Gemeente Tilburg
9-4-2003
Het merk Tilburg
Nieuwe koers stadspromotie
Na een traject van veel overleg met partijen in de stad en talloze
gesprekken met bestuurders en betrokken beleidsafdelingen staat de
nieuwe aanpak voor de promotie van Tilburg op papier. De meest
opvallende nieuwigheid is het verdwijnen van 'Tilburg Moderne
Industriestad'. Het college is positief en stemt in met de nieuwe
koers, maar de raad heeft gezien het strategische belang van
stadspromotie het laatste woord. De raad neemt half juni een
definitief besluit.
De voorgestelde koerswijziging komt niet uit de lucht vallen, maar is
gebaseerd op een breed gehouden onderzoek naar het imago van Tilburg.
Allerlei partijen in de stad, waaronder de Universiteit van Tilburg,
de Tilburgse Kunststichting, CZ groep, BORT en Willem II, hebben
meegedacht en meegepraat. Daarnaast is een telefonische enquête
gehouden onder 600 mensen en vonden diepte-interviews plaats met 15
zogeheten stake-holders. Daaruit bleek dat Tilburg in de ogen van veel
mensen vooral een vernieuwende en daadkrachtige stad is. Er gebeurt
hier veel en het lúkt meestal ook echt. 'Handen uit de mouwen', dat
past bij Tilburg. We vallen in vergelijking met ander steden op door
daadkracht en vernieuwingsdrang. Het idee is nu dat de promotie van
Tilburg juist dàt beeld probeert te bevestigen. Door vooral te
communiceren over opvallende (lees: vernieuwende en daadkrachtige)
gebeurtenissen, projecten en initiatieven in onze stad. En dan liefst
ook nog in de sectoren waar we in Tilburg volgens het imago-onderzoek
goed in zijn: onderwijs, evenementen en kunst en cultuur. Dus geen
schoten hagel met algemeenheden, maar gerichte promotie aan de hand
van Tilburgs sterke kanten.
Daar komt bij dat stadspromotie voortaan niet meer iets zal zijn van
de gemeente alleen, maar juist heel bewust wordt samengewerkt met
partijen in de stad. Een groot aantal organisaties, instellingen en
bedrijven is in het voortraject betrokken en gaat straks meedoen met
het uitdragen van dezelfde boodschap. Steeds moet duidelijk worden dat
Tilburg een vernieuwende, ondernemende stad is waar mensen de ruimte
krijgen om succesvol te zijn. Dàt is wat de Tilburgers bindt en dat
willen we dan ook uitstralen.
Geen nieuwe slogan, maar de T als merk van Tilburg
Het lijkt vrij logisch dat de bestaande slogan Tilburg Moderne
Industriestad daarbij te smal, te sectoraal is. Een profilering als
industriestad houdt te weinig rekening met de huidige diversiteit in
de stad. Dat is ook meteen de reden waarom het bedenken van een nieuwe
slogan (Tilburg Onderwijsstad, Tilburg Cultuurstad) geen goed idee is.
Aan de andere kant hebben alle stadspromotie-activiteiten wel een
herkenbaar etiket nodig. Het college heeft aan de raad voorgesteld om
de bestaande binnenstadstijl te verbreden tot een Tilburg-stijl. Daar
is destijds bij de ontwikkeling al rekening mee gehouden. De Tilburg-T
wordt de drager van de nieuwe campagnestijl van de stad en is daarmee
de eerste openbare stadsstijl in Nederland. Zoals de nieuwe aanpak
voorstaat, in nauw overleg met een flink aantal betrokken afdelingen
bij de gemeente en met vele partijen in de stad.