TWYNSTRA GUDDE

Manager ontevreden over realisatie strategie

PERSBERICHT

Nederlandse managers zijn niet tevreden over de wijze waarop de strategie wordt gerealiseerd. Terwijl de duidelijkheid van de strategie te wensen overlaat, is het vooral de uitvoering waar de manager ontevreden over is. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Twynstra Gudde.

De huidige economische situatie noodzaakt managers heldere strategische keuzes te maken en de resultaten daadwerkelijk te realiseren

Managers onderkennen het belang van heldere doelen, actiepro-gramma.s, prioriteiten stellen en het betrekken van de organisatie. Toch is de helft van de managers hier ontevreden over. Vooral het bepalen van verantwoordelijkheden en het creëren van duidelijkheid en betrokkenheid baren managers zorgen. Daarnaast is een zorgpunt hoe de strategie in de lagere niveaus van de organisatie wordt ver-taald.

Meer zorgen nog maakt de manager zich over de daadwerkelijke uitvoering van de strategie. Ruim 75% van de geënquêteerden geeft aan dat een betere organisatie nodig is met planning, taakverdeling, overlegstructuur en communicatie. Tevens blijft de .waan van de dag. regeren, waardoor de uitvoering te weinig managementaandacht krijgt. Uit het onderzoek blijkt verder dat meer individuele ondersteuning van managers wenselijk is.

Als verbeterpunten voor de strategievorming denken managers aan verbeteringen in de aanpak: het betrekken van managementniveaus, heldere besluitvorming, communicatie en voortgangsbewaking organiseren. Ook zien de managers verbetermogelijkheden voor de inhoud van de strategie: meer concrete doelen en benodigde acties, onderbouwing van keuzes en een overzichtelijk bestuurbaar actie-programma.