---
BMC Software kondigt strategische stap naar business service management aan

---
Nieuwe strategie maakt IT-beheer mogelijk vanuit een zakelijk oogpunt
Nieuwegein, 09/04/2003

BMC Software (NYSE: BMC), leider op het gebied van enterprise systeembeheer, kondigt een nieuwe strategische wending aan, die gericht is op business service management (BSM). BSM, een belangrijke pijler voor het Amerikaanse softwarebedrijf, stelt bedrijven in staat om een stap verder te gaan dan het louter beheren van hun informatietechnologie. Dankzij BSM krijgen ze een duidelijk zicht op de impact die het (al dan niet goed) functioneren van IT-systemen heeft op de algemene prestaties van het bedrijf. De recente overnames van het Belgische IT Masters en het Amerikaanse Remedy door BMC Software, passen in de nieuwe BSM-strategie.

"In het huidige economische klimaat is het voor UCB steeds belangrijker geworden om de IT-infrastructuur nauw te verbinden met cruciale diensten en bedrijfsdoelstellingen," zegt Anne Bellemans, service delivery manager bij UCB, het Belgische, beursgenoteerde farmaceutische bedrijf. "Wij gebruiken al de producten Remedy en MasterCell en de richting die wij met onze informatietechnologie uit willen, sluit nauw aan bij de BSM-strategie van BMC Software. Wij integreren momenteel met succes onze MasterCell- en Remedy-oplossingen tot een sterke basis voor BSM. Wij blijven met BMC samenwerken om deze strategie ten volle uit te bouwen."

Vandaag de dag zijn IT en bedrijfsvoering onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch ondersteunen de meeste IT-beheersystemen die belangrijke link niet. Met BSM onthult BMC Software een nieuw plan om al haar managementdisciplines te integreren binnen een samenhangende strategie, waardoor IT vanuit een zakelijk oogpunt beheerd kan worden.. De BSM-strategie van BMC Software bestaat uit drie componenten: service impact management, IT service en applications management, en IT operations en infrastructure management.

"Wij hebben onze BSM-strategie ontwikkeld vanuit een fundamenteel geloof dat er in het huidige bedrijfsleven geen IT-projecten meer bestaan, maar alleen nog 'business'-projecten, die ondersteund worden door technologie," zegt Bob Beauchamp, president en CEO bij BMC Software. "Sinds enige tijd al zijn we de fundamenten aan het leggen voor BSM. Een belangrijk aandeel van die opbouw, ligt bij de overnames van Remedy en IT Masters, evenals bij grote interne ontwikkelingsprojecten zoals Project Golden Gate en krachtige verbeteringen aan ons product PATROL. In de komende maanden en jaren zullen we robuuste componenten aan onze BSM-strategie toevoegen. Ook zullen we met een duidelijk plan komen dat onze klanten toont waar we naar toegaan en hoe ze vandaag al kunnen implementeren."

De fundamenten van BSM
BMC Software heeft een lange staat van dienst op het gebied van oplossingen voor beheer van bedrijfssystemen, zoals het beheer van gegevens, infrastructuur, toepassingen, prestaties en service. Die oplossingen zijn een hoeksteen voor de 'IT operations en infrastructure'-component van de BSM-strategie. Door bedrijven de mogelijkheid te bieden om de kerncomponenten binnen hun IT-infrastructuur - zoals systemen, databanken, toepassingen, opslag en netwerken - te controleren, kunnen ze zogenaamde 'service level agreements' koppelen aan bedrijfsbehoeften in plaats van aan technologische statistieken.

BMC Software heeft een belangrijk element aan zijn productportefeuille toegevoegd bij de afronding van de overname van Remedy vorig jaar. Remedy's producten voor service desk, change en asset management werden geïntegreerd met de oplossingen van BMC Software voor het beheer van toepassingen en componenten. Die geïntegreerde oplossingen vormen de basis voor de 'IT services en applications management'-component van de BSM-strategie.

Om de beloften van BSM waar te maken, is het belangrijk om zogenaamde 'business services' (zoals b.v. het ordersysteem) direct te kunnen relateren aan de onderliggende technologieën. Dankzij de recente overname van het Belgische IT Masters kon BMC Software de laatste component van de BSM-strategie toevoegen: service impact management. De combinatie van IT Masters' MasterCell-technologie met de beheersoplossingen van BMC Software biedt bedrijven de mogelijkheid om via een geïntegreerde aanpak aan 'service impact management' te doen.

De BSM-strategie van BMC Software zal de komende jaren verder evolueren. Naast het ontwikkelen van nieuwe oplossingen die de strategie ondersteunen, zal het bedrijf ook zijn partnerships verder uitbreiden.

Voor meer informatie over business service management, surf naar www.bmc.com/bsm/

---
END

---
Over BMC Software
BMC Software is leider op het gebied van enterprise systeembeheer. De onderneming helpt klanten pro-actief bij het verbeteren van de service, het verlagen van kosten en het realiseren van toegevoegde waarde op basis van haar Assuring Business Availability®-concept. De oplossingen van BMC Software omvatten bedrijfssystemen, applicaties en databases. BMC Software is opgericht in 1980, heeft wereldwijd vestigingen, is één van de S&P 500-bedrijven en realiseerde in het boekjaar 2002 een omzet van ongeveer $1,3 miljard. Bezoek voor meer informatie de website van BMC Software: www.bmc.com/netherlands.

Voor redactionele informatie:
BMC Software B.V.
Hanneke Oudshoorn

+31 30 608 5500
Hanneke_Oudshoorn@bmc.com
NewsEngine PR Nederland
Ineke Tiesinga

+31 20 567 21 70
ineke.tiesinga@newsenginepr.com
Ref.:BNL0006-128D9A