BedrijfsautoRAI
10-04-2003
Flinke investeringen in bestelautofabriek van Sevel
Fiat beheert in Val di Sangro, een plaats aan de oostkant van de
Abbruzzen in de omgeving van Pescara, een van de grootste
bestelautofabrieken van Europa, waar op jaarbasis zo'n 180.000
bestellers met een nuttig laadvermogen van 1000 tot 1800 kg worden
gebouwd.
Het is een state-of-the-art productiefaciliteit waar de komende jaren
de productie nog verder moet worden opgevoerd daarom is er voor die
periode een forse investering voorzien.
De bestelautofabriek in Val di Sangro, aan de oostkust van Italië, is
eigendom van Sevel, afkorting van Société Européenne de Véhicules
Légers, of in het Italiaans de Società Europea Veicoli Leggeri, en als
onderneming een 50/50 joint venture van Fiat en PSA (Peugeot en
Citroën). Ze werd in 1978 in het leven geroepen en begon in 1981 met
de productie van de eerste generatie bestellers volgens een
gemeenschappelijk concept. Die eerste generatie rolde nog met vijf
verschillende merknamen van de band - behalve als Fiat Ducato, Peugeot
J5 en Citroën C35 werd hij geproduceerd als Alfa Romeo AR6 en als
Talbot Express, voor respectievelijk de Italiaanse en Britse markt.
Maar uiteindelijk concentreerden de beide Sevel partners zich op drie
merknamen: Fiat, Citroën en Peugeot. Van die drie merken is Fiat de
grootste voor wat betreft de productieaantallen, in Val di Sangro
rollen per jaar ongeveer 100.000 bestellers als Fiat Ducato van de
band. De Ducato heeft op dit moment een Europees marktaandeel van 9,3
procent, de doelstelling van Fiat is om dit jaar uit te komen op een
marktaandeel van minimaal 10 procent.
Het Fiat Ducato programma maakt deel uit van de producten van Fiat
Bedrijfsautos, dat beschouwd wordt als een zelfstandige business unit
binnen de Fiat Groep. Fiat Bedrijfsautos, inclusief de Ducato, groeide
vorig jaar qua omzet met 1,3 procent, in een markt die werd gekenmerkt
door teruglopende omzetten en lagere geproduceerde aantallen bij de
meeste concurrenten.
Het totale West-Europese marktaandeel van Fiat Bedrijfsautos kwam uit
op 12,6 procent, waarmee ze het op één na grootste merk in het
bedrijfsautosegment tot 3,5 ton GVW is. De begin vorig jaar in
productie genomen nieuwe Ducato leverde Fiat Bedrijfsautos in de
periode van maart tot en met december 2002 een groei van de
orderportefeuille op van maar liefst 23 procent, vergeleken met het
jaar daarvoor. Het succes van de nieuwe generatie wordt bepaald door
productargumenten als een lager brandstofverbruik, hogere prestaties,
betere trekkracht van de nieuwe generatie dieselmotoren, en lagere
exploitatiekosten door onder andere een aanzienlijk verlengde
onderhoudsinterval.
Meer dan 2,5 miljoen Ducatos
De afzet van Fiat Bedrijfsautos vertegenwoordigt ongeveer 15 procent
van de totale afzet van de Fiat Groep; ze is één van de meest
succesvolle en winstgevende merken van deze groep. Van de Fiat Ducato
werden sinds het begin van de productie in 1981 al meer dan 2,5
miljoen exemplaren gebouwd.
De fabriek in Val di Sangro is vooral een assemblagebedrijf, een eigen
componentenproductie vindt er niet plaats. Alle onderdelen worden van
Fiat- en PSA-dochters en van externe toeleveranciers aangevoerd, per
dag zo'n 2 treinen en 300 truckladingen die just-in-time aan de
assemblagelijnen worden aangeleverd. Ruim driekwart van de onderdelen
is afkomstig van Italiaanse toeleveranciers, inclusief Fiat-dochters
als Iveco en Magneti Marelli, terwijl iets meer dan 20 procent uit het
buitenland komt, met Frankrijk en PSA als belangrijkste
toeleverancier. Daarmee zijn de Sevel bestellers verantwoordelijk voor
een flink deel van de omzet en winst van enkele belangrijke dochters
van de Fiat Groep.
Een van de sterke punten van de grote Sevel bestellers is het fijn
geschakeerde modellenprogramma, bestaand uit in totaal 3700 versies,
gebaseerd op elk drie wielbases, voertuighoogtes en basisuitvoeringen,
en een groot aantal opties. Uit dit brede pakket stelt elke koper een
voertuig naar wens samen, dat precies voldoet aan zijn eisen wat
betreft uitvoering, motorisatie en voorzieningen.
De assemblage van elke Sevel besteller vindt plaats in een bijzonder
efficiënt opgezet proces, met een aantal locaties aan de lijn waar de
juiste componenten op het juiste moment worden aangevoerd. Elke
geproduceerde auto heeft in principe een klantbestemming, wat betekent
dat de gemonteerde componenten moeten voldoen aan de specificaties die
door de klant bij bestelling werden opgegeven. Door een volledige
automatisering van het logistieke proces, zowel bij Sevel als bij haar
toeleveranciers, levert dat nooit problemen op een klant krijgt
precies wat hij bestelt.
Verlengde samenwerking Fiat en PSA
Eerder dit jaar besloten Fiat en PSA hun samenwerking op
bestelautogebied uit te breiden tot 2017. Tegelijkertijd werd het
besluit genomen om te beginnen met de ontwikkeling van een opvolger
voor de huidige grote Sevel besteller. Qua productieaantallen moet die
opvolger de stijgende lijn, die zich sinds de introductie van de
eerste generatie Sevel bestellers in 1981 eigenlijk continu heeft
gemanifesteerd, voortzetten. Een deel van de 1,1 miljard euro in
voorgenomen investeringen is dan ook bestemd voor uitbreiding van de
productiefaciliteiten in Val di Sangro, ruim 400 miljoen zal daar in
worden geïnvesteerd. De ontwikkeling van het nieuwe model en de
productielijn daarvoor vergt een bedrag van 700 miljoen euro. Deze
investeringen zullen worden gedeeld door Fiat Auto en de PSA Groep.
De meeste chassis voor campers
De in de Sevel fabriek gebouwde Fiat Ducato heeft de afgelopen jaren
een toppositie op de markt voor campers veroverd; van elke drie
campers die er in West-Europa worden afgeleverd, zijn er twee
opgebouwd op een Ducato chassis. Alleen al in Duitsland, de grootste
producent van campers, werden vorig jaar 12.057 van de in totaal
17.773 gebouwde campers opgebouwd op een Ducato chassis. Dat is het
prachtige resultaat van een doelgerichte inspanning voor het scheppen
van een stuk maatwerk voor deze industrie, in de vorm van een chassis
dat heel makkelijk in de omgang is voor de fabrikanten van campers.
Achter de cabine is het volkomen vlak, dus zonder moeite op te bouwen;
alle noodzakelijke elektrische aansluitingen worden al tijdens de
assemblage van een chassis gemonteerd, zodat de opbouwfabrikant de
door hem ingebouwde systemen alleen maar hoeft aan te sluiten. Voor de
eigenaars van de campers heeft de Ducato zich de afgelopen jaren
bewezen als een betrouwbaar en robuust chassis, dat een ongeëvenaard
comfort en een stabiele wegligging biedt tijdens de rit naar de
vakantiebestemming, hoe ver weg ook, en die gunstige eigenschappen
combineert met lage onderhoudskosten en een aantrekkelijke restwaarde.