PERSBERICHT
10/04/2003
Steeds meer huishoudens kiezen voor Max Havelaar
Het aantal huishoudens dat koffie met het Max Havelaar Keurmerk
gebruikt stijgt met 5%, in totaal wordt nu in 7,2% van de huishoudens
koffie met Max Havelaar Keurmerk gedronken. De verkoop van koffie met
het Max Havelaar Keurmerk groeit zelfs in een dalende koffiemarkt.
Deze cijfers staan in het vandaag verschenen jaarverslag van Stichting
Max Havelaar.
De verkoop van koffie met het Max Havelaar Keurmerk stijgt met 1% naar
bijna 3.140 ton. Voor 186 koffiecoöperaties in 24 ontwikkelingslanden
is deze verkoop onder eerlijke handelsvoorwaarden een belangrijke
strohalm in een markt die in crisis verkeert. De koffieprijzen staan
al langere tijd op een uiterst laag niveau. Dankzij de Nederlandse
verkoop van koffie onder Max Havelaar-voorwaarden ontvangen de
koffieboeren in 2002 ruim 7 miljoen Euro bovenop de veel te lage
wereldmarktprijs.
Vanaf 2002 wordt er gewerkt met één - internationaal herkenbaar - logo
voor alle producten die onder eerlijke handelsvoorwaarden zijn
ingekocht. Het keurmerkmodel van Max Havelaar heeft navolging gekregen
in 16 landen. Zo kunnen inmiddels ruim 800.000 boeren en
plantagewerkers in 38 ontwikkelinglanden hun producten onder betere
handelsvoorwaarden verkopen. Het Max Havelaar Keurmerk wordt naast
koffie ook gebruikt op bananen, thee, sinaasappelsap, cacao en honing.
Stichting Max Havelaar garandeert boeren in ontwikkelingslanden een
prijs voor hun producten waarvoor zij onder aanvaardbare
arbeidsomstandigheden kunnen werken. Een prijs die minimaal de
werkelijk gemaakte kosten voor arbeid en milieuzorg dekt. Zo wordt
duurzame productie mogelijk gemaakt.
Voor meer informatie en opvragen van het jaarverslag 2002:
Stichting Max Havelaar
Rita Oppenhuizen
Tel 030-2337084
oppenhuizen@maxhavelaar.nl
www.maxhavelaar.nl