Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

4-4-2003; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Japan, circuit Suzuka

Regen spelbreker bij trainingsplannen van de lagemaat en poensgen

Dark Dog Molenaar coureur Henk van de Lagemaat en zijn Duitse teamgenote Katja Poensgen hadden tijdens de eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Japan op betere weersomstandigheden gehoopt. Want na een droog verlopen vrije training, waarbij beide Honda coureurs ruim 20 nuttige en leerzame ronden reden op het moeilijke circuit van Suzuka, kon er vrijdagmiddag aanzienlijk minder meters gemaakt worden. "Een miezerige constante regen maakte de baan voor de eerste kwalificatietrainingen tot één grote natte glibberige boel", opent Henk van de Lagemaat vanuit een kil Japan. "Daardoor hebben we maar drie droge rondjes kunnen rijden. Alle andere ronden waren op een nog nattere baan. Ik ging direct als een van de eerste de baan op, met Katja in mijn kielzog. Maar de voorspellingen kwamen uit. Het zou natter worden en Pluvius deed zoals voorspeld zijn werk. Jammer, want om zo'n moeilijke baan -die voor mij hagelnieuw is- goed te leren kennen, kan je veel beter droog asfalt hebben. Nu was het glibberen en glijden en sta ik er samen met onder andere 125cc wereldkampioen Manuel Poggiali en meervoudig GP-winnaar Toni Elias samen met Katja nog naast. We hebben ons niet binnen de 7% grens van de snelste man gereden, maar dat gaat morgen zeker lukken. Want het rijden gaat lekker. Ik ben tevreden", vervolgt de coureur uit Everdingen.

Chef monteur Hans Spaan en zijn crew hebben na aankomst in Japan bergen werk verzet. Zo werden de nieuwe onderdelen op de Honda gemonteerd, waaronder de speciale achtervering en nieuwe remmen. "Dat pakte voor zowel Katja als Henk veel beter uit, bleek ook uit de data-recording en rondetijden. Het is jammer dat we nog niet met de speciale voorvork kunnen rijden, daarvoor waren de remschijven niet voor handen. Dat zal pas voor de GP van Welkom lukken", meldde Hans Spaan, die zijn rijders nog eens extra wees op de gevaarlijke 2e chicane die nieuw is op de baan, en met zijn smalheid zeker bij de start veel problemen kan opleveren. Arie Molenaar kreeg van de Honda-bazen te horen dat het zaterdagmorgen nog nat zou zijn, maar dat het 's middags zou opklaren. "Als de baan morgen droog is heb ik goede kans om me te kwalificeren", vervolgde Henk van de Lagemaat, die stiekem ook hoopt op een droge 2e vrije training op zaterdagmorgen. "Want ik moet nog echt heel, heel veel ronden maken om deze baan echt goed te leren kennen, en dat lukt beter met droog weer".

Katja Poensgen had het prima naar haar zin, ook op de natte baan. "We kwamen na drie ronden binnen toen het natter werd. Misschien hadden we nog 2 rondjes door moeten rijden, want toen reed menig collega nog even een paar snellere tijden, waardoor we er nu naast staan. Maar ook ik moet, ondanks dat ik me hier 2 jaar geleden al wl kwalificeerde voor de GP, toch veel meters maken om een juiste afstelling te kunnen vinden. Ik hoop ook op droog weer morgen, in ieder geval de tijdtraining. Maar dat hadden ze voorspeld", aldus Katja, die tal van lenzen van fotografen en TV-camera's als priemende ogen in haar nek voelde prikken in de pitbox en op de baan.

Suzuka GP op TV

Het tijdsverschil met Japan (Suzuka) is 7 uur.

NOS Studio Sport zendt de Suzuka GP uit op zondagmiddag in een aantal samenvattingen tussen 12.10 uur en 17.25 uur op Nederland 2 met commentaar van Hans van Loozenoord.

Eurosport, met commentaar van Frank Weeink en Job van Oostrom, brengt de trainingen en wedstrijden LIVE op TV. zaterdagmorgen om 06.15 uur starten de uitzendingen van de 2e kwalificatietrainingen van de 125cc, MotoGP en 250cc klasse tot 09.00 uur.

Zondag 6 april wordt het een vroegertje voor de LIVE-kijkers, met om 04.15 uur de start van de 125cc, om 05.30 uur de start van de 250cc klasse en om 07.00 uur de MotoGP-klasse LIVE op Eurosport.

Suzuka GP wetenswaardigheden:


-Marco Melandri crashte in de 1e training van de MotoGP klasse en is uitgeschakeld met een dubbele enkel fractuur, gebroken neus en gekneusde heup. Andrea Dovizioso (I) start niet in de 125cc race na een sleutelbeenbreuk.

-De Suzuka GP is de 16e Japanse Grand Prix uit de race-historie.

-De laatste 2 GP's op Suzuka zijn beide gewonnen door Valentino Rossi.

-Als Max Biaggi of Alex Barros de MotoGP race wint, is een van hen de eerste GP-coureur die op twee verschillende merken de Suzuka GP wint.

-Aantal overwinningen in de zwaarste GP-klasse: 1. Agostini, 68; 2. Doohan, 54; 3. Hailwood, 37; 4. Lawson, 31; 5. Schwantz, 25; 6. Rainey en Rossi, 24; 8. Duke, Roberts sr en Surtees, 22.

-Loris Capirossi viert vandaag zijn 30e verjaardag.

-Ducati maakt dit weekeinde na 30 jaar officieel zijn come-back in de Grands Prix.

-Henk van de Lagemaat start dit weekeinde in zijn 4e Grand Prix: 2 wildcards tijdens de Dutch TT en een GP-start in 2002 in Brno als vervanger van Jarno Janssen.

-In totaal 10 rijders die in de MotoGP klasse deelnemen hebben in totaal 19 wereldtitels weten te veroveren. Rossi, 4; Biaggi, 4; Capirossi, 3; Edwards, 2 en Bayliss, Melandri, Katoh, Roberts, Jacque, Pitt ieder één wereldtitel, waarmee de MotoGP klasse het sterkste deelnemersveld ooit is.

-Chas Davis is met zijn 16 jaar en 55 dagen de jongste rijder ooit die in de 250cc klasse is gestart.

-Japan zet 12 wildcards in. Abe en Yanagawa in de MotoGP-klasse. Koyama, Kayo, Nakasuga, Takahashi en Hiroshi Aoyama in de 250cc klasse. Way On (CHN), Kuzuhara, Shuhei Aoyama, Tanaka en Suma in de 125cc klasse.
Circuit info:

Naam: Suzuka; Lengte: 5.824 meter; Breedte: 15 meter; Aantal rechter bochten: 11; Aantal linker bochten: 11; Langste rechte eind: 1.200 meter; Gebouwd: 1961; Laatste aanpassing: 2003; Chicane aangepast, waardoor circuit 3 meter langer is geworden.

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

1. Hiroshi AOYAMA JPN 2'17.930 Team Harc-Pro

2. Katsuyuki NAKASUGA JPN 2'18.105 Sp Tadao Racing Team

3. Alex DEBON SPA 2'18.274 Troll Honda BQR

4. Roberto ROLFO ITA 2'19.990 Fortuna Honda

5. Naoki MATSUDO JPN 2'20.018 Yamaha Kurz

6. Sebastian PORTO ARG 2'20.285 Telefonica Movistar jnr Team

7. Yuki TAKAHASHI JPN 2'20.998 Dy Do Miu Racing Team

8. Sylvain GUINTOLI FRA 2'22.111 Campetella Racing

9. Fonsi NIETO SPA 2'22.457 Team Repsol Telefonica Movist

10. Jakub SMRZ CZE 2'22.464 Elit Grand Prix

11. Alex BALDOLINI ITA 2'22.811 Matteoni Racing

12. Tekkyu KAYO JPN 2'22.869 Hitman RC Koshien Yamaha

13. Johan STIGEFELT SWE 2'23.476 Team Zoppini Abruzzo

14. Hugo MARCHAND FRA 2'23.717 Equipe de France - Scrab GP

15. Jaroslav HULES CZE 2'24.348 Yamaha Kurz

16. Franco BATTAINI ITA 2'24.692 Campetella Racing

17. Anthony WEST AUS 2'25.134 Team Zoppini Abruzzo

18. Hector FAUBEL SPA 2'25.496 Aspar Junior Team

19. Dirk HEIDOLF GER 2'26.008 Aprilia Germany

20. Randy DE PUNIET FRA 2'26.560 Safilo Oxydo-LCR

21. Erwan NIGON FRA 2'26.613 Equipe de France - Scrab GP

22. Tomoyoshi KOYAMA JPN 2'26.730 Sp Tadao Racing Team

23. Christian GEMMEL GER 2'27.509 Kiefer Castrol-Honda Racing

Not qualified (Out 107%) 2'27.585

24. Manuel POGGIALI RSM 2'28.281 MS Aprilia Team

25. Henk vd LAGEMAAT NED 2'28.804 Dark Dog Molenaar Honda

26. Katja POENSGEN GER 2'28.988 Dark Dog Molenaar Honda

27. Toni ELIAS SPA 2'29.312 Team Repsol Telefonica Movist

28. Joan OLIVE SPA 2'33.222 Aspar Junior Team

29. Eric BATAILLE FRA 2'33.886 Troll Honda BQR

30. Chaz DAVIES GBR 2'37.382 Aprilia Germany

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:

1. Valentino ROSSI ITA 2'06.838 Repsol Honda

2. Max BIAGGI ITA 2'07.092 Camel Pramac Pons

3. Tohru UKAWA JPN 2'07.298 Camel Pramac Pons

4. Carlos CHECA SPA 2'07.426 Fortuna Yamaha Team

5. Makoto TAMADA JPN 2'08.103 Pramac Honda

6. Sete GIBERNAU SPA 2'08.251 Telefónica Movistar Honda

7. Kenny ROBERTS USA 2'08.389 Suzuki Grand Prix Team

8. Alex BARROS BRA 2'08.670 Gauloises Yamaha Team

9. Colin EDWARDS USA 2'08.785 Alice Aprilia Racing

10. Shinya NAKANO JPN 2'08.930 d'Antín Yamaha Team

11. Daijiro KATO JPN 2'09.104 Telefónica Movistar Honda

12. John HOPKINS USA 2'09.141 Suzuki Grand Prix Team

13. Troy BAYLISS AUS 2'09.147 Ducati Marlboro Team

14. Norick ABE JPN 2'09.162 Yamaha Racing Team

15. Loris CAPIROSSI ITA 2'09.325 Ducati Marlboro Team

16. Tamaki SERIZAWA JPN 2'09.416 Moriwaki Racing WCM

17. Noriyuki HAGA JPN 2'09.690 Alice Aprilia Racing

18. Akira YANAGAWA JPN 2'09.934 Kawasaki Racing Team

19. Nobuatsu AOKI JPN 2'10.120 Proton Team KR

20. Garry McCOY AUS 2'11.514 Kawasaki Racing Team

21. Olivier JACQUE FRA 2'11.924 Gauloises Yamaha Team

22. Chris BURNS GBR 2'13.074 WCM Harris

23. Nicky HAYDEN USA 2'13.588 Repsol Honda

24. Andrew PITT AUS 2'13.871 Kawasaki Racing Team

Not qualified (Out 107%) 2'15.716

Jeremy McWILLIAMS GBR 267.4 2'25.328 Proton Team KR

Marco MELANDRI ITA Fortuna Yamaha Team

125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:

1. Alex DE ANGELIS RSM 2'15.417 Racing World

2. Daniel PEDROSA SPA 2'15.881 Telefonica Movistar jnr Team

3. Lucio CECCHINELLO ITA 2'16.732 Safilo Oxydo-LCR

4. Mirko GIANSANTI ITA 2'16.884 Matteoni Racing

5. Stefano PERUGINI ITA 2'16.918 Abruzzo Racing Team

6. Max SABBATANI ITA 2'16.959 Abruzzo Racing Team

7. Casey STONER AUS 2'16.961 Safilo Oxydo-LCR

8. Andrea DOVIZIOSO ITA 2'16.975 Team Scot

DARK DOG HONDA MOLENAAR

Official Sponsors

DARK DOG ENERGY DRINKS - DUTCH ORIGINALS FURNITURE - VOLVO VAN DIJK - SENT WANINGE TRUCK SERVICE - VENICE BEACH CLOTHING - LUMEN EYEWEAR - HONDA

Technical Sponsors

HRC - DUNLOP - MOTUL - PVM - BRAKING - CASE - CARBONE LORRAINE

Official Suppliers

VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN - EPPING HOTEL & CATERING - A&R TRAMSISSION - LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS


************

Ingezonden persbericht