PERSBERICHT
10/04/2003

Nieuw marketingoffensief van Stichting Max Havelaar

De staatssecretaris voor ontwikkelingssamenwerking, Agnes van Ardenne, heeft vandaag persoonlijk het vernieuwde pak koffie met het Max Havelaar Keurmerk gekocht. Het nieuwe marketingbeleid, waarvan de gerestylde verpakkingen een belangrijk onderdeel zijn, is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken/Ontwikkelingssamenwerking.

Herkenbare koffieverpakkingen

Stichting Max Havelaar heeft een nieuwe verpakking ontwikkeld. Vanaf nu is een groot gedeelte van de koffieverpakkingen te herkennen aan het nieuwe Max Havelaar Keurmerk rechtsboven in de hoek en aan de naam Max Havelaar die prominent het bovenste gedeelte van de verpakking siert. Een aantal fabrikanten gaat nu met dit nieuwe verpakkingsconcept aan het werk, waardoor in een groot deel van de Nederlandse supermarkten en in de wereldwinkels de nieuwe verpakking van Max Havelaar-koffie verkrijgbaar is.

Uit consumentenonderzoek blijkt namelijk dat veel Nederlanders wel Max Havelaar kennen en ook sympathiek en belangrijk vinden. Maar als grootste obstakel voor het kopen wordt vaak genoemd dat men het niet kan vinden of dat de producten er niet aantrekkelijk genoeg uitzien. Met steun van het Ministerie heeft Stichting Max Havelaar een nieuwe campagne op kunnen zetten waardoor een grotere groep consumenten wordt bereikt met Keurmerkproducten

Duurzame daadkracht

In het kader van ontwikkelingssamenwerking is Max Havelaar een belangrijk initiatief dat van harte ondersteund wordt door de staatssecretaris.

Stichting Max Havelaar maakt duurzame productie mogelijk omdat de reeële kosten voor arbeid en milieu worden meegenomen in de prijs van het product.

Over duurzame ontwikkeling wordt veel gesproken en geschreven, maar concrete activiteiten blijven nog wat achter. De producten met het Max Havelaar Keurmerk zijn een succesvol voorbeeld van duurzame daadkracht waarbij het bedrijfsleven haar verantwoordelijkheid neemt en garandeert dat producenten in ontwikkelingslanden duurzaam kunnen produceren.

Steeds meer consumenten en bedrijven kopen al producten met het Max Havelaar Keurmerk. In 7.2% van de huishoudens wordt koffie met Keurmerk gedronken.

Stichting Max Havelaar heeft het keurmerk voor eerlijke handel in 1988 geïntroduceerd voor koffie. Inmiddels importeren 16 koffieleveranciers onder de handelsvoorwaarden van Max Havelaar koffie van kleine boeren in ontwikkelingslanden.

Voor meer informatie en een digitale afbeelding van de verpakkingen:

Stichting Max Havelaar

Rita Oppenhuizen

Tel 030-2337084

oppenhuizen@maxhavelaar.nl

Foto van bezoek staatssecretaris ook beschikbaar via het ANP fotonet en de digitale beeldbank van het ANP.

www.maxhavelaar.nl