Gemeente Breda

Persberichten

04-04-2003

Breda en Oosterhout maken afspraken over samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer

Vrijdag 4 april om 12.30 uur ondertekenden de Bredase wethouder Niederer van Verkeer en Vervoer en de Oosterhoutse wethouder Krijnen van Verkeer op de gemeentegrens tussen Breda en Oosterhout een convenant waarin afspraken zijn vastgelegd over samenwerking op het gebied van Verkeer en Vervoer. Met de ondertekening van dit convenant onderstrepen de beide gemeenten het belang van samenwerking, waarbij zorgvuldig wordt omgegaan met de wederzijdse belangen.

In het kader van het Stadsregionale Uitwerkingsplan Streekplan (SRUP) zijn regionale afspraken gemaakt over de VINEX-taakstellingen in de regio. Volgens het SRUP dient in de regio een grote hoeveelheid woningen te worden gebouwd, waaronder 3000 woningen in het gebied Breda Noord-Oost/Teteringen, ook wel de Vinex-locatie Teteringen genoemd.

De woninguitbreiding heeft uiteraard consequenties voor de toekomstige regionale verkeersstructuur. Daarom hebben het Rijk, de provincie en de gemeenten Breda, Oosterhout, Gilze en Rijen en Dongen op basis van een verkeersstudie gezamenlijk een visie vastgesteld; de zogenaamde BORD(T)-studie. Met deze visie wordt beoogd de toekomstige bereikbaarheid van de regio te garanderen. Overeenkomstig deze visie heeft de route door Teteringen, de Oosterhoutseweg, een functie als wijkontsluiting. De regionale verkeersafwikkeling vindt met name plaats via de A27. Ook wordt op regionaal niveau gewerkt aan de verbetering van het openbaar vervoer door het gezamenlijk ontwikkelen van een Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding tussen Oosterhout, Breda en Etten-Leur.

Door gebruik te maken van gezamenlijke kennis en instrumenten, zoals bijvoorbeeld verkeersmodellen, willen beide gemeenten inzicht verkrijgen in de aard en omvang van een aantal knelpunten, zoals: · Toename verkeersdruk op het wegennet in beide gemeenten en de aansluitingen op de A27 en A59 als gevolg van voorgenomen maatregelen om het doorgaand verkeer door Teteringen terug te dringen. · De overige toename van de verkeersdruk op het wegennet in beide gemeenten en op de aansluitingen op de A27.
· Toename verkeersdruk in het buitengebied van Breda en Oosterhout vanwege verkeer richting A59.
· Ontbreken van een hoogwaardige fietsverbinding tussen Breda en Oosterhout.
Beide gemeenten zijn in het convenant onder andere overeengekomen om voor bovengenoemde knelpunten oplossingsrichtingen te beschrijven, inclusief de financiële consequenties.

Breda, 4 april 2003