BedrijfsautoRAI

10-04-2003

Flinke investeringen in bestelautofabriek van Sevel

Fiat beheert in Val di Sangro, een plaats aan de oostkant van de Abbruzzen in de omgeving van Pescara, een van de grootste bestelautofabrieken van Europa, waar op jaarbasis zo'n 180.000 bestellers met een nuttig laadvermogen van 1000 tot 1800 kg worden gebouwd.

Het is een state-of-the-art productiefaciliteit waar de komende jaren de productie nog verder moet worden opgevoerd daarom is er voor die periode een forse investering voorzien.

De bestelautofabriek in Val di Sangro, aan de oostkust van Italië, is eigendom van Sevel, afkorting van Société Européenne de Véhicules Légers, of in het Italiaans de Società Europea Veicoli Leggeri, en als onderneming een 50/50 joint venture van Fiat en PSA (Peugeot en Citroën). Ze werd in 1978 in het leven geroepen en begon in 1981 met de productie van de eerste generatie bestellers volgens een gemeenschappelijk concept. Die eerste generatie rolde nog met vijf verschillende merknamen van de band - behalve als Fiat Ducato, Peugeot J5 en Citroën C35 werd hij geproduceerd als Alfa Romeo AR6 en als Talbot Express, voor respectievelijk de Italiaanse en Britse markt. Maar uiteindelijk concentreerden de beide Sevel partners zich op drie merknamen: Fiat, Citroën en Peugeot. Van die drie merken is Fiat de grootste voor wat betreft de productieaantallen, in Val di Sangro rollen per jaar ongeveer 100.000 bestellers als Fiat Ducato van de band. De Ducato heeft op dit moment een Europees marktaandeel van 9,3 procent, de doelstelling van Fiat is om dit jaar uit te komen op een marktaandeel van minimaal 10 procent.

Het Fiat Ducato programma maakt deel uit van de producten van Fiat Bedrijfsautos, dat beschouwd wordt als een zelfstandige business unit binnen de Fiat Groep. Fiat Bedrijfsautos, inclusief de Ducato, groeide vorig jaar qua omzet met 1,3 procent, in een markt die werd gekenmerkt door teruglopende omzetten en lagere geproduceerde aantallen bij de meeste concurrenten.

Het totale West-Europese marktaandeel van Fiat Bedrijfsautos kwam uit op 12,6 procent, waarmee ze het op één na grootste merk in het bedrijfsautosegment tot 3,5 ton GVW is. De begin vorig jaar in productie genomen nieuwe Ducato leverde Fiat Bedrijfsautos in de periode van maart tot en met december 2002 een groei van de orderportefeuille op van maar liefst 23 procent, vergeleken met het jaar daarvoor. Het succes van de nieuwe generatie wordt bepaald door productargumenten als een lager brandstofverbruik, hogere prestaties, betere trekkracht van de nieuwe generatie dieselmotoren, en lagere exploitatiekosten door onder andere een aanzienlijk verlengde onderhoudsinterval.

Meer dan 2,5 miljoen Ducatos
De afzet van Fiat Bedrijfsautos vertegenwoordigt ongeveer 15 procent van de totale afzet van de Fiat Groep; ze is één van de meest succesvolle en winstgevende merken van deze groep. Van de Fiat Ducato werden sinds het begin van de productie in 1981 al meer dan 2,5 miljoen exemplaren gebouwd.

De fabriek in Val di Sangro is vooral een assemblagebedrijf, een eigen componentenproductie vindt er niet plaats. Alle onderdelen worden van Fiat- en PSA-dochters en van externe toeleveranciers aangevoerd, per dag zo'n 2 treinen en 300 truckladingen die just-in-time aan de assemblagelijnen worden aangeleverd. Ruim driekwart van de onderdelen is afkomstig van Italiaanse toeleveranciers, inclusief Fiat-dochters als Iveco en Magneti Marelli, terwijl iets meer dan 20 procent uit het buitenland komt, met Frankrijk en PSA als belangrijkste toeleverancier. Daarmee zijn de Sevel bestellers verantwoordelijk voor een flink deel van de omzet en winst van enkele belangrijke dochters van de Fiat Groep.

Een van de sterke punten van de grote Sevel bestellers is het fijn geschakeerde modellenprogramma, bestaand uit in totaal 3700 versies, gebaseerd op elk drie wielbases, voertuighoogtes en basisuitvoeringen, en een groot aantal opties. Uit dit brede pakket stelt elke koper een voertuig naar wens samen, dat precies voldoet aan zijn eisen wat betreft uitvoering, motorisatie en voorzieningen.

De assemblage van elke Sevel besteller vindt plaats in een bijzonder efficiënt opgezet proces, met een aantal locaties aan de lijn waar de juiste componenten op het juiste moment worden aangevoerd. Elke geproduceerde auto heeft in principe een klantbestemming, wat betekent dat de gemonteerde componenten moeten voldoen aan de specificaties die door de klant bij bestelling werden opgegeven. Door een volledige automatisering van het logistieke proces, zowel bij Sevel als bij haar toeleveranciers, levert dat nooit problemen op een klant krijgt precies wat hij bestelt.

Verlengde samenwerking Fiat en PSA
Eerder dit jaar besloten Fiat en PSA hun samenwerking op bestelautogebied uit te breiden tot 2017. Tegelijkertijd werd het besluit genomen om te beginnen met de ontwikkeling van een opvolger voor de huidige grote Sevel besteller. Qua productieaantallen moet die opvolger de stijgende lijn, die zich sinds de introductie van de eerste generatie Sevel bestellers in 1981 eigenlijk continu heeft gemanifesteerd, voortzetten. Een deel van de 1,1 miljard euro in voorgenomen investeringen is dan ook bestemd voor uitbreiding van de productiefaciliteiten in Val di Sangro, ruim 400 miljoen zal daar in worden geïnvesteerd. De ontwikkeling van het nieuwe model en de productielijn daarvoor vergt een bedrag van 700 miljoen euro. Deze investeringen zullen worden gedeeld door Fiat Auto en de PSA Groep.

De meeste chassis voor campers
De in de Sevel fabriek gebouwde Fiat Ducato heeft de afgelopen jaren een toppositie op de markt voor campers veroverd; van elke drie campers die er in West-Europa worden afgeleverd, zijn er twee opgebouwd op een Ducato chassis. Alleen al in Duitsland, de grootste producent van campers, werden vorig jaar 12.057 van de in totaal 17.773 gebouwde campers opgebouwd op een Ducato chassis. Dat is het prachtige resultaat van een doelgerichte inspanning voor het scheppen van een stuk maatwerk voor deze industrie, in de vorm van een chassis dat heel makkelijk in de omgang is voor de fabrikanten van campers. Achter de cabine is het volkomen vlak, dus zonder moeite op te bouwen; alle noodzakelijke elektrische aansluitingen worden al tijdens de assemblage van een chassis gemonteerd, zodat de opbouwfabrikant de door hem ingebouwde systemen alleen maar hoeft aan te sluiten. Voor de eigenaars van de campers heeft de Ducato zich de afgelopen jaren bewezen als een betrouwbaar en robuust chassis, dat een ongeëvenaard comfort en een stabiele wegligging biedt tijdens de rit naar de vakantiebestemming, hoe ver weg ook, en die gunstige eigenschappen combineert met lage onderhoudskosten en een aantrekkelijke restwaarde.