Partij van de Arbeid

Omgang met vertrouwelijke stukken

10-04-2003

Notitie Omgang met vertrouwelijke stukken van Peter Klerks

Met inbreng van Bouwe Olij, Auke Bijlsma en Hendrik Battjes

8 april 2003

De Raad heeft in haar vergadering van 26 maart 2003 door middel van een motie van het lid Bruines de behoefte uitgesproken tot een zorgvuldiger omgang met vertrouwelijke stukken die aan de Raad ter inzage worden gegeven. Directe aanleiding hiertoe was het uitlekken van vertrouwelijke informatie betreffende de Noord-Zuid-lijn naar de pers. De problematiek van het uitlekken van stukken speelt echter op grotere schaal binnen de gemeente.

De fractie van de Partij van de Arbeid is verontrust over de herhaalde incidenten. Het lekken van vertrouwelijke informatie is schadelijk voor zowel het aanzien en functioneren van de Raad als van de gemeente als geheel. Het gaat om handelen dat als misdrijf strafbaar is gesteld, maar op den duur kan het ook afbreuk doen aan het vermogen van de Raad om haar controlerende taak uit te voeren, wanneer het College met een beroep op het risico van uitlekken minder informatie gaat verstrekken. Om die redenen is de PvdA-fractie voorstander van het doen van aangifte, conform bestaand beleid, en indien mogelijk van het daadwerkelijk vervolgen van eventuele verdachten. Tegelijk moeten we vaststellen dat de kans op het vinden van de verantwoordelijken bij gelekte informatie doorgaans gering is. Clandestiene informatieverstrekking aan de pers of andere belanghebbenden gaat vaak mondeling of door een stuk even ter lezing te geven. Het verdient dan ook aanbeveling, vooral aandacht te besteden aan preventieve maatregelen en verhoging van het normbesef.

Toegankelijkheid van informatie en transparantie in besluitvorming zijn van wezensbelang voor de democratie. Geheimzinnigheid is uit den boze. Anderzijds moeten we zorgvuldig omgaan met informatie die, indien voortijdig bekend gemaakt, schadelijk zou zijn voor de stad. Het gaat dan niet om berichten die mogelijkerwijs een bestuurder of dienst in verlegenheid kunnen brengen doordat er fouten zijn gemaakt. Eerder denken we aan zaken die de gemeenschap onnodig geld kosten, bijvoorbeeld in een aanbestedingsprocedure, of die de persoonlijke levenssfeer van personen raken. PvdA-raadsleden waken nu al tegen onnodige geheimzinnigdoenerij en zullen daar met name in de commissies mee doorgaan.

Het is allereerst aan de ambtelijke organisatie om te komen met praktische handreikingen om het uitlekken van vertrouwelijke informatie zoveel mogelijk te voorkomen. Toch wil de PvdA-fractie graag enige suggesties opperen die in andere organisaties hun nut hebben bewezen. Dit doen wij in de vorm van deze notitie, die niet als raadsnotitie wordt verspreid, maar als meedenk-stuk aan de raadsgriffie wordt aangeboden. 1. Allereerst moet er geen onduidelijkheid kunnen bestaan over welke informatie vertrouwelijk is. Alleen stukken die daadwerkelijk geheimhouding behoeven moeten als kabinet worden aangemerkt. Hiervoor dienen duidelijke criteria te bestaan, waaronder bescherming van de persoonlijke levenssfeer (niet: het politiek of ambtelijk functioneren van personen) en lopende onderhandelingen met externe partijen die financiële consequenties hebben. Wanneer de perceptie bestaat dat te veel informatie om politieke redenen geheim wordt gehouden, kan dat een extra stimulans tot lekken zijn.
2. B&W moeten voorkomen dat geheimhoudingsplicht de democratische besluitvorming hindert. Dat moet het eigenlijke uitgangspunt zijn voor het geheimhoudingsbeleid. Om die reden moet worden vermeden dat politieke problemen in een bepaalde fase van de besluitvorming uitsluitend via geheime stukken worden behandeld. Elk probleem dat democratische besluitvorming raakt moet dus per openbaar stuk aan de orde komen, waarbij kabinetsgegevens zoals bedragen, separaat per kabinetsbrief aan de orde kunnen komen of door ze vertrouwelijk ter inzage te leggen. Zodoende ligt er altijd een openbare brief parallel aan elke kabinetsbrief. Om dezelfde reden zou ook het aantal besloten commissie- en raadsvergaderingen tot het uiterste beperkt moeten blijven, en eigenlijk altijd vergezeld moeten gaan van een openbaar deel.
3. Er moeten duidelijke richtlijnen komen aan welke derden geadresseerden inzage mogen geven in vertrouwelijke documenten. In de PvdA-fractie is het gebruikelijk dat kabinet-gegevens niet in de fractie worden behandeld. Ons is niet bekend of de andere fracties even prudent te werk gaan. Dezelfde vraag doet zich voor ten aanzien van niet-gemeenteraadsleden zoals secretarissen/-resses, medewerkers van wethouders en raadsfracties en ambtenaren in het algemeen.
4. Momenteel worden vertrouwelijke stukken reeds in enveloppen, gekenmerkt met het woord kabinet verzonden. Wij menen dat er manieren zijn om het vertrouwelijke karakter nog te benadrukken. Zo zou iedere pagina gekenmerkt kunnen worden door het woord vertrouwelijk, in de kop- en voet-tekst of als schaduw schuin gedrukt door de tekst.
5. Voorts kan het per ongeluk verspreiden van vertrouwelijke informatie door middel van kopiëren of faxen worden voorkomen door altijd gebruik te maken van speciaal kopieerbestendig rood papier, dat voor dit doel in de handel is.
6. Het kan zinvol zijn om stukken waarvan de vertrouwelijkheid van groot belang is, individueel te nummeren. Tevens dient dan een verspreidingslijst te worden bijgehouden met een overzicht van welke exemplaren wanneer en hoe naar wie zijn verzonden. 7. Ten slotte kan, bij groot belang van geheimhouding, een stuk alleen (desnoods onder toezicht van de griffie) ter inzage worden gelegd, c.q. na een vergadering weer worden ingenomen.

De hier genoemde maatregelen vergen een iets grotere administratieve inspanning, maar het belang is er dan ook naar. De PvdA-fractie ziet eventuele andere praktische voorstellen van het college of de griffie met belangstelling tegemoet.

Peter Klerks