Nederlandse Mededingingsautoriteit
NMA
NMa vraagt UPC om opheldering
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft UPC om opheldering
gevraagd over haar incassobeleid naar aanleiding van brieven en
klachten van consumenten over onjuiste bedragen in notas en
afsluitingen. De NMa eist dat UPC haar dienstverlening jegens een
klant niet opschort totdat zekerheid bestaat of het bedrag op de nota
juist is. Dit laat onverlet dat een klant correcte notas voor de door
UPC geleverde diensten dient te betalen.
Tijdens een gesprek met de NMa heeft UPC aangegeven dat een nieuw
factureringssysteem, dat in het najaar van 2002 is ingevoerd, tot
problemen heeft geleid met de facturering en incasso. UPC heeft in
februari 2003 een nieuw incassobeleid ingevoerd dat bij juiste
toepassing volgens UPC voldoende garanties inbouwt om onterechte
incassos te voorkomen. Ten slotte heeft het kabelbedrijf zijn plannen
uiteengezet over onder meer servicepunten, on line-facturatie, on
line-ondersteuning en de verbetering van call centers.
De NMa gaat ervan uit dat de door UPC gepresenteerde maatregelen er op korte termijn toe leiden dat UPC haar dienstverlening jegens een klant niet opschort totdat zekerheid bestaat of de in rekening gebrachte bedragen juist zijn. Zo niet, dan zal de NMa een onderzoek starten naar mogelijk misbruik van een economische machtspositie door UPC.