteit.
De uitvoering van de verkeershandhaving is in principe een taak van de
Regiopolitie afdeling Best, Oirschot en Son en Breugel (B.O.S.). Om
een echte gedragsbeïnvloeding van de verkeersdeelnemers te bereiken is
echter een structurele verkeershandhaving nodig. Vanwege een tekort
aan personeelscapaciteit heeft de gemeente Best besloten tot
samenwerking met het Team Verkeershandhaving van de Politie Brabant
Zuid-Oost. Dit speciale politieteam is geheel gericht op de
verkeershandhaving.
Welke wegen
Op basis van de ongevallencijfers en beoordelingen van
verkeersrisico's van wegen zijn in 2002 op enkele wegen in de gemeente
Best extra verkeersmetingen verricht. Uit dit onderzoek bleek, dat er
in Best enkele trajecten zijn waar de snelheid van het verkeer
duidelijk voor verkeersonveiligheid zorgde. Deze trajecten zijn; de
Ringweg, Willem de Zwijgerweg, Eindhovenseweg, St. Oedenrodeseweg. Ook
de Prins Bernhardlaan is één van die wegen waar de snelheid van het
verkeer een risico vormt voor de verkeersveiligheid. Daarnaast hebben
de omwonenden van deze straat de afgelopen jaren bij de gemeente
herhaalde malen geklaagd over de verkeersveiligheid. Ook zijn in de
directe omgeving van deze weg drie basisscholen gevestigd.
De controles
Ingaande 2 april 2003 zal het Verkeershandhaving Team van de politie
dagelijks met mobile radarcontroles de snelheid op de trajecten gaan
controleren. Naast de snelheid zal tevens gelet worden op andere
verkeersovertredingen, zoals het rijden door rood licht, het dragen
van de autogordel, de helmplicht en verkeersonveilig gedrag.
De gemeente Best zal op deze wegtrajecten via regelmatige
verkeersmetingen met monitoren werken om op de hoogte te blijven van
het gedrag van de verkeersdeelnemers in het kader van de
verkeersveiligheid.