Universiteit van Utrecht
Persbericht van de Universiteit Utrecht
Centrum voor Bio-ethiek en Gezondheidsrecht
7 april 2003
Interculturele ethiek in de gezondheidszorg
Ethici ontwikkelen stappenplan voor hulpverleners
In de gezondheidszorg wordt geregeld wrijving ervaren tussen allochtonen en
autochtonen. Deze wrijving is meestal niet gegrond of eenvoudig weg te
nemen. Uit de verkennende studie van Annika den Dikken van het Centrum voor
Bio-ethiek en Gezondheidsrecht (CBG) 'Interculturele ethiek in de
gezondheidszorg: morele uitwisseling via de spreekkamer' blijkt dat het
denken in stereotiepen gevaarlijk is. De publicatie wordt komende woensdag 9
april gepresenteerd tijdens een bijeenkomst waar onder andere mw. Wil Voogt,
Inspecteur voor de Gezondheidszorg aan Minderheden, aanwezig is.
Culturele verschillen
'Waarom mogen we van familieleden van allochtone patiënten als hulpverlener
de patiënt niet vertellen dat deze zal sterven?' 'Mijn patiënt is alleen
tevreden wanneer hij medicijnen krijgt voorgeschreven, maar die vind ik niet
nodig. Als ik hem dat vertel wordt hij boos. Hoe moet ik hiermee omgaan?'
Dit zijn twee van de vele vragen die spelen bij hulpverleners die te maken
krijgen met patiënten uit andere culturen. Mensen met verschillende
culturele achtergronden onderschrijven vaak verschillende normen en waarden
t.a.v. gezondheid, familie, seksualiteit etc. In de gezondheidszorg kan dit
tot ethische problemen leiden, omdat culturele verschillen soms moeilijk
overbrugbaar lijken, zowel voor hulpverleners als hulpvragers.
Publicatie
De publicatie van het CBG schenkt aandacht aan de culturele en religieuze
aspecten die de morele uitwisselingen tussen hulpverleners en patiënten
beïnvloeden. Welke rol spelen cultuur en religie in het vormen van waarden
en normen? Hoe signaleren en verhelderen we die waarden en normen wanneer
hulpverlener en patiënt met elkaar in gesprek zijn? Daarbij wordt benadrukt
dat het niet alleen om de culturele achtergronden van allochtonen gaat, maar
juist ook om die van autochtonen.
De huidige gezondheidszorg ziet zich geconfronteerd met een grote
diversiteit aan patiënten, en ook steeds meer aan hulpverleners. In de
publicatie wordt verhelderd wat die ethiek kan inhouden, en er wordt een
stappenplan voor interculturele ethische reflectie voorgesteld. Dit
stappenplan verschaft hulpverleners inzicht in ontstane morele kwesties. Aan
de hand van een uitgebreide casus wordt getoond hoe dit praktische
hulpmiddel handvatten biedt in lastige ethische kwesties.
Doelgroep
De publicatie is in de eerste plaats bedoeld voor hulpverleners en
beleidsmakers in de gehele breedte van de gezondheidszorg. Gezien de breedte
van het onderwerp is het ook zeer geschikt voor andere geïnteresseerden in
de interculturele ethiek.
Nadere informatie en bestellen
Publicatie Interculturele ethiek in de gezondheidszorg: morele uitwisseling
via de spreekkamer, Annika den Dikken, CBG-reeks 16, Utrecht, 2003, ISBN
90-72920-21-X, prijs EUR 12,- + administratiekosten EUR 2,25. Te verkrijgen
bij het Centrum voor Bio-ethiek en Gezondheidsrecht, t.a.v. het
secretariaat, Heidelberglaan 2, 3584 CS Utrecht, tel: (030) 253 4399, fax:
(030) 253 9410, cbg@theo.uu.nl, www.uu-cbg.nl.