Ingezonden persbericht

Schotelactie passeert 3000

Actie tegen kabelmonopolisten trekt steeds meer belangstelling

13-04-2003, 20030413 -- Twee weken gelden werd door twee Almeerders uit onvrede met het verdwijnen van discovery van de Almeerse en Flevolandse kabel de actie schotelclub opgezet, via de wbsite www.schotelclub.tk kon men zich als geinteresseerde opgeven om straks mee te kunnen profiteren van kortingen op de aanschaf van een kwalitatieve schotel met toebehoren. Eindelijk weer Baas over eigen Beeldbuis.

Na twee weken blijkt hoeveel mensen het monopolie van de kabelgiganten zat zijn. Ruim 3000 mensen hebben zich via de website aangemeld, en nog dagelijks schrijven tientallen nieuwe belangstellenden zich in. Het grootste deel, ruim 2000, komt uit de gemeente Almere, waar de actie gestart is, maar elke dag melden zich ook mensen uit allerlei andere gemeentes aan. Leystad Haarlem, Arnhem, Dronten. Leeuwarden en Amsterdam zijn slechts enkele plaatsen.

Initiatiefnemens Andre Heuzer en Maureen Swart zijn verrast, maar op een aangename manier, door alle steun. "Voor het eerst is er een actie die niet alleen maar 'boe' roept tegen een bedrijf als UPC, maar die gewoon op zoek gaat naar een alternatief. Met 95 miljoen aansluitingen zal UPC echt niet wakker liggen van 3000 mensen die een schotel willen, maar het moet wel een veeg teken zijn. Nederlanders zijn het gewoon zat dat anderen maar beslissen over wat er te zien is. Kabelmonopolisten dwingen kanalen als Discovery, National Geographic om achter decoders te gaan, waar slechts een enkeling lid van is, tegen forse abonnementstarieven. De druk van UPC is zelfs zo groot dat die kanalen niet eens durven toegeven dat ze er -om financiele redenen- toe gedwongen zijn, zo merken wij uit de reacties van hun woordvoerders" aldus Heuzer.

In de loop van deze week zal de schotelclub met de eerste aanbiedingen komen, welke in overleg met gerenommeerde bedrijven kunnen worden gedaan. "We gaan voor kwaliteit, dus een legale schotel, ontvanger en smartcard, maar tegen de gunstigst mogelijke prijs, en met een perfecte service ook na installatie. Leveranciers hebben goede kortingen toegezegd, en zelfs CanaalDigitaal overweegt om de "leden" van de schotelclub met een speciale actie te verassen. Daarnaast zijn we bezig met de oprichting van een Stichting die de belangen van schotelkijkers moet verdedigen."

Naast de schotelactie zijn er in diverse gemeentes andere acties gestart. De initiatiefnemers van de schotelclub juichen dit toe, maar zijn daar zelf niet verder bij betrokken. "Zelf hebben we het gehad met UPC, onze opzegging voor TV en Internet zal op korte termijn worden ingediend. Coonsumentenbond, Radar, wie dan ook, een dergelijk bedrijf wil toch niet luisteren. Dan gewoon aan de schotel, ook voor Internet zijn er voldoende alternatieven." aldus Heuzer.



Ingezonden persbericht