Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-03-093

Den Haag, 10 april 2003

Dienstverlening lijdt niet onder sluiting regiokantoren Belastingdienst

De sluiting van locaties van de Belastingdienst doet geen afbreuk aan de principes van de Belastingdienst als een doelmatige en klantgerichte organisatie, aldus Staatssecretaris Van Eijck van Financiën in antwoord op kamervragen. Er is de laatste jaren veel geïnvesteerd in callcentres en vormen van elektronische informatieverstrekking. Daarnaast zijn er andere informatiekanalen zoals de Belastingtelefoon en de Bestellijn waardoor de dienstverlening voldoet aan de eisen die aan een publieke dienst kunnen worden gesteld.

Hieronder integraal de vragen en antwoorden.

Vragen

1

Hebt u weet van het voornemen om op korte termijn de regiokantoren van de Belastingdienst in Veendam en Hoogeveen te sluiten?

2

Bent u van mening dat fysieke bereikbaarheid van de Belastingdienst essentieel is voor de klantvriendelijkheid van de Belastingdienst?

3

Zo ja, deelt u de mening dat klantvriendelijkheid bij lange na niet gehaald wordt indien de regiokantoren in Hoogeveen en Veendam gesloten worden en de medewerkers respectievelijk naar Emmen en Groningen worden overgeplaatst?

4

Bent u op de hoogte van de grote weerstand onder het personeel en de Medezeggenschapsraad van de

Belastingdienst ter plekke, die een sterke vermindering zien van de dienstverlening aan de twintigduizend bezoekers die jaarlijks bij de kantoren langskomen?

5

Bent u van mening dat de gebieden waarin Hoogeveen (Zuid Oost Drenthe) en Veendam (Oost Groningen) liggen kwetsbaar zijn als het gaat om werkgelegenheid?

6

Zo ja, meent u niet dat deze kwetsbaarheid wordt vergroot door de sluiting van de kantoren?

7

Van hoeveel werknemers met tijdelijke contracten is het contract stopgezet? Hoeveel zullen worden stopgezet?

8

Kunt u garanderen dat geen gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden?

9

Weet u dat de door de Belastingdienst gehuurde gebouwen in eigendom zijn van de Rijksgebouwendienst waardoor er netto op de rijksbegroting van bezuiniging geen sprake is, indien deze worden verlaten?

10

Kunt u verklaren waarom aan de ene kant bestuurlijke herindelingen onder dit kabinet gestopt zijn, met als argumenten dat de afstand tussen overheid en politiek niet groter moet worden en dat schaalvergroting tot verschraling leidt van de dienstverlening aan burgers, en aan de andere kant de Belastingdienst

gecentraliseerd wordt?

11

Bent u bereid het besluit om de regiokantoren in Hoogeveen en Veendam te sluiten, te herroepen?

Antwoorden

1

Het is mij bekend dat de directeur-generaal belastingdienst voornemens is om per januari 2004 de locaties Veendam en Hoogeveen van de Belastingdienst regio Noord te sluiten.

2

De Belastingdienst is een klantgerichte organisatie met een reeks van contacten met een grote diversiteit aan klanten. In de dienstverlening zet deze dienst vele middelen in, variërend van massamediale voorlichting tot en met fysieke contacten. De laatste jaren zijn veel energie en financiële middelen ingezet om het zogeheten front office te moderniseren. Er is veel geïnvesteerd in callcenters en vormen van elektronische informatieverstrekking. In deze lijn past het dat fysieke contacten worden verminderd. Ik ben van mening dat de huidige dienstverlening voldoet aan de eisen die aan een publieke dienst kunnen worden gesteld.

3

In dat verlengde wil ik stellen dat de sluiting van locaties geen afbreuk doet aan de principes van de Belastingdienst als een doelmatige en klantgerichte organisatie.

4

De meningen van de betrokken medewerkers en van een aantal leden van de regionale medezeggenschap zijn mij bekend. De directeur-generaal Belastingdienst heeft recent tijdens haar dienstbezoeken in gesprekken met de medewerkers nogmaals de motieven tot de slui­ting van de desbetreffende locaties toegelicht. Het aantal van twintigduizend bezoekers is inderdaad een gegeven. Daarbij wil ik het volgende opmerken. Ervaring leert dat particuliere belasting­plichtigen bij het wegvallen van fysieke contactmogelijkheden snel de gebruiksmoge­lijkheden van andere informatiekanalen als de telefonische hulplijn en de Bestellijn weten te vinden. De Belastingdienst zal belastingplichtigen informeren over deze alternatieve vormen van dienstverlening.

5, 6

De specifieke werkgelegenheidsaspecten zijn in de afwegingen betrokken. De werk­zaamheden in Veendam en Hoogeveen vervallen echter niet, maar worden verplaatst naar de hoofdvestigingen in Groningen en Emmen. De werkgelegenheid blijft zo behouden in beide betrokken provincies.

7

In het kader van de financiële taakstelling vanuit het Strategisch Akkoord zijn binnen de gehele Belastingdienst contracten met uitzendkrachten opgezegd en is een aantal tijdelijke contracten eveneens niet meer verlengd.

8

Tot dusverre heeft de Belastingdienst in het kader van reorganisaties geen gedwongen ontslagen gekend. Op dit moment bestaat geen duidelijk beeld van de mogelijke effecten van het financiële beleid van het te formeren kabinet op het te voeren personeelsbeleid.

9

Uiteraard is het overleg met de Rijksgebouwendienst al gestart, waarbij de budgettaire effecten op de rijksbegroting eveneens aan de orde zullen komen.

10

De bestuurlijke reorganisatie van de Belastingdienst met ingang van 1 januari 2003 heeft geleid tot het instellen van 13 bestuurlijke regio's voor de Belastingdienst gericht op de uitvoering van de belastingwetten en van 4 bestuurlijke regio's voor de Belasting­dienst/Douane. Er is daarmede sprake van bestuurlijke schaalvergroting. Binnen deze bestuurlijke regio's is een operationele structuur geëffectueerd waarbij het in voorgaande jaren bestaande kantorennetwerk in principe is gehandhaafd. Omwille van versterking van de integrale en proportionele behandeling van alle groepen van belastingplichtigen en van doelmatiger besteding van financiële middelen zal in enkele situaties, zoals in Veendam en Hoogeveen, gekozen worden voor concentratie van werkzaamheden en medewerkers in grotere kantoren. Naar mijn mening leidt deze concentratie niet tot verschraling van de dienstverlening.

11

De directeur-generaal belastingdienst moet het voorgenomen besluit nog nemen rekening houdend met de formele bepalingen van de Wet op de Ondernemingsraden. Als politiek verantwoordelijke steun ik de directeur-generaal in haar voornemen.