Gemeente Tilburg

9-4-2003
Het merk Tilburg
Nieuwe koers stadspromotie

Na een traject van veel overleg met partijen in de stad en talloze gesprekken met bestuurders en betrokken beleidsafdelingen staat de nieuwe aanpak voor de promotie van Tilburg op papier. De meest opvallende nieuwigheid is het verdwijnen van 'Tilburg Moderne Industriestad'. Het college is positief en stemt in met de nieuwe koers, maar de raad heeft gezien het strategische belang van stadspromotie het laatste woord. De raad neemt half juni een definitief besluit.

De voorgestelde koerswijziging komt niet uit de lucht vallen, maar is gebaseerd op een breed gehouden onderzoek naar het imago van Tilburg. Allerlei partijen in de stad, waaronder de Universiteit van Tilburg, de Tilburgse Kunststichting, CZ groep, BORT en Willem II, hebben meegedacht en meegepraat. Daarnaast is een telefonische enquête gehouden onder 600 mensen en vonden diepte-interviews plaats met 15 zogeheten stake-holders. Daaruit bleek dat Tilburg in de ogen van veel mensen vooral een vernieuwende en daadkrachtige stad is. Er gebeurt hier veel en het lúkt meestal ook echt. 'Handen uit de mouwen', dat past bij Tilburg. We vallen in vergelijking met ander steden op door daadkracht en vernieuwingsdrang. Het idee is nu dat de promotie van Tilburg juist dàt beeld probeert te bevestigen. Door vooral te communiceren over opvallende (lees: vernieuwende en daadkrachtige) gebeurtenissen, projecten en initiatieven in onze stad. En dan liefst ook nog in de sectoren waar we in Tilburg volgens het imago-onderzoek goed in zijn: onderwijs, evenementen en kunst en cultuur. Dus geen schoten hagel met algemeenheden, maar gerichte promotie aan de hand van Tilburgs sterke kanten.

Daar komt bij dat stadspromotie voortaan niet meer iets zal zijn van de gemeente alleen, maar juist heel bewust wordt samengewerkt met partijen in de stad. Een groot aantal organisaties, instellingen en bedrijven is in het voortraject betrokken en gaat straks meedoen met het uitdragen van dezelfde boodschap. Steeds moet duidelijk worden dat Tilburg een vernieuwende, ondernemende stad is waar mensen de ruimte krijgen om succesvol te zijn. Dàt is wat de Tilburgers bindt en dat willen we dan ook uitstralen.

Geen nieuwe slogan, maar de T als merk van Tilburg Het lijkt vrij logisch dat de bestaande slogan Tilburg Moderne Industriestad daarbij te smal, te sectoraal is. Een profilering als industriestad houdt te weinig rekening met de huidige diversiteit in de stad. Dat is ook meteen de reden waarom het bedenken van een nieuwe slogan (Tilburg Onderwijsstad, Tilburg Cultuurstad) geen goed idee is. Aan de andere kant hebben alle stadspromotie-activiteiten wel een herkenbaar etiket nodig. Het college heeft aan de raad voorgesteld om de bestaande binnenstadstijl te verbreden tot een Tilburg-stijl. Daar is destijds bij de ontwikkeling al rekening mee gehouden. De Tilburg-T wordt de drager van de nieuwe campagnestijl van de stad en is daarmee de eerste openbare stadsstijl in Nederland. Zoals de nieuwe aanpak voorstaat, in nauw overleg met een flink aantal betrokken afdelingen bij de gemeente en met vele partijen in de stad.