PERSBERICHT
10/04/2003

Steeds meer huishoudens kiezen voor Max Havelaar

Het aantal huishoudens dat koffie met het Max Havelaar Keurmerk gebruikt stijgt met 5%, in totaal wordt nu in 7,2% van de huishoudens koffie met Max Havelaar Keurmerk gedronken. De verkoop van koffie met het Max Havelaar Keurmerk groeit zelfs in een dalende koffiemarkt. Deze cijfers staan in het vandaag verschenen jaarverslag van Stichting Max Havelaar.

De verkoop van koffie met het Max Havelaar Keurmerk stijgt met 1% naar bijna 3.140 ton. Voor 186 koffiecoöperaties in 24 ontwikkelingslanden is deze verkoop onder eerlijke handelsvoorwaarden een belangrijke strohalm in een markt die in crisis verkeert. De koffieprijzen staan al langere tijd op een uiterst laag niveau. Dankzij de Nederlandse verkoop van koffie onder Max Havelaar-voorwaarden ontvangen de koffieboeren in 2002 ruim 7 miljoen Euro bovenop de veel te lage wereldmarktprijs.

Vanaf 2002 wordt er gewerkt met één - internationaal herkenbaar - logo voor alle producten die onder eerlijke handelsvoorwaarden zijn ingekocht. Het keurmerkmodel van Max Havelaar heeft navolging gekregen in 16 landen. Zo kunnen inmiddels ruim 800.000 boeren en plantagewerkers in 38 ontwikkelinglanden hun producten onder betere handelsvoorwaarden verkopen. Het Max Havelaar Keurmerk wordt naast koffie ook gebruikt op bananen, thee, sinaasappelsap, cacao en honing.

Stichting Max Havelaar garandeert boeren in ontwikkelingslanden een prijs voor hun producten waarvoor zij onder aanvaardbare arbeidsomstandigheden kunnen werken. Een prijs die minimaal de werkelijk gemaakte kosten voor arbeid en milieuzorg dekt. Zo wordt duurzame productie mogelijk gemaakt.

Voor meer informatie en opvragen van het jaarverslag 2002:

Stichting Max Havelaar

Rita Oppenhuizen

Tel 030-2337084

oppenhuizen@maxhavelaar.nl

www.maxhavelaar.nl