PERSBERICHT
10/04/2003
Nieuw marketingoffensief van Stichting Max Havelaar
De staatssecretaris voor ontwikkelingssamenwerking, Agnes van Ardenne,
heeft vandaag persoonlijk het vernieuwde pak koffie met het Max
Havelaar Keurmerk gekocht. Het nieuwe marketingbeleid, waarvan de
gerestylde verpakkingen een belangrijk onderdeel zijn, is mede
mogelijk gemaakt door het Ministerie van Buitenlandse
Zaken/Ontwikkelingssamenwerking.
Herkenbare koffieverpakkingen
Stichting Max Havelaar heeft een nieuwe verpakking ontwikkeld. Vanaf
nu is een groot gedeelte van de koffieverpakkingen te herkennen aan
het nieuwe Max Havelaar Keurmerk rechtsboven in de hoek en aan de naam
Max Havelaar die prominent het bovenste gedeelte van de verpakking
siert. Een aantal fabrikanten gaat nu met dit nieuwe
verpakkingsconcept aan het werk, waardoor in een groot deel van de
Nederlandse supermarkten en in de wereldwinkels de nieuwe verpakking
van Max Havelaar-koffie verkrijgbaar is.
Uit consumentenonderzoek blijkt namelijk dat veel Nederlanders wel Max
Havelaar kennen en ook sympathiek en belangrijk vinden. Maar als
grootste obstakel voor het kopen wordt vaak genoemd dat men het niet
kan vinden of dat de producten er niet aantrekkelijk genoeg uitzien.
Met steun van het Ministerie heeft Stichting Max Havelaar een nieuwe
campagne op kunnen zetten waardoor een grotere groep consumenten wordt
bereikt met Keurmerkproducten
Duurzame daadkracht
In het kader van ontwikkelingssamenwerking is Max Havelaar een
belangrijk initiatief dat van harte ondersteund wordt door de
staatssecretaris.
Stichting Max Havelaar maakt duurzame productie mogelijk omdat de
reeële kosten voor arbeid en milieu worden meegenomen in de prijs van
het product.
Over duurzame ontwikkeling wordt veel gesproken en geschreven, maar
concrete activiteiten blijven nog wat achter. De producten met het Max
Havelaar Keurmerk zijn een succesvol voorbeeld van duurzame daadkracht
waarbij het bedrijfsleven haar verantwoordelijkheid neemt en
garandeert dat producenten in ontwikkelingslanden duurzaam kunnen
produceren.
Steeds meer consumenten en bedrijven kopen al producten met het Max
Havelaar Keurmerk. In 7.2% van de huishoudens wordt koffie met
Keurmerk gedronken.
Stichting Max Havelaar heeft het keurmerk voor eerlijke handel in 1988
geïntroduceerd voor koffie. Inmiddels importeren 16 koffieleveranciers
onder de handelsvoorwaarden van Max Havelaar koffie van kleine boeren
in ontwikkelingslanden.
Voor meer informatie en een digitale afbeelding van de verpakkingen:
Stichting Max Havelaar
Rita Oppenhuizen
Tel 030-2337084
oppenhuizen@maxhavelaar.nl
Foto van bezoek staatssecretaris ook beschikbaar via het ANP fotonet
en de digitale beeldbank van het ANP.
www.maxhavelaar.nl