O2
O2 zet zich in voor sms-gedragscode en Nationale sms-dag
Einde aan ongewenst sms-leed, tijd voor sms-fun!
Amsterdam, 10 april 2003 - Gezamenlijk met de mobiele telecommunicatie
branche streeft O2 er naar om op 14 april a.s. met OPTA en
consumentenorganisaties overeenstemming te bereiken over een
sms-gedragscode. Deze code zal een einde maken aan sms-leed. Dit
overleg valt samen met de 'Nationale sms-dag' die O2 in samenwerking
met SBS6 en Endemol initieert. Met een grootscheepse interactieve
spelshow op diezelfde dag laat O2 nog eens zien welke handige
mogelijkheden sms biedt. De populariteit van sms is nog steeds
ongekend.
De sms-gedragscode wordt momenteel opgesteld door alle mobiele
operators en sms-dienstaanbieders en komt tot stand in overleg met de
Opta en consumentenorganisaties. De kern van de gedragscode is de
informatie die aan consumenten moet worden gegeven bij aanmelding voor
een sms-dienst. Hierbij gaat het om alle noodzakelijke informatie over
de dienst: de kosten, de frequentie, en de afmeldingsmogelijkheden. In
de code is ook een klachtenprodecure opgenomen.
O2 neemt duidelijk stelling tegen ongewenste premium sms-berichten. Samen met de andere operators heeft O2 dan ook het voortouw genomen in het opstellen van de gedragscode. O2 heeft zelf ook maatregelen getroffen, zoals de introductie van de speciale sms-noodknop, de uitgebreide publicatie op de website over meer dan 1.000 individuele diensten en het opnemen van nadere voorwaarden in de contracten met sms-makelaars. Tegelijk wil O2 laten zien dat - gewenste - sms-diensten plezierige kanten hebben. Daarom is 14 april, de dag waarop de branche bij elkaar komt om de sms-gedragscode te finaliseren, óók uitgeroepen tot 'Nationale sms-dag'. De Nationale sms-dag is een interactief spelevenement van Endemol, SBS6 en O2, met vele mooie prijzen, waaronder gratis mobiele telefoons, sms-bundels en belminuten. Deelnemers die zich hebben aangemeld, moeten in tien vragenronden per sms de finale zien te bereiken, waar een megaprijs van EUR 50.000 wordt vergeven. De tv-finale wordt `s avonds om 23.15 uur uitgezonden door SBS6. Aanmelden gaat door DAG ON te sturen naar 3545. De kosten zijn EUR 0,70 per ontvangen vraag. De procedure is geheel in overeenstemming met de richtlijnen uit de gedragscode. Sms blijft nog steeds ongekend populair. Er gaan dagelijks meer dan een miljoen sms-jes over het netwerk van O2. Uit onderzoek van O2 komt naar voren dat klanten verschillende aspecten; zoals het netwerk, gebruiksgemak, sms-tarieven en de sms-dienstverlening van belang achten om gebruik te maken van sms. Het gebruiksgemak van de sms-service van O2 wordt gescoord met 7,8. De aparte sms-bundels van O2 zijn met name onder jongeren erg populair. Ook de code *101#, waarmee klanten kunnen controleren hoeveel berichten resteren in hun sms-bundel, wordt hoog gewaardeerd en wordt ook veel gebruikt.
Over O2
O2 reikt zijn klanten mobiele communicatiediensten aan die hun
dagelijks leven verrijken. In elke situatie, op elke plaats en elk
moment. Daarbij richt O2 zich op heldere diensten die nú voor de klant
relevant zijn - of het nu gaat om een consument of een zakelijke
gebruiker. Want het gemak en het plezier van de persoonlijke mobiele
ervaring staan bij O2 voorop. Niet voor niets heeft O2 het vizier
gericht op mobiele data. O2 beschikt over een netwerk van hoge
kwaliteit, geschikt voor zowel mobiele telefonie (gsm) als voor
mobiele datacommunicatie (gprs). Ruim 99,2 procent van de Nederlandse
bevolking wordt met het netwerk bereikt. Voor een optimale dekking in
gebouwen maakt O2 naast de gsm 1800-frequentie gebruik van
extended-gsm (e-gsm). De portal van O2 is toegankelijk voor iedereen,
op ieder netwerk. Met ruim 1,9 miljoen unieke bezoekers (derde
kwartaal 2002) is www.o2.nl de meest bezochte mobiele portal van
Nederland. O2 heeft 1,5 miljoen geregistreerde portal-gebruikers. mmO2
is in Noord-Europa met 14.000 medewerkers ongeveer 18,3 miljoen
klanten van dienst. In Nederland heeft O2 ongeveer 1,3 miljoen
klanten. O2 is ook actief in Groot-Brittannië, Duitsland, Ierland en
het Isle of Man. De financiële wereld kent O2 als mmO2 plc, met
beursnoteringen in Londen en New York.