Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Kabinet neemt besluit over marktwerking loodswezen
De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister De Boer
over de invoering van een marktwerkingsmodel voor het Loodswezen. Het
model ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:
1. Verlening van een landelijke concessie aan het Loodswezen voor de
duur van 10 jaar (2005-2015). Na afloop van de concessietermijn wordt
marktwerking bij het loodsen van zeeschepen ingevoerd.
2. Invoering van een nieuwe tariefstructuur afgestemd op de kosten van
loodsdiensten op regionaal niveau. Dit zorgt voor een betere
verhouding tussen prijs en kwaliteit.
3. Invoering van een onafhankelijk prijstoezicht op de
loodsgeldtarieven en levercondities van het Loodswezen door de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gedurende de looptijd van de
concessie.
4. Flexibilisering en regionalisering van de loodsplicht (zoals het
vaststellen van de loodsplichtgrenzen per havenregio) wordt door het
kabinet voortgezet. Daarbij wordt rekening gehouden met de gevolgen
voor het werkaanbod van het Loodswezen.
Het kabinet gaat ervan uit dat het Loodswezen met de concessietermijn
van 10 jaar ruim voldoende tijd heeft om de prépensioenproblematiek op
te lossen. Het Loodswezen en de maritieme sector worden bij de nadere
uitwerking van de landelijke concessie betrokken. Dit gebeurt in
samenhang met de uitwerking van de afspraken die zijn gemaakt tussen
de Nederlandse en Vlaamse regering in het kader van het memorandum van
overeenstemming van Vlissingen van 4 maart 2002.