Gemeente Breda
Persberichten
04-04-2003
Breda en Oosterhout maken afspraken over samenwerking op het gebied
van verkeer en vervoer
Vrijdag 4 april om 12.30 uur ondertekenden de Bredase wethouder
Niederer van Verkeer en Vervoer en de Oosterhoutse wethouder Krijnen
van Verkeer op de gemeentegrens tussen Breda en Oosterhout een
convenant waarin afspraken zijn vastgelegd over samenwerking op het
gebied van Verkeer en Vervoer. Met de ondertekening van dit convenant
onderstrepen de beide gemeenten het belang van samenwerking, waarbij
zorgvuldig wordt omgegaan met de wederzijdse belangen.
In het kader van het Stadsregionale Uitwerkingsplan Streekplan (SRUP)
zijn regionale afspraken gemaakt over de VINEX-taakstellingen in de
regio. Volgens het SRUP dient in de regio een grote hoeveelheid
woningen te worden gebouwd, waaronder 3000 woningen in het gebied
Breda Noord-Oost/Teteringen, ook wel de Vinex-locatie Teteringen
genoemd.
De woninguitbreiding heeft uiteraard consequenties voor de toekomstige
regionale verkeersstructuur. Daarom hebben het Rijk, de provincie en
de gemeenten Breda, Oosterhout, Gilze en Rijen en Dongen op basis van
een verkeersstudie gezamenlijk een visie vastgesteld; de zogenaamde
BORD(T)-studie. Met deze visie wordt beoogd de toekomstige
bereikbaarheid van de regio te garanderen. Overeenkomstig deze visie
heeft de route door Teteringen, de Oosterhoutseweg, een functie als
wijkontsluiting. De regionale verkeersafwikkeling vindt met name
plaats via de A27. Ook wordt op regionaal niveau gewerkt aan de
verbetering van het openbaar vervoer door het gezamenlijk ontwikkelen
van een Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding tussen Oosterhout,
Breda en Etten-Leur.
Door gebruik te maken van gezamenlijke kennis en instrumenten, zoals
bijvoorbeeld verkeersmodellen, willen beide gemeenten inzicht
verkrijgen in de aard en omvang van een aantal knelpunten, zoals:
· Toename verkeersdruk op het wegennet in beide gemeenten en de
aansluitingen op de A27 en A59 als gevolg van voorgenomen maatregelen
om het doorgaand verkeer door Teteringen terug te dringen.
· De overige toename van de verkeersdruk op het wegennet in beide
gemeenten en op de aansluitingen op de A27.
· Toename verkeersdruk in het buitengebied van Breda en Oosterhout
vanwege verkeer richting A59.
· Ontbreken van een hoogwaardige fietsverbinding tussen Breda en
Oosterhout.
Beide gemeenten zijn in het convenant onder andere overeengekomen om
voor bovengenoemde knelpunten oplossingsrichtingen te beschrijven,
inclusief de financiële consequenties.
Breda, 4 april 2003