Katholieke Universiteit Nijmegen

Succes op de sofa: Relatiemanagement op basis van de persoonlijkheid van de klant

Datum 10-4-2003

Tijd van 15:45 tot 17:00 uur
Spreker Prof. dr. J.M.M. Bloemer
Faculteit Faculteit der Managementwetenschappen Soort Evenement oratie
Beschrijving José Bloemer verdiept zich in haar oratie in de beweegredenen van de consument. Ze pleit voor meer verfijning in de marketing. Producenten moeten meer rekening houden met de persoonlijkheid van de consument. De waarden van consumenten blijven constant, maar ze kunnen verschillen per situatie of domein. Prof. Bloemer hoopt grip te krijgen op consumentengedrag door meer rekening te houden met die specifieke domeinen.

Als hoogleraar bedrijfskunde aan de KU Nijmegen zal prof. Bloemer onder meer bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de afstudeervariant Strategie, Marketing en Distributie van de opleiding Bedrijfswetenschappen en de ontwikkeling van de mastervariant marketing. Het bedrijfswetenschappelijk onderzoek is gebundeld in het programma De creatieve onderneming in de Europese context. Daarnaast komt een nieuw programma voor het veld Strategie, Marketing en Internationaal Management. De nieuwe hoogleraar heeft ook een belangrijk aandeel in de facultaire onderzoeksprofilering gericht op marktanalyse, marketing en relatiemanagement.

José (Johanna Maria Mediatrix) Bloemer (1961, Haaksbergen) studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht en de KU Brabant. Ze promoveerde in 1993 aan de Rijksuniversiteit Limburg op de dissertatie: Loyaliteit en Tevredenheid: een studie naar de relatie tussen merktrouw en consumententevredenheid.

Na haar afstuderen werkte prof. Bloemer een jaar als toegevoegd onderzoekster aan de KUB, waarna ze in 1987 werd benoemd tot docente marketing en marktonderzoek aan de RU Limburg. In 1995 werd ze universitair hoofddocent met dezelfde leeropdracht aan het Limburgs Universitair Centrum, waar ze in 2000 werd benoemd tot hoogleraar. Biografie Prof. dr. J.M.M. Bloemer is hoogleraar bij de Faculteit der Managementwetenschappen aan de KU Nijmegen met als leeropdracht Bedrijfskunde, in het bijzonder Marktanalyse en Relatiemanagement. Prof. Bloemer was hoogleraar marketing en marktonderzoek aan het Limburgs Universitair Centrum te Diepenbeek, België. José Bloemer promoveerde in 1993 aan de Rijksuniversiteit Limburg op de dissertatie: Loyaliteit en Tevredenheid: een studie naar de relatie tussen merktrouw en consumententevredenheid.
Contactpersoon Communicatie
Email communicatie@dcm.kun.nl
Telefoon 024 - 361 22 30