Gemeente Emmen


---

Persbericht: BTW-Compensatiefonds, 9 april 2003

BTW-Compensatiefonds

Per 1 januari 2003 is het BTW-compensatiefonds in werking getreden. Daarmee ontstaat een gelijke kans voor ondernemers om taken uit te voeren voor gemeenten en provincies. Door meer gebruik te maken van uitbesteding van diensten kunnen gemeenten bovendien efficiency-winst behalen. Ten slotte wordt een eind gemaakt aan constructies die erop gericht zijn BTW te omzeilen.

Als gemeenten en provincies diensten of goederen extern inkopen, betalen zij daarover BTW. In tegenstelling tot bedrijven kunnen zij die BTW niet terugvorderen van de Belastingdienst. Extern ingekochte diensten zijn daarom duurder dan intern uitgevoerde activiteiten.

Nadelen
Dit is een nadeel want vaak zijn externe partijen efficiënter in de uitvoering van bepaalde activiteiten. Voor bedrijven is er sprake van een concurrentienadeel: zij vissen dikwijls achter het net omdat ze duurder uitvallen. Omdat het, zeker bij grote investeringen, vaak gaat om grote bedragen, leidt het in sommige gevallen tot ingewikkelde en tijdrovende constructies die er uitsluitend op zijn gericht de BTW te omzeilen. Ten slotte levert de BTW ook nadelen op bij het onderling detacheren van personeel in gevallen van tijdelijke onderbezetting of overbezetting: de uitlenende gemeente moet BTW in rekening brengen, maar de inlenende gemeente kan die BTW niet terugvorderen.

Compensatie voor BTW-lasten
Per 1 januari 2003 is daarom het BTW-compensatiefonds ingevoerd. Uit dit fonds kunnen gemeenten de BTW terugvragen die ze hebben betaald over uitbesteed werk. De hiervoor genoemde nadelen worden dan grotendeels ondervangen:
· Gemeenten en provincies kunnen een zuiverder afweging maken tussen uitbesteden of inbesteden. Zo wordt meer gebruik gemaakt van de efficiency-voordelen die kunnen worden behaald bij uitbesteding. · Voor marktpartijen is een eerlijker kans om bij gemeenten en provincies 'binnen te komen'. Het voordeel speelt voor ondernemingen in een groot aantal sectoren zoals de reiniging en vuilophaal, de aanleg en het onderhoud van infrastructuur, schoonmaak, catering, archivering, consultancy en dergelijke.
· Voor BTW-constructies is geen aanleiding meer. Oneigenlijk gebruik van regelgeving tegengegaan.
· Overheden kunnen flexibeler omgaan met het onderling uitlenen van personeel bij tijdelijke overbezetting of onderbezetting omdat het geen meerkosten met zich meebrengt.

Budgettair neutraal
Uitgangspunt is dat zowel voor het rijk als voor gemeenten de gehele operatie budgetair neutraal verloopt. Om het financiële risico voor gemeenten te beperken is vastgesteld dat dit risico voor gemeenten niet meer bedraagt dan 4,54 per inwoner. Voor de gemeente Emmen is het nog niet duidelijk of de nieuwe BTW-regeling geld kost. Na afloop van dit jaar is te bezien hoeveel BTW ten laste van het fonds is gekomen en of daar dan inderdaad op tekort komen.


---


---

Alle rechten voorbehouden. Aan de op deze pagina's gepresenteerde informatie kunnen geen rechten worden ontleend
(c) 2003 Gemeente Emmen