Ingezonden persbericht

Logistieke markt onder druk om efficiënter te presteren nieuwe samenwerkingsvormen noodzakelijk

Almere, 4 april 2003 - De tijd van een strikte scheiding tussen bedrijven en logistieke dienstverleners is voorbij en er moeten andere samenwerkingsverbanden worden aangegaan om in deze markt te overleven. Dit is één van de aanbevelingen die IBM doet in de 7e editie van haar Pan-European Logistics Services (PELS) Yearbook 2003. Het thema van het boek gaat in op het actuele vraagstuk hoe bedrijven hun logistieke kosten maximaal kunnen reduceren in deze turbulente, concurrerende markt. De vorm van samenwerking tussen verladers en logistieke dienstverleners is hier altijd punt van aandacht geweest

In de huidige markt komen bestaande relaties tussen verladers en logistieke dienstverleners meer en meer onder druk te staan. In het PELS yearbook wordt ingegaan op de vraag hoeveel efficiency verbeteringen er nog te realiseren zijn uit de logistieke samenwerkingsverbanden die gebaseerd zijn op de logistieke uitbestedingsgolf van de jaren '90. De verwachte voordelen zijn zeker nog niet ten volle gerealiseerd. Pieter van de Mheen, practice leader Transportation & Logistics binnen IBM Business Consulting Services, "Belangrijkste reden hiervoor is het gebrek aan innovatieve capaciteit bij de bestaande partners om de samenwerkingsverbanden goed te ontwerpen, te implementeren en op continue basis te blijven verbeteren".

"In de Travel & Transportation markt constateer ik dat de spelers in deze markt nog een grote stap voorwaarts kunnen maken in het operationaliseren van de nieuwe business drivers", aldus Charles Vincent partner Travel & Transportation binnen IBM Business Consulting Services.

Door de slechte economie en de veranderende supply chain dienen logistieke samenwerkingsverbanden zich verder te ontwikkelen tot partnerships waarin nieuwe processen en IT-oplossingen worden toegepast zodat er sneller kan worden gereageerd op de nieuwe marktvoorwaarden, uitbreidingen en consolidaties.

Het PELS Yearbook 2003 bevat profielen van de grootste Europese logistieke dienstverleners. Deze profielen bevatten informatie over de dienstverlening en de concurrentieposities. Tevens is een overzicht van de belangrijkste, logistieke, gebeurtenissen over 2002 opgenomen.

IBM Business Consulting Services
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000 consultants en professionele ondersteuning in meer dan 160 landen en is daarmee 's werelds grootste consulting organisatie. IBM Business Consulting Services biedt klanten bedrijfsprocessen en kennis van bedrijfstakken, een grondige kennis van technologie oplossingen voor specifieke vraagstukken in een bedrijfstak en de mogelijkheid om deze oplossingen te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren op een zodanige wijze dat per saldo toegevoegde waarde geleverd wordt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Tineke Mertens
IBM Business Consulting Services
Tel. 036 545 4594
Mob. 06 200 150 92
Tineke.mertens@nl.ibm.com