Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA DEN HAAG Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Intercom/2003/27992
Onderwerp Datum verzamelbrief aan gemeenten 4 april 2003
./. Voor uw informatie doe ik u toekomen een verzamelbrief die ik heden heb verzonden aan de Colleges van B&W van de Nederlandse gemeenten.
De verzamelbrief bevat informatie ten aanzien van:
1. Het Opsporingsbeleidplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
2. Tijdelijke Stimuleringsregel Hoogwaardige Handhaving
3. Bewaartermijnen dossiers ABW
4. Follow up mismatch GBA
5. Tijdelijke stimuleringsregelingen samenwerking
6. Regionale bijeenkomsten ondersteuningsproject "Uitstroom in goede banen"
7. Regionale ketendagen in april
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801 2509 LV Den Haag colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4 i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44 Directeuren Sociale Dienst Telefax (070) 333 40 33
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
Intercom/2003/27992 servicelijn
Onderwerp Datum Contactpersoon Verzamelbrief april 2003 4 april 2003 servicelijn
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het terrein van
werk en inkomen.
1. Het Opsporingsbeleidplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
Op 10 maart jl. is het Opsporingsbeleidsplan en het Handhavingsarrangement voor het jaar 2003
aan de Tweede Kamer aangeboden. Het Opsporingsbeleidsplan 2003 geeft een overzicht van het
opsporingsbeleid binnen het SZW domein. Verder zijn een aantal beleidsmatige activiteiten van het
Bureau Opsporingsbeleid voor het jaar 2003 opgenomen. Wij verzoeken u bij de ontwikkeling van
uw opsporingsbeleid van de sociaal rechercheurs goede notie te nemen van het gestelde in het
opsporingsbeleidsplan 2003.
2. Tijdelijke Stimuleringsregel Hoogwaardige Handhaving
Op 29 januari jl. is de Tijdelijke Stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving in de
Staatscourant gepubliceerd. Gemeenten kunnen de aanvraag tot uiterlijk 1 september 2003
indienen.
3. Bewaartermijnen dossiers ABW
In de dereguleringsvoorstellen van de bestuurlijke afspraken "Agenda voor de Toekomst hebben
gemeenten en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid afgesproken tot een nadere
verkenning over het digitaliseren van Abw dossiers.Via deze verzamelbrief wil ik u hiervan op de
hoogte stellen.
4. Follow up mismatch GBA
Uit het rapport "Het gebruik van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens door
uitvoerders van de sociale zekerheidswetten" blijkt dat tweederde van de gemeenten meestal niet
direct over gaat tot opschorting van de Abw-, Ioaw- of Ioaz uitkering indien de feitelijke situatie
niet overeenkomt met de adresgegevens in de GBA. De indruk bestaat dat het uitzonderingsartikel
vaak gehanteerd wordt terwijl dit strikt genomen niet in de geest is van de Wet koppeling
overheidsprestaties aan juiste inschrijving in de GBA.
Ik verzoek u alleen in bijzondere situaties van de uitzonderingsmogelijkheden ten aanzien van
opschorting gebruik te maken. In aanvulling daarop vraag ik u uw medewerkers zodanig toe te
rusten dat deze werkwijze in de reguliere processen wordt gevolgd.
5. Tijdelijke stimuleringsregelingen samenwerking
Binnenkort verschijnen in de Staatscourant de Tijdelijke stimuleringsregeling
samenwerkingsverband Abw en de Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverbanden Bbz
en IOAZ.
6. Regionale bijeenkomsten ondersteuningsproject "Uitstroom in goede banen"
In de bijlage bij deze verzamelbrief treft u de lijst aan met plaatsen en data van de 2e ronde
bijeenkomsten van het project Uitstroom in goede banen, dat bureau Stimulansz in opdracht van
4
de VNG uitvoert. Het project ondersteunt gemeenten bij het bewerkstellingen van uitstroom van
personen uit een ID-baan en/of WIW-dienstbetrekking.
7. Regionale ketendagen in april
Op 11 maart jl. heeft u een uitnodiging ontvangen voor de regionale ketendagen in april. Deze is als
bijlage bij deze verzamelbrief gevoegd.
Voor vragen over (onderwerpen uit) deze brief kunt u elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur
telefonisch contact opnemen met de servicelijn van de Inspectie Werk en Inkomen in uw regio.
Servicelijn Telefoon Provincie
IWI regio-Noord 050 - 599 25 55 Groningen, Friesland en Drenthe
IWI regio-Oost 026 - 352 08 99 Overijssel, Gelderland en Flevoland
IWI regio-Noordwest 020 - 660 42 50 Noord-Holland en Utrecht
IWI regio-Zuidwest 078 - 632 15 22 Zuid-Holland en Zeeland
IWI regio-Zuid 040 - 266 88 88 Noord-Brabant en Limburg
U kunt voor nadere informatie ook het gemeenteloket raadplegen (www.gemeenteloket.szw.nl).
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
---
1. Het Opsporingsbeleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2003
Op 10 maart jl. is het Opsporingsbeleidsplan en het Handhavingsarrangement voor het jaar
2003 aan de Tweede Kamer aangeboden. Deze documenten vindt u op het gemeenteloket
(www.gemeenteloket.szw.nl).
Het Bureau Opsporingsbeleid (BOB) heeft beide documenten ontwikkeld samen met de
(uitvoerings)organisaties Arbeidsinspectie (AI), Sociale Verzekeringsbank (SVB),
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Sociale Inlichtingen- en
Opsporingsdienst (SIOD) en het Openbaar Ministerie (OM). Bij het totstandkomen van het
Opsporingsbeleidsplan is eveneens de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) nauw
betrokken geweest. Het Opsporingsbeleidsplan 2003 geeft een overzicht van het
opsporingsbeleid binnen het SZW domein. Dit betreft de uitvoering en/of de opsporing door
SVB, Gemeenten, AI en UWV. Daarnaast is de SIOD als bijzondere opsporingsdienst belast
met middelzware en zware opsporing- in dit plan opgenomen. Verder zijn een aantal
beleidsmatige activiteiten van het Bureau Opsporingsbeleid voor het jaar 2003 opgenomen. Het
Opsporingsbeleidsplan is afgestemd op het handhavingsprogramma 2003-2006 en kent
dezelfde uitgangspunten en inhoudelijke thema's (te weten; internationale fraude,
identiteitsfraude en zwarte fraude), maar richt zich meer specifiek op de detectie van fraude en de
daadwerkelijke opsporing van strafbare feiten. De thema's uit het Handhavingsprogramma 2003-
2006 zijn voor de opsporing uitgewerkt in een aantal actiepunten.Wij verzoeken u bij de
ontwikkeling van uw opsporingsbeleid van de sociaal rechercheurs goede notie te nemen van het
gestelde in het opsporingsbeleidsplan 2003.
---
2. Tijdelijke Stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving
Op 29 januari jl. is de Tijdelijke Stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving gepubliceerd
(Stcr. 29 januari 2003, nr. 20, kenmerk B&GA/AB/2003/429). De tekst van de regeling is als
bijlage bij de verzamelcirculaire van februari aan alle gemeenten verzonden. Op grond van deze
regeling kunnen gemeenten tot maximaal 75.000,- subsidie krijgen voor kosten die samenhangen
met de ontwikkeling van beleid of het uitvoeren van activiteiten op het gebied van hoogwaardige
handhaving.
Hoogwaardige Handhaving
Door het Ministerie van SZW is in 2001 een Kennisbank Hoogwaardige Handhaving ontwikkeld
die aan alle gemeenten beschikbaar is gesteld. Uitgangspunt van de kennisbank is om door
maatregelen op het gebied van voorlichting, controle, dienstverlening en afdoening een betere
naleving van de regelgeving te bereiken. In enkele proefgemeenten zijn hiermee de afgelopen 2 jaar
al goede resultaten bereikt. De kennisbank bevat een concreet toepasbaar instrumentarium en geldt
als referentiekader bij de invoering van hoogwaardige handhaving. Door de gemeente zelf
ontwikkeld instrumentarium is eveneens subsidiabel indien hiermee de doelstellingen van
hoogwaardige handhaving worden bereikt. De kennisbank wordt binnenkort geactualiseerd. Een
geactualiseerde versie is door gemeenten kosteloos te bestellen.
Ondersteuning door StimulanSZ
StimulanSZ zal gemeenten de komende tijd ondersteunen bij de beleidsontwikkeling dan wel de
implementatie van hoogwaardige handhaving. In april worden vijf regionale
informatiebijeenkomsten georganiseerd. In deze bijeenkomsten worden gemeenten over de
navolgende zaken geïnformeerd:
1. Hoogwaardige Handhaving, de meerwaarde voor de gemeentelijke organisatie
2. De Tijdelijke Stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving, subsidievoorwaarden en
aanspraken
3. De kringbijeenkomsten, de wijze waarop StimulanSZ de gemeenten gaat ondersteunen
Gemeenten kunnen binnenkort een uitnodiging voor deze informatiebijeenkomst tegemoet zien.
Na de informatiebijeenkomsten start StimulanSZ met regionale kringbijeenkomsten. In de
kringbijeenkomsten kunnen gemeenten ervaringen uitwisselen en ontdekken wat hoogwaardige
handhaving voor de organisatie kan betekenen. In deze bijeenkomsten worden gemeenten tevens
begeleid bij het opstellen van een activiteitenplan. Dit activiteitenplan is nodig om bij het Ministerie
van SZW een subsidieaanvraag te kunnen indienen. Deelname aan de kringbijeenkomsten staat
overigens vrij en is geen voorwaarde om voor subsidie in aanmerking te komen. Alle gemeenten
ontvangen te zijner tijd een aanmeldingsformulier waarmee ze zich kunnen aanmelden voor de
regionale kringbijeenkomsten.
---
Het aanvragen van subsidie
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet bij het Ministerie van SZW (uiterlijk 1 september
2003) een subsidie-aanvraag worden ingediend. Bij deze aanvraag dient een activiteitenplan (plan
van aanpak) te worden overgelegd waarin is beschreven op welke wijze hoogwaardige handhaving
binnen de organisatie de komende jaren wordt vormgegeven. De activiteiten welke in 2003 en
2004 worden ondernomen zijn subsidiabel. Door middel van een begroting dient te worden
aangegeven welke kosten deze activiteiten met zich meebrengen. Alleen direct aan de
beleidsontwikkeling of implementatie van hoogwaardige handhaving te relateren kosten komen
voor subsidie in aanmerking.
Gemeenten die op 31 december 2002 minder dan 100 uitkering (ingevolge de Abw, IOAW,
IOAZ en Wik gezamenlijk) verstrekten kunnen alleen subsidie ontvangen indien zij tezamen met
andere gemeenten (met in totaal meer dan 100 uitkeringen) een aanvraag indienen.
De aanvraag kan worden gericht aan:
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Ter attentie van de directie Bijstand en Gemeentelijk Activeringsbeleid
Postbus 90801
5209 LV Den Haag
Meer informatie over hoogwaardige handhaving vindt u op www.gemeenteloket.szw.nl.
---
3. Bewaartermijnen dossiers ABW
Aanleiding
In de dereguleringsvoorstellen van de bestuurlijke afspraken "Agenda voor de Toekomst hebben
gemeenten en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid afgesproken tot een nadere
verkenning over het digitaliseren van Abw dossiers. In de Algemene bijstandswet is sinds 1 juli
1997 geen verjaringstermijn meer opgenomen voor bijstandsvorderingen. Er is sindsdien
aangesloten bij de algemene verjaringstermijn die is genoemd in het Burgerlijk Wetboek. Gezien
het feit dat voor bijstandsvorderingen een maximale verjaringstermijn van 20 jaar geldt, dienen ook
de bijstandsdossiers, in verband met de daarin aanwezige
bewijsstukken, 20 jaar bewaard te worden voor het geval er na verloop van tijd nog een (fraude-
)vordering ontstaat. Het bewaren van dossiers gedurende 20 jaar is erg lang en vergt veel
opslagruimte, wat weer veel geld kost. Hierbij is de vraag gesteld of digitaal opgeslagen
verklaringen van bijstandscliënten door het OM worden aanvaard als bewijsmateriaal bij
fraudezaken (valsheid in geschrifte).
Digitalisering Abw dossiers en de rechtskracht van de elektronische handtekening
Eind 1999 is de Europese richtlijn nr. 99/93/EG van 13 december 1999 tot stand gekomen1. Het
betreft een gemeenschappelijk kader voor elektronische handtekeningen (PbEG L 13). Deze
richtlijn beoogt het gebruik van elektronische handtekeningen te vergemakkelijken en tot de
wettelijke erkenning ervan bij te dragen. Ter uitvoering van de richtlijn is er een wetgevingstraject
gestart omtrent het gebruik en het beheer van de elektronische handtekening.
"De richtlijn maakt onderscheid tussen «gewone» elektronische handtekeningen en geavanceerde
elektronische handtekeningen. Onder een «gewone» elektronische handtekening wordt verstaan:
elektronische gegevens die zijn vastgehecht aan of logisch geassocieerd zijn met andere
elektronische gegevens en die worden gebruikt als middel voor authentificatie. Hieronder valt de
ingescande handtekening van een papieren drager (bijvoorbeeld het inkomstenformulier).
Afhankelijk van het doel waarvoor een elektronische handtekening wordt gebruikt, kunnen partijen
gebruik maken van deze handtekening danwel van een elektronische handtekening die met meer
waarborgen is omkleed: de geavanceerde elektronische handtekening"2.
Bewijskracht elektronische handtekening
De vraag gesteld is of de bewijskracht van zulke ingescande handtekeningen of digitale
hantekeningen wel voldoende is om "valsheid in geschrifte" aan te kunnen tonen.
In de Memorie van toelichting van het wetsvoorstel tot uitvoering van de Europese richtlijn wordt
gesteld dat de elektronische handtekening ook van toepassing is op de artikelen 225 en 226 Sr
betreffende valsheid in geschrifte. De term «geschrift» leent zich dus voor moderne toepassingen3.
1 Een Europese Richtlijn is regelgeving die door de nationale lidstaten in de nationale wetgeving opgenomen
dient te worden.
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2002-2003, 27743, nr. 3, pag.2
3 Tweede Kamer, vergaderjaar 2002-2001, 27743, nr. 3, pag 18.
---
Tevens ondersteunt de schaarse jurisprudentie dat een ingescande handtekening voldoende
bewijskracht heeft voor het aantonen van valsheid in geschrifte4. Tot slot blijkt uit de mij bekende
uitvoeringspraktijk dat het OM het overlegde bewijsmateriaal aanvaardt. Het gaat hierbij om
ingescande inkomstenformulieren, die bij binnenkomst weggeschreven worden naar een éénmalig
te beschrijven elektronisch bestand.
Vervolgstappen bewaartermijn Abw dossiers
De eerste aanleiding voor het doen van een verkenning was het onderzoeken van de bewijskracht
van digitale documenten. De uitkomst is dat de bewijskracht van digitale documenten voldoende is
gebleken voor het strafrechtelijk afdoen van bijstandsfraude.
Een nieuwe vraag is in hoeverre de sociale diensten hun bestanden volledig willen digitaliseren. Dit
besluit is mede afhankelijk van de invoering van de nieuwe wet Abw/FWI, waarmee een
verdergaande deregulering is beoogd. Gemeenten zijn dan niet meer afhankelijk van de
financieringssystematiek, die hen verplicht hun dossiers 20 jaar te bewaren om de
terugvorderingmogelijkheden te optimaliseren. Gemeenten zijn wel verplicht hun dossiers Abw
conform de eisen van de Archiefwet op te slaan.
Archiefwet
Op grond van de archiefwetgeving is de bewaartermijn van originele dossiers nu nog 5 jaar na het
beëindigen van de uitkering, en van de originele inkomstenverklaringen 5 kalenderjaren, te rekenen
vanaf 1 januari na afloop van het jaar van opmaken.
Gemeenten die hun dossiers in de toekomst digitaal willen bewaren dienen al tijdens het in
behandeling nemen ervan digitale kopieën te maken en wel op een zorgvuldige en geprotocolleerde
wijze. Hiermee blijven de digitale dossiers zonodig 20 jaar beschikbaar voor strafrechtelijke en
civiele doeleinden.
Aanpak digitale archivering dossiers sociale diensten
Voor nadere informatie over digitale archivering wordt u verwezen naar de internetsites:
http://www.digitaleduurzaamheid.nl
http://www.rijksarchiefinspectie.nl
4 HR 15-1-1991 NJ 1991, 668 en HR 19-1-1999, NJ 1999, 251
10
4. Follow up GBA mismatch
N.a.v. het rapport `Het gebruik van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens door
uitvoerders van de sociale zekerheidswetten'.
De Wet Koppeling overheidsprestaties aan juiste inschrijving in de GBA stelt het recht op
Abw, Ioaw en Ioaz afhankelijk van de juiste inschrijving in GBA. Als de betreffende instantie een
discrepantie constateert tussen de door de aanvrager verstrekte adresgegevens en hetgeen in de
GBA vermeld is, moet de cliënt zorgen dat de inschrijving in de GBA correct is. Pas als de
adresgegevens met elkaar in overeenstemming zijn, kan tot toekenning of voortzetting van een
uitkering worden overgegaan. Hierop bestaan in de Abw, Ioaw en Ioaz een aantal uitzonderingen.
Geen opschorting vindt plaats:
a. indien de afwijking redelijkerwijs geen gevolgen kan hebben voor het recht op of de
hoogte van de bijstand;
b. indien de belanghebbende van de afwijking redelijkerwijs geen verwijt kan worden
gemaakt;
c. indien daarvoor naar het oordeel van burgemeester en wethouders dringende redenen
aanwezig zijn.
Uit het onderzoek naar het gebruik van de GBA blijkt dat er meerdere momenten zijn waarop
sociale diensten het adres dat de klant opgeeft vergelijken met de GBA-inschrijving: standaard bij
de intake, het heronderzoek en bij tussentijdse adreswijzigingen van klanten (bijv. via het
inlichtingenformulier).
Alle gemeenten uit het onderzoek zeggen de Wet Koppeling uit te voeren.
Eenderde van de sociale diensten geeft aan bij een afwijking altijd direct op te schorten.
Tweederde van de sociale diensten geeft echter vaak éérst een termijn waarbinnen de afwijking
kan worden hersteld, en schorten de uitkering pas op wanneer de klant in deze termijn niet of niet
adequaat heeft gereageerd.
Deze werkwijze is niet strijdig met de wet omdat gemeenten gebruik maken van de
uitzonderingsmogelijkheden in het opschortingsartikel. De indruk bestaat wel dat het
uitzonderingsartikel vaak gehanteerd wordt terwijl dit strikt genomen niet in de geest is van de wet.
De wet is erop gericht een bijdrage te leveren aan de fraudebestrijding door de betrouwbaarheid
van het adresgegeven in de GBA te vergroten.
Ik verzoek u alleen in bijzondere situaties van de uitzonderingsmogelijkheden ten aanzien van
opschorting gebruik te maken. In aanvulling daarop vraag ik u uw medewerkers zodanig toe te
rusten dat deze werkwijze in de reguliere processen wordt gevolgd.
---
5. Tijdelijke stimuleringsregelingen samenwerking
Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverband Abw (Algemene Bijstandswet)
Binnenkort verschijnt de Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverband Abw. Het doel van
de stimulering en ondersteuning van gemeentelijke samenwerking is een optimale dienstverlening op
lokaal niveau voor de burger waarborgen door o.a. het verminderen van de kwetsbaarheid van
kleine(re) gemeenten. Deze kwetsbaarheid wordt door kleine(re) gemeenten vooral ervaren door
de toenemende complexiteit van de regelgeving en de zelf ervaren smalle basis voor een gedegen
bedrijfsvoering. De behoefte aan vorming van een (regionaal) samenwerkingsverband voor de
uitvoering is groeiende. De ondersteuning vanuit SZW biedt daarvoor een extra impuls. Die impuls
sluit ook aan bij de verdergaande samenwerking met het CWI. Daarnaast kan samenwerking
leiden tot een toename van beleidsmogelijkheden van individuele gemeenten en tot een versterking
van de regionale regiefunctie. Regionale samenwerking in de uitvoering schept ruimte en kan meer
mogelijkheden bieden de kwaliteit en continuïteit van beleid te versterken. Met het oog op de
beoogde nieuwe wetgeving wordt de verschuiving van administratief en uitvoerend gerichte taken
naar de regie- en beleidsfunctie des te belangrijker.
Deze stimuleringsregeling is bedoeld als tegemoetkoming in de frictiekosten bij het samenwerken
van gemeenten in de uitvoering van de Abw. De uiteindelijke realisatie van een
samenwerkingsverband Abw waarin de gezamenlijke uitvoering van de Abw is gepositioneerd is
het resultaat waar het grootste deel van de tegemoetkoming op is gericht. De prikkel in de regeling
is voor het grootste deel gelegd bij het aantal deelnemende gemeenten in het
samenwerkingsverband. Naast de financiële stimuleringsregeling zijn voorstellen ontwikkeld voor
het ondersteunen van gemeenten bij de praktische vormgeving van het samenwerkingsproces.
Hiertoe wordt een ondersteuningsaanbod ontwikkeld dat bestaat uit een intensieve
voorlichtingscampagne, de inzet van een expertteam dat gemeenten kan adviseren over de inhoud
van samenwerking op (deel)taken van de Abw, het zover mogelijk wegnemen van belemmeringen
en doorontwikkeling van bestaande samenwerkingsverbanden.
In de verzamelbrief wordt u periodiek geïnformeerd over de stand van zaken van dit specifieke
aanbod, hoe u daar gebruik van kunt maken en wanneer dat aanbod operationeel is.
Tijdelijke stimuleringsregeling totstandkoming samenwerkingsverbanden Besluit
bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).
Tegelijkertijd met de Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverband Abw, verschijnt de
Tijdelijke stimuleringsregeling samenwerkingsverbanden Bbz en IOAZ. Het doel van de regeling is
het stimuleren van de vrijwillige totstandkoming van 20 25 regionale samenwerkingsverbanden
met een minimale bezetting (exclusief een zogenoemde kwaliteitsfunctionaris) van 5 fte's ten
behoeve van de uitvoering van het Bbz en de IOAZ.
Het samenwerkingsproject Bbz, IOAZ is eind 2001 gestart en is een vervolg op resultaten van de
evaluatie van het Bbz van 1998. In deze evaluatie werd onder meer geconstateerd dat de
uitvoering van het Bbz en de IOAZ voor verbetering vatbaar was. Als belangrijkste oorzaak werd
genoemd de complexiteit van de regeling die in combinatie met de geringe schaalgrootte waarop de
regeling wordt uitgevoerd, een te smalle basis biedt voor een kwalitatief hoogwaardig
uitvoeringsapparaat. Gebleken is dat er eerst bij een omvang van minimaal 5 6 fte's sprake kan
12
zijn van voldoende continuïteit in de bedrijfsvoering om een kwalitatief hoogwaardige en effectieve
uitvoering van Bbz en IOAZ te garanderen.
Het project Bbz/IOAZ overstijgt in geografisch opzicht de schaal waarop de stimuleringsregeling
voor de uitvoering van de Abw plaats vindt. Vanwege het relatief geringe beroep dat op het Bbz
en de IOAZ wordt gedaan zullen de samenwerkingsverbanden Bbz/IOAZ in veel gevallen
aanzienlijk meer gemeenten moeten omvatten dan de samenwerkingsverbanden Abw, om tot het
vereiste aantal van 5 6 fte's te kunnen komen. De samenwerkingsprojecten Abw en Bbz/IOAZ
zijn om die reden dan ook twee onafhankelijk van elkaar oplopende projecten.
Het starten van vrijwillige regionale samenwerkingsverbanden door gemeenten wordt enerzijds
gestimuleerd door de inzet van een externe procesmanager die gemeenten begeleid tot aan de
totstandkoming van de samenwerkingsovereenkomst of (wanneer gemeenten daarvoor kiezen) een
Wgr-regeling, via onder andere het opstellen van een plan van aanpak voor de implementatie.
Anderzijds is er een stimuleringsregeling die bedoeld is om een tegemoetkoming te verlenen in de
financiële kosten die gepaard gaan met processen als samenwerking.
De regeling voorziet op de eerste plaats in een tegemoetkoming voor de proceskosten die vooraf
gaan aan de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst. Daarnaast wordt voorzien in
een bijdrage in de personeelskosten in het eerste jaar waarin het samenwerkingsverband
operationeel is. In deze personeelskosten is een bedrag begrepen voor een aan te stellen
kwaliteitsfunctionaris.
Actuele informatie over de stand van zaken van het samenwerkingsproject Bbz kunt u vinden in de
Bbz-nieuwsbrief op het gemeenteloket van SZW.
De 2e ronde regionale bijeenkomsten
Hierbij treft u de lijst aan met plaatsen en data van de 2e ronde bijeenkomsten van het project Uitstroom in goede banen, dat bureau Stimulansz in opdracht van de VNG uitvoert. Het project ondersteunt gemeenten bij het bewerkstellingen van uitstroom van personen uit een ID-baan en/of WIW-dienstbetrekking.
1. RPA IJssel & Rijn
Rijnwaarden, Zevenaar, Didam, Duiven, Westervoort, Angelslo, Doesburg, Rheden,
Rozendaal, Arnhem, Renkum, Bemmel, Over-Betuwe
Gemeentehuis Renkum (Oosterbeek), Generaal Urquhartlaan 4, 6861 GG
Oosterbeek.
2 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
2. RPA De Vallei
Amerongen, Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal,
Wageningen
Gemeentehuis Ede, Bergstraat 4 6711 DD Ede
2 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
3. RPA Nijmegen en omstreken
Nijmegen, Millingen aan de Rijn, Heumen, Mook en Middelaar, Groesbeek, Ubbergen,
Wijchen, Beuningen, West Maal en Waal, Druten
Gemeentehuis Groesbeek, Dorpsplein 1, 6562 AH Groesbeek.
3 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
4. RPA Achterhoek
Doetinchem, Winterswijk, Wisch, Dinxperlo, Gendringen, Zelhem, Hummelo
en Keppel, Hengelo (G), Steenderen, Wehl, Bergh, Aalten, Lichtenvoorde,
Ruurlo, Groenlo, Eibergen, Borculo, Neede
Gemeentehuis Doetinchem, Raadhuisstraat 2, 7001 EW Doetinchem
3 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
5. Vertrouwenspact Werkgelegenheid Limburg (Noord)
Alle gemeenten in Noord-Limburg
Gemeente Horst aan de Maas, voormalig stadhuis in Grubbenvorst,
Pastoor Vullingsplein 1, 5971 VW Grubbenvoort
4 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
6. RPA Noord-Oost Noord Brabant
Den Bosch, Oss, Uden, Veghel, Cuijk, Boxmeer, Landert, Boekel, St. Oedenrode,
Bernheze, Lith, Haaren, St. Michielgestel, Maasdonk, Ravenstein, Grave, St. Anthonis,
Schijndel, Mill, Heusden, Boxtel, Vught
Gemeentehuis Uden, Markt 145, 5401 EJ Uden
7 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
14
7. RPA Zuid-Oost Brabant
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop,
Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son & Breugel, Valkenswaard,
Veldhoven, Waalre, Gemert-Bakel, Heeze-Leende,, Helmond, Laarbeek, Mierlo
Gemeentehuis Helmond, Frans Joseph van Thielpark 1, Helmond
7 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
8. RPA Fryslân.
Alle gemeenten in de provincie Friesland
Gemeentehuis Smallingerland, Gauke Boelensstraat 2, 9203 RM Drachten
8 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
9. RPA Groningen
Groningen, Hoogezand-Sappemeer, Haren en Wester-kwartier, Bellingwedde, Reiderland,
Winschoten, Scheemda, Menterwolde, Pekela, Veendam, Slochteren, Stadskanaal,
Vlagtwedde, Appingedam, Bedum, Delfzijl, De Manne, Eemsmond, Loppersum, Ten
Boer, Winsum, Assen, Noordenveld, Tynaarlo, Aa en Hunze
Gemeentehuis HoogezandSappemeer Gorecht-Oost 157, 9603 AE Hoogezand.
8 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
10. RPA Rivierenland
Buren, Culemborg, Geldermalsen, Kesteren, Lingewaal, Maasdriel, Neerijnen, Tiel,
Zaltbommel
Gemeentehuis Culemborg, Ridderstraat 250, 4101 BK Culemborg
9 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
11. RPA Stedendriehoek
Deventer, Zutphen, Apeldoorn, Bathmen, Brummen, Epe, Gorssel, Lochem, Olst/Wijhe,
Voorst, Vorden, Warnsveld
Gemeentehuis Epe, Markt 14, 8161 CL Epe
10 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
12. RPA Midden-Brabant
Dongen, Gilze-Rijen, Goirle, Tilburg, Oisterwijk, Waalwijk, Loon op Zand, Hilvarenbeek,
Baarle Nassau, Alphen/Chaam
Gemeentehuis Oisterwijk, De Lind 56, 5061 HX Oisterwijk. (Oude Raadhuis)
11 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
13. RPA Zuidelijk Noord-Holland
Aalsmeer, Abcoude, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Bennebroek, Beverwijk,
Bloemendaal, Castricum, Diemen, Edam-Volendam, Haarlem, Haarlemmerliede en
Spaarnewoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Ouder
Amstel, Purmerend, Ronde Venen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wormerland,
Zaanstad, Zandvoort, Zeevang
Gemeentehuis Amstelveen, Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen
14 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
15
14. RPA Noord-West Veluwe
Elburg, Nunspeet, Oldebroek, Putten, Harderwijk, Ermelo
Gemeenthuis Nunspeet, Markt 1, 8071 Nunspeet
15 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
15. RPA IJssel-Vecht
Steenwijk, Zwartewaterland, Staphorst, Kampen, Zwolle, Raalte, Dalfsen, Ommen,
Hardenberg, Hattem, Oldebroek, Heerde
Gemeentehuis Kampen, Burgemeester Berguisplein 1, 8261 DD Kampen.
15 april 2003, tijd: 14.00 uur 16.30 uur
16. RPA West-Brabant
Aalburg, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg,
Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Werkendam,
Woensdrecht, Woudrichem, Zundert
Gemeentehuis Bergen op Zoom, Grote Markt 1, 4611 AH Bergen op Zoom
16 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
17. RPA Zeeland
Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-
Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlissingen
Gemeentehuis Goes, Grote Markt 23, 4461 AH Goes.
16 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
18. RPA Haaglanden
Den Haag, Delft, De Lier, 's-Gravenzande, Leidschendam, Maasland,Monster,
Naaldwijk, Nootdorp, Pijnacker, Rijswijk, Schipluiden, Voorburg, Wassenaar,
Wateringen, Zoetermeer
Gemeentehuis Delft, markt 87, 2611 GS Delft
17 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
19. RPA Rijnmond
Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Bernisse, Binnenmaas, Bergschenhoek,
Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Brielle, Capelle aan den Ijssel, Comstrijen, Dirksland,
Dordrecht, Giessenlanden, Goedereede, Gorinchem, Grafstroom, 's Gravendeel,
Hardinxveld-Giessendam, Heerjansdam, Hellevoetsluis, Hendrik-Ido Ambacht, Korendijk,
Krimpen aan den Ijssel, Leerdam, Liesveld, Maassluis, Middelharnis, Nieuw Lekkerland,
Oostflakkee, Oud Beijerland, Papendrecht, Ridderkerk, Rozenburg, Schiedam,
Rotterdam, Sliedrecht, Spijkenisse, Strijen, Vlaardingen,Westvoorne, Zederik ,
Zwijndrecht
Gemeentehuis Schiedam, Stadserf 1, 3112 DZ Schiedam.
17 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
20. RPA Utrecht-Midden
Utrecht, Breukelen, Maarssen, Woerden, Vianen, Nieuwegein, Houten, Lopik, Montfoort,
IJsselstein, Zeist, De Bilt, Bunnik, Doorn, Driebergen, Maarn, Wijk bij Duurstede,
16
Leersum
Gemeentehuis Nieuwegein, Martinbaan 2, 2439 NN Nieuwegein
22 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
17
21. RPA Rijn Gouwe
Alkemade, Alphen aan de Rijn, Bergambacht, Bodegraven, Boskoop, Gouda, Hillegom,
Jacobswoude, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Leimeer, Lisse, Moordrecht, Nederlek,
Nieuwerkerk, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Ouderkerk,
Reeuwijk, Rijnsburg, Rijnswoude, Sassenheim, Schoonhoven, Ter Aar, Valkenburg, Vlist,
Voorhout, Voorschoten, Waddinxveen, Warmond, Zevenhuizen-Moerkappelle,
Zoeterwoude
Gemeentehuis Leiden, Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden
22 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
22. RPA Twente
Enschede, Hengelo, Almelo, Wierden, Borne, Hof van Twente, Oldenzaal, Losser,
Denekamp, Hellendoorn, Rijssen, Holten, Vriezenveen, Den Ham, Tubbergen,
Haaksbergen, Neede
Ondernemingshuis, Hengelosestraat 585, Enschede
24 april 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
23. RPA Zuid en Midden Drenthe
Emmen, Hoogeveen, Meppel, Coevorden, De Wolden, Midden Drenthe, Borger-
Odoorn, Westerveld
Gemeentehuis Hoogeveen, Raadhuisplein 1, 7901 BP Hoogeveen
24 april 2003, tijd: 14.00 16.30 uur
24. RPA Noord Holland Noord
Alkmaar, Andijk, Anna Paulowna, Bergen, Drechterland, Egmond, Enkhuizen, Graft-de
Rijp, Harenkarspel, Heerhugowaard, Heiloo, Den Helder, Hoorn, Langedijk, Medemblik,
Niedorp, Noorder-Koggenland, Obdam, Opmeer, Schagen, Schermer, Schoorl, Stede
Broec, Texel, Venhuizen, Wervershoof, Wester-Koggenland, Wieringen, Wieringermeer,
Wognum, Zijpe
Gemeentehuis Heiloo, Raadhuisplein 1, 1851 JL Heiloo
8 mei 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
25. RPA Gooi & Vechtstreek
Blaricum, Bussum, Hilversum, Huizen, Loenen, Naarden, Muiden, Weesp, Wijdemeren,
Laren
Gemeentehuis Hilversum, Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum. (Burgerzaal)
9 mei 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
26. RPA Eemland
Amersfoort, Baarn, Eemnes Soest, Leusden, Woudenberg, Bunschoten
Gemeentehuis Soest, Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest
12 mei 2003, tijd: 14.00 - 16.30 uur
27. RPA Flevoland
Urk, Noordoostpolder, Lelystad, Almere, Zeewolde, Dronten
Gemeentehuis Lelystad, Stadhuisplein2, 8232 ZX, Lelystad
18
Conferentie
14 mei 2003, tijd: vanaf 9.30 uur hele dag
19
28. Vertrouwenspact Werkgelegenheid Limburg (Zuid)
Alle gemeenten in Zuid-Limburg
Gemeentehuis Kerkrade, Markt 33, 6461 EC Kerkrade
20 mei 2003, tijd: 9.30 12.00 uur
29. Vertrouwenspact Werkgelegenheid Limburg (Midden)
Alle gemeenten in Zuid-Limburg
Gemeentehuis Weert, Beekstraat 54, 6001 GJ Weert
20 mei 2003, tijd: 14.00 16.30 uur