TWYNSTRA GUDDE
Manager ontevreden over realisatie strategie
PERSBERICHT
Nederlandse managers zijn niet tevreden over de wijze waarop de
strategie wordt gerealiseerd. Terwijl de duidelijkheid van de
strategie te wensen overlaat, is het vooral de uitvoering waar de
manager ontevreden over is. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau
Twynstra Gudde.
De huidige economische situatie noodzaakt managers heldere
strategische keuzes te maken en de resultaten daadwerkelijk te
realiseren
Managers onderkennen het belang van heldere doelen, actiepro-gramma.s,
prioriteiten stellen en het betrekken van de organisatie. Toch is de
helft van de managers hier ontevreden over. Vooral het bepalen van
verantwoordelijkheden en het creëren van duidelijkheid en
betrokkenheid baren managers zorgen. Daarnaast is een zorgpunt hoe de
strategie in de lagere niveaus van de organisatie wordt ver-taald.
Meer zorgen nog maakt de manager zich over de daadwerkelijke
uitvoering van de strategie. Ruim 75% van de geënquêteerden geeft aan
dat een betere organisatie nodig is met planning, taakverdeling,
overlegstructuur en communicatie. Tevens blijft de .waan van de dag.
regeren, waardoor de uitvoering te weinig managementaandacht krijgt.
Uit het onderzoek blijkt verder dat meer individuele ondersteuning van
managers wenselijk is.
Als verbeterpunten voor de strategievorming denken managers aan
verbeteringen in de aanpak: het betrekken van managementniveaus,
heldere besluitvorming, communicatie en voortgangsbewaking
organiseren. Ook zien de managers verbetermogelijkheden voor de inhoud
van de strategie: meer concrete doelen en benodigde acties,
onderbouwing van keuzes en een overzichtelijk bestuurbaar
actie-programma.