KLM

03/021
gezamenlijk persbericht

KLM BESTEEDT KANTOORAUTOMATISERING UIT AAN FUJITSU SERVICES

AMSTELVEEN/MAARSSEN - 9 april 2003 - KLM heeft een vierjarig contract voor kantoorautomatisering met Fujitsu Services getekend. Met de ondertekening realiseert KLM naar verwachting een besparing van E 10 miljoen voor de looptijd van het contract. Het contract vertegenwoordigt een waarde van circa E 40 miljoen. Daarnaast beoogt KLM door een betere service een additionele besparing van E 5 miljoen, over dezelfde periode, in haar hard- en software.

De luchtvaartmaatschappij besteedt sinds 1 april 2003 het beheer van een groot deel van haar kantoorautomatisering in Nederland uit aan Fujitsu Services. KLM is in 2001 gestart met het beleid om standaardisatie op kantoorautomatisering door te voeren en dit uit te besteden. Hierdoor wordt de ICT voor de desktop-omgeving binnen KLM efficiënter en meer gestructureerd, waardoor er tegen lagere kosten met minder verstoringen gewerkt kan worden. Uitbesteding van het IT-beheer past binnen de bedrijfsstrategie van de luchtvaartmaatschappij om zich volledig te richten op haar kernactiviteiten. De opdracht tot uitbesteding aan Fujitsu Services vloeit voort uit eerdere succesvolle samenwerking. In totaal gaat het om circa zevenduizend werkplekken, honderddertig servers en vijf Local Area Networks.

KLM had al geruime tijd intensief contact met Fujitsu Services over uitbesteding van het IT-beheer. Zomer 2000 leidde dit tot een overeenkomst tussen KLM Information Services, de automatiseringsorganisatie van KLM en Fujitsu Services. De luchtvaartmaatschappij verplichtte zich hiermee om gedurende een periode van twee jaar minimaal dertig specialisten van Fujitsu Services in te schakelen bij het beheer van IT-werkplekken. De samenwerking verliep succesvol, zodat KLM Fujitsu Services enkele maanden later vroeg het beheer van de complete kantoorautomatisering van KLM Benelux in Hoofddorp over te nemen. De implementatie en exploitatie van dit project was eveneens een succes. Als uitvloeisel hiervan kreeg Fujitsu Services voorjaar 2002 opdracht tot het beheer van de IT-infrastructuur van KLM's locatie Amstelveen (1.800 werkplekken). Deze opdracht legde de basis voor de op 1 april jl. gesloten overeenkomst. Hierin heeft KLM afgesproken dat Fujitsu Services behalve de kantoorautomatisering op locatie Amstelveen dit ook voor de locaties Schiphol-Centrum, Schiphol-Oost, Rijswijk en Schiphol-Rijk op zich neemt.

"KLM heeft een flinke stap genomen op weg naar een wereldwijde standaard werkstation, infrastructuur en service implementatie. De kwaliteit van de service wordt verhoogd en voordelen worden behaald door schaalvergroting en flexibiliteit van de organisatie," aldus Cees Koster, CIO en Hoofd Information Services.

"Onze specialiteit is het leveren van Infrastructure Outsourcing Services, bedoeld ter verhoging van de productiviteit van IT-gebruikers en verlaging van de kosten van IT-beheer. Ik heb er alle vertrouwen in dat de samenwerking met KLM, die bijzonder prettig verloopt, een doorslaand succes wordt," zegt Frank Boekel, Algemeen Directeur van Fujitsu Services.

AMS/DR/PH/HB

Meer informatie: www.klm.com