GVB


Directie Afdeling Communicatie Postbus 2131 1000 CC Amsterdam Telefoon 020 ­ 460 58 42 Telefax 020 ­ 460 58 43 Persbericht Email: communicatie@gvb.nl www.gvb.nl 9 APRIL 2003

GVB op koers voor de concessie 2006 - 2011

'Het GVB ligt op koers om in 2006 voor de concessie Amsterdam de meest gewenste vervoerder te worden. De investeringen in veilig, punctueel en schoon openbaar vervoer, de kostenreductieprogramma's en de vernieuwingen voor en achter de schermen - respectievelijk nieuwe trams, bussen en veren en de vernieuwing van de interne vervoersorganisatie - werpen hun eerste vruchten af. Onder meer klantenonderzoeken van het GVB bevestigen dit beeld.' Dit zei algemeen directeur Gertjan Kroon van het GVB bij de presentatie van het jaarverslag over 2002. 'Dat we het jaar met een licht negatief financieel resultaat zouden afsluiten - min 3,3 miljoen in plaats van plus 2,8 miljoen - hadden we bij de presentatie van de halfjaarcijfers vorig jaar al aangekondigd.' In het overgangsjaar 2002, waarin de externe verzelfstandiging heeft plaats gemaakt voor interne verzelfstandiging, is een groot aantal maatregelen voorbereid en in de loop van het jaar ingevoerd. Dat was later dan aanvankelijk de bedoeling was. 'Maar op basis van de maatregelen die in 2002 zijn ingezet en de zichtbare effecten daarvan, ben ik er van overtuigd dat we de noodzakelijke kostenreducties gaan realiseren waarmee het GVB zich vooraan plaatst als de meest gewenste vervoerder voor Amsterdam. Belangrijk is om vast te stellen dat onze klanten - in 2002 weer verder opgelopen tot ruim 250 miljoen instappers - in 2002 meer openbaar vervoer voor minder geld hebben gekregen', aldus Kroon.

Het 2002 tekende zich vooral af als een overgangsjaar voor het GVB. De externe verzelfstandiging ging naar aanleiding van een referendum niet door. In plaats daarvan werden afspraken gemaakt over een interne verzelfstandiging van het GVB. Ook de interne organisatie van het bedrijf werd gekarakteriseerd door een belangrijke overgang: één vervoersorganisatie kwam in de plaats van de gesegregeerde bedrijvenstructuur - bus, tram, metro, veren. Deze verandering is een belangrijk hulpmiddel bij de realisering van de kostenreductieprogramma's (productiviteitsverbetering, overheadreductie en verlaging van ziekteverzuim) en sluit veel beter aan op het perspectief van de klant. Die wil van A naar B met het openbaar vervoer, of dat nu met een tram, een bus of een metro is. De meest zichtbare overgang in 2002 is de vele vernieuwing op straat met de nieuwe trams, veren en bussen.

Opdrachtgever - opdrachtnemer
Media 2002 heeft het gemeentebestuur besloten het GVB intern te verzelfstandigen. Gertjan Kroon: 'Er zijn spelregels afgesproken die het bedrijf voor wat betreft de dagelijkse bedrijfsvoering wat verder van de politiek houden. De politiek ontleent haar invloed op het openbaar vervoer dat de burger ter beschikking staat via het opdrachtgeverschap, niet via het feit dat de gemeente eigenaar van het bedrijf is. Dat is wennen.' De concrete invulling van de contractrelatie opdrachtgever - opdrachtnemer wordt door het GVB steeds verder doorontwikkeld met ambtelijk opdrachtgever dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV).


---



vervolg van persbericht

Datum 9 april 2003
Pagina 2

Investering in kwaliteit van het openbaar vervoer Niet alleen moeten de kosten omlaag, ook de kwaliteit van de dienstverlening moet omhoog. De kwaliteit van het openbaar vervoer wordt door de reizigers en de opdrachtgever van het GVB voornamelijk bepaald door drie criteria: veilig, op tijd en schoon vervoer. Het GVB wordt door de opdrachtgever letterlijk afgerekend op basis van de resultaten van het reguliere reizigersonderzoek, de KwaliteitsKoersMeter (KKM). Bij goede prestaties ontvangt het GVB een bonus, bij slechte een malus. In 2002 ontving het GVB een bonus voor de bus, de tram was neutraal en een malus voor de metro. De laatste was in de ogen van de reizigers niet schoon genoeg. Met een anti-graffitiplan hoopt het GVB de beleving van reinheid (en veiligheid) in de metro aan te pakken. Ook blijkt hieruit hoe belangrijk de renovatie van de metrostations (Metromorfose) is.

Vernieuwing materieel
Ook de vernieuwing van het materieel zorgt voor de nodige verbetering van kwaliteitsbeleving van het openbaar vervoer. De nieuwe tram, de Combino, ging in april 2002 voor het eerst rijden in de dienstregeling. Vorig jaar zijn er zo'n vijftig exemplaren op straat gekomen. Ook kwamen er nieuwe veren op het IJ. En de vernieuwing van het buspark werd voltooid. Om al dat nieuwe materieel ook van buiten schoon te houden is begonnen met de aanleg van nieuwe overdekte wasstraten, die bij de bus inmiddels zijn voltooid en bij de tramremises nog in aanbouw zijn.

Veiligheid
Met steun van de gemeente Amsterdam heeft het GVB ook in 2002 weer twee tramlijnen (2 en 17) met conducteurs kunnen bemensen. Menselijk toezicht blijft de kern van het veiligheidsbeleid van het GVB. Behalve voor het veiligheidsgevoel is de conducteur ook een goede manier om de service aan de reizigers te verbeteren. 'Voor de veiligheid in de metro willen we zo snel mogelijk de tourniquets bij de ingangen van de metro, in samenhang met de in te voeren OV-chipkaart. Het zal een geweldige impuls aan de veiligheid in het openbaar vervoer geven, met name door het terugdringen van het zwartrijden', aldus Kroon.
Andere investeringen in veiligheid in 2002 waren o.a. samenwerking met de politie, toename van de controle(acties), voorlichting op scholen, cursussen weerbaarheidstraining voor rijdend personeel en cursussen opvang en nazorg voor leidinggevenden.

15 miljoen minder rijksbijdrage
Bij de presentatie van het jaarverslag vorig jaar werd in vergelijking met het resultaat van 2001 al een substantieel lagere winstverwachting voor 2002 aangekondigd: 2,8 miljoen. Het verschil met 2001 wordt met name veroorzaakt door kostenbesparingen (+ 8 miljoen), herstructureringskosten (- 13,5 miljoen) en lagere kaartopbrengsten (- 1,3 miljoen) als gevolg van een veranderde landelijke verdeling. In het in 2001 opgestelde Businessplan 2002-2005 werd een positief resultaat geraamd van 2,8 miljoen voor 2002.
In de loop van het jaar bleek echter dat in het Businessplan voor 2002 een bedrag van 2,5 miljoen aan verplichtingen niet was opgenomen en werd het beoogde resultaat bijgesteld tot 0,3


miljoen. Door met name later ingezette kostenreducties is het resultaat uitgekomen op 3,3 miljoen negatief, 1% van de omzet van 2002. 'Daarmee is aangegeven binnen welke smalle marges het GVB opereert en dat er slechts weinig hoeft te gebeuren of prognoses en de resultaten wijken af', aldus financieel directeur Ruud Sporrel bij zijn toelichting op de jaarcijfers. Sporrel tekent daarbij aan dat de rijksbijdrage aan het openbaar vervoer in 2002 is gedaald en dat het GVB als gevolg daarvan in 2002 15 miljoen minder inkomsten kreeg. De productie van de dienstverlening, uitgedrukt in dienstregelinguren (DRU's) is dit jaar hoger geweest dan in het contract met ROA/gemeente Amsterdam/dIVV is vastgelegd. Dus heeft het GVB er voor gezorgd dat de inwoner van Amsterdam in feite meer OV krijgt dan waar de gemeenschap voor betaalde. 'En dat is op zich een goed zaak', aldus Sporrel.