Persberichten - 10/04/2003
Bass Ale® vervoegt merkenportfolio van Labatt USA
Monterrey, Mexico / Brussel, België (9 april 2003) Fomento Económico
Mexicano, S.A. de C.V. (FEMSA; NYSE: FMX; BMV: FEMSA UBD, FEMSA UB),
de leider in Latijns Amerikaanse dranken, en Interbrew (Interbrew;
Euronext: INTB), The Worlds Local Brewer© kondigen vandaag samen aan
dat Bass Ale® het merkenportfolio van Labatt USA (LUSA) vervoegt. Dit
voor een periode van twaalf tot achtien maanden, te beginnen op 1 juli
2003, wanneer de import-en marketingrechten voor het merk in de VS van
Guinness Bass Import Company worden overbracht naar Interbrew. Eens
Bass Ale® deel zal uitmaken van het LUSA merkenportfolio zal Interbrew
haar volle ondersteuning geven aan Bass Ale®, inclusief inzake het
ontwikkelen van marketingplannen en het ondersteunen van de
distributie en verkoop. Deze overeenkomst biedt de bestaande merken
van het Labatt USA portfolio ook de gelegenheid mee te genieten van de
voordelen van de versterkte marketing ondersteuning en
verkoopsapparaat.
Deze tijdelijke overeenkomst geeft Labatt USA distributie-en
marketingverantwoordelijkheid voor Bass Ale® in de VS alsook een
termijn van twaalf tot achttien maanden om een ontwikkelingsplan op te
stellen voor het merk in de VS. Tijdens de periode van de overeenkomst
zullen Labatt USA en zijn joint venture partners, Interbrew en FEMSA
Cerveza, de mogelijkheden verder bekijken om LUSA op langere termijn
als distributeur van Bass Ale® te laten optreden in de VS.
Labatt USA, met hoofdzetel in Norwalk, Conn., importeert en brouwt een
merkenportfolio van kwaliteitsbieren, zoals Rolling Rock®, Labatt
Blue®, Tecate®, Dos Equis®, en Stella Artois®. Labatt USA is een joint
venture tussen Labatt Brewing Co. Ltd, Canada, een filiaal van
Interbrew S.A., en van FEMSA Cerveza S.A. de C.V. uit Mexico, dat een
filiaal is van FEMSA.
FEMSA is één van de grootste drankenbedrijven in Latijns Amerika, op
het vlak van verkoop. FEMSA werd opgericht in 1980 en heeft zijn
hoofdzetel in Monterrey, Mexico. FEMSA bestaat strategisch uit en
werkt via de volgende filialen: FEMSA Cerveza, dat verschillende
biermerken, zoals Tecate®, Carta Blanca®, Superior®, Sol®, XX Lager®,
Dos Equis®, en Bohemia® produceert, verdeelt en uitvoert. Coca-Cola
FEMSA, de grootste bottelaar van The Coca-Cola Co. in Mexico, die
koolzuurhoudende dranken zoals Coca-Cola®, Coca-Cola Light®, Fanta®,
Sprite®, en Quatro® produceert en verdeelt. Tenslotte, de Strategische
Business Afdeling, een groepering van de verpakkings (FEMSA Empaques),
kleinhandel (FEMSA Comercio) en logistieke (FEMSA Logística)
activiteiten, met als centraal objectief het leveren van strategisch
competitieve voordelen aan de drankenfilialen.
Interbrew, The World's Local Brewer©, is een wereldwijde consolidatieleider in de bierindustrie. De onderneming met hoofdzetel in België stelt wereldwijd ruim 35.000 mensen tewerk. De strategie van Interbrew, The World's Local Brewer©, bestaat er in, sterke lokale platformen uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten in de wereld. In de markten waar zij aanwezig is, respecteert Interbrew het lokale erfgoed en de traditie van de bierindustrie en helpt zij het locale management bij het verder uitbouwen van hun activiteiten. The World's Local Brewer© strategie is gebaseerd op vier pijlers: eerst en vooral het versterken van de lokale merken (vaak marktleiders, zoals Jupiler® in België), daarna het introduceren van internationale premium en specialiteitsbieren, zoals Stella Artois®, Beck's®, Hoegaarden®, Leffe® en Bass® Ale. Tenslotte brengt Interbrew de lokale platformen aanzienlijke "best practices" bij en zet zij de groei van de lokale entiteiten kracht bij, zowel autonoom als door middel van selectieve acquisities. Meer dan 200 bieren van Interbrew worden in meer dan 120 landen verkocht. Verdere informatie over Interbrew kan geconsulteerd worden op www.interbrew.com.
Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels