Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken Steunpunt Keten Samenwerking en Werkgelegenheid

College van B&W, directeuren en hoofden sociale zaken Postbus 90801 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer W&I/SIU/2003/ (070) 333 5750

Onderwerp Datum Contactpersoon Ketendagen werk & inkomen 11 maart 2003 Inge Vermeulen

Kom ook naar de regionale ketendagen in april!

In april organiseert SZW in samenwerking met de ketenpartijen CWI, UWV en VNG/Divosa en BKWI zes regionale ketendagen. Deze bijeenkomsten worden georganiseerd door én voor alle ketenpartijen. Om de klant in de keten centraal te stellen, is een goede samenwerking tussen ketenpartners van groot belang. Vandaar dat voor het thema klantgerichte samenwerking gekozen is.

Ruim een jaar na de invoering van de wet SUWI is er veel veranderd in de lokale sociale zekerheid. Tijdens de bijeenkomsten komen onderwerpen aan bod die bij alle ketenpartijen hoog op de agenda staan. Welke onderwerpen kunt u in de workshops verwachten?

Workshops

1. Samenwerkingsafspraken

Deze workshop haakt aan bij de afspraken die m.n. gemeenten en CWI locaal maken over de te leveren diensten en de kwaliteit daarvan (tijdigheid, volledigheid e.d.). Daarnaast maken ketenpartijen afspraken over de managementinfo die onderling uitgewisseld wordt en de manier waarop hierover gecommuniceerd wordt in REKO's, uitvoeringsoverleggen etc. Partijen kunnen deze afspraken bevestigen in SNO's. De workshop biedt naast een inleiding ruimte voor het delen van ervaringen. Praktijkervaring op locaal niveau zal hierbij betrokken worden.

2. Casemanagement

Om de processen in de keten van werk en inkomen klantgericht in te vullen is het van belang dat iedere ketenpartij organiseert dat de klant eenduidige aanspreekpunten heeft binnen de keten. Casemanagement speelt daarin een rol. Bij CWI is een ontwikkeling gaande dat de klant steeds meer geholpen wordt door een vaste adviseur van het CWI.



2

Ook UWV en gemeenten geven vorm aan de functie van casemanager. Gemeenten hanteren verschillende modellen voor casemanagement (van een integrale functie tot een beperkte functie met nadruk op uitbesteding) en UWV is bezig met de landelijke implementatie van casemanagement. Een vloeiend ketenproces voor de klant is van essentieel belang voor alle betrokken partijen. De wijze waarop dit belang het best wordt gediend is een belangrijk onderwerp van gesprek tussen de ketenpartners. In de workshop zullen UWV-ervaringen op het gebied van het organiseren van casemanagement en de ideeën met betrekking tot de aansluiting tussen de ketenpartijen uitgewisseld worden.

3. Poortwachter

Locaal werken ketenpartijen hard aan het goed laten functioneren van de keten van dienstverlening voor de klanten van de gemeenten. De poortwachtersfunctie (in ieder geval zoveel mogelijk mensen buiten de uitkering houden) die het CWI aan de kop van de keten heeft speelt hierin een belangrijke rol. Het CWI heeft pilots gestart voor de vervulling van deze poortwachtersfunctie. Daar is de w van werk en het benaderen van werkgevers in de coaching vooropgesteld. Hiertoe worden aan de voorkant van het proces workshops voor cliënten georganiseerd en wordt sterk ingezet op het binnen halen van vacatures en de contacten met werkgevers (bv ook over mogelijke bedrijfssluitingen). Dit model, de toepassing in de praktijk en de relatie met de ketenpartijen komt aan de orde in de workshop poortwachter.

4. Procesmatige inrichting keten:bruggen bouwen

Uitgangspunt voor de keten van dienstverlening aan de klant op het gebied van werk & inkomen is dat de klant passende dienstverlening krijgt aangeboden waarbij sprake is van een vloeiend proces. Dit vergt goede samenwerking en afstemming tussen de instituties (CWI, UWV en gemeenten) die de dienstverlening moet(en) realiseren. In de workshop zal een praktische presentatie van de vormgeving van `het Referentiemodel Sluitende Aanpak, deel II' worden gegeven. Daarnaast biedt de workshop ruimte om met elkaar ideeën en ervaringen te wisselen over verbeterpunten in de aansluiting tussen de processen van verschillende partners in de keten.

5. Bedrijfsverzamelgebouw

Er wordt op het gebied van bedrijfsverzamelgebouwen een studie voorbereid over de exploitatiekosten en een handboek. Tijdens de workshop wordt u hierover geïnformeerd. Daarnaast spelen rond de BVG-vorming knelpunten op het gebied van de financiën, de exploitatie, automatisering en het beheer. Over deze onderwerpen willen we tijdens de workshop ervaringen uitwisselen.

* Doelgroep voor deze workshop zijn projectleiders BVG.



3

Data/ Locaties
De bijeenkomsten vinden plaats van 12.00 - 17.30 uur op:

Datum Tijdstip Locatie 9 april 12.00-17.30 uur Bilderberg Hotel Leeuwarden 10 april 12.00-17.30 uur Aristo Eindhoven 15 april 12.00-17.30 uur Hanzehof Zutphen 16 april 12.00-17.30 uur Congrescentrum Engels Rotterdam 17 april 12.00-17.30 uur Cultuur en Congrescentrum Antropia Driebergen 22 april 12.00-17.30 uur Aristo Amsterdam

U kunt zelf bepalen op welke dag u aanwezig wilt zijn en bij welke workshop. U kunt zich aanmelden voor (maximaal twee) workshops via bijgaand aanmeldingsformulier (bij voorkeur per fax naar Expo Select). Aan deelname aan de bijeenkomsten zijn geen kosten verbonden. Voor inhoudelijke vragen kunt u terecht bij het Steunpunt Keten Samenwerking op 070-3335750.

Alle workshops zijn er op gericht om zoveel mogelijk ruimte te bieden om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen met ketenpartijen.



4

Programma

Ontvangst
Inloop met broodje 12.00-13.00 uur

Plenair
Welkom en plenair deel 13.00- 13.30 uur

Workshop (1e ronde)
Themagewijze workshops 13.30-15.00 uur
gericht op kennisdeling ahv
concrete voorbeelden

Plenair
Tussenprogramma 15.00 -15.30 uur

Workshop (2e ronde)
Themagewijze workshops 15.30 -17.00 uur
gericht op kennisdeling ahv
concrete voorbeelden

Afsluitende borrel 17.00-17.30 uur




---

Aanmeldingsformulier regionale ketendagen
Ik kom graag naar één van regionale ketendagen en meld me hierbij aan: (graag in blokletters invullen)

Naam:.................................................................................voornaam...................................m / v

Organisatie:....................................................................................................................

Adres.............................................................................................................................................

Postcode.....................................Plaats..........................................................................................

Functie...........................................................................................................................................

Emailadres.....................................................................................................................................

Telefoonnummer.................................................................Faxnummer....................................... Hierbij geef ik wel / geen toestemming om mijn gegevens op te nemen in de deelnemerslijst, die wordt uitgedeeld op de bijeenkomst die ik bij woon.

Voor de bijeenkomst op: (aub aankruisen)
9 april 12.00-17.30 uur Bilderberg Hotel Leeuwarden 10 april 12.00-17.30 uur Aristo Eindhoven 15 april 12.00-17.30 uur Hanzehof Zutphen 16 april 12.00-17.30 uur Congrescentrum Engels Rotterdam 17 april 12.00-17.30 uur Cultuur en Congrescentrum Antropia Driebergen 22 april 12.00-17.30 uur Aristo Amsterdam

Ik wil aanwezig zijn bij de workshops: (maximaal 2 aankruisen) .... 1. Samenwerkingsafspraken .... 2. Casemanagement
.... 3. Poortwachter
.... 4. Procesmatige inrichting keten .... 5. Bedrijfsverzamelgebouw

Ik zou graag willen dat de volgende vraag of vragen aan bod zou komen:
---

---

---

Ik zal wel / geen gebruik maken van de lunch.

---
Gaarne dit aanmeldingsformulier per direct retourneren: fax: 010 - 2280806
post: Expo Select, Antwoordnummer 815, 2900 WB Capelle aan den IJssel email met bovenstaande gegevens mailen naar: info@exposelect.nl

Aanmelden kan (schriftelijk) tot 3 werkdagen van tevoren. Voor vragen over aanmeldingen kunt u contact opnemen met: Expo Select - 010 - 2022024
Als u met meer dan 1 persoon per organisatie/gemeente naar een bijeenkomst komt, wilt u dan per persoon een aanmeldingsformulier invullen?



6