Gemeente Ede
Sobere inrichting 60 kilometer zones in buitengebied
In de buitengebieden van Ede richt de gemeente 60 kilometer gebieden
doelmatig maar sober in. De gemeenteraad wil terughoudend omgaan met
de aanleg van drempels en plateaus. De reden daarvan is dat ze willen
voorkomen dat er teveel drempels in het buitengebied verschijnen. Het
college stelde daarom vandaag aanbevelingen voor 60 kilometer zones
vast die tegemoet komen aan de wens van de gemeenteraad. De meeste
kruisingen worden voorzien van visuele maatregelen. Slechts bij hoge
uitzondering komen op aantoonbare, onveilige kruisingen en splitsingen
asfaltplateaus.
Verblijfsgebieden
De gemeente startte vijf jaar geleden met de inrichting van 30
kilometer zones in de bebouwde kom. Inmiddels troffen we maatregelen
op meerdere locaties. De aanpak van gebieden in de bebouwde kom gaat
ook in de toekomst verder. De gemeente start nu een tweede
ontwikkeling in het buitengebied. Het doel is hier om het doorgaande
verkeer te weren uit verblijfsgebieden. In een verblijfsgebied krijgen
wonen en spelen voorrang op verkeer. Door maatregelen te treffen, gaat
de snelheid omlaag. Vanwege de uitgestrektheid van het buitengebied,
kan de gemeente niet alles in een keer aanpakken. We stellen daarom
prioriteiten bij de aanleg.
Prioriteiten
Met een analyse van ongevallen uit het verleden, krijgt de gemeente
inzicht in de meest onveilige locaties. Deze wegvakken krijgen de
hoogste prioriteit. Een even zo hoge prioriteit krijgen de routes van
leerlingen van school naar huis. Tot slot scoren ook de toeristisch
recreatieve fietsroutes hoog bij het bepalen van de volgorden van de
aanpak.
Proef
Het 60 kilometer gebied op de Meikade, Goorsteeg en Hessenweg voert de
gemeente als eerste uit. Met onder andere visuele maatregelen zoals
rode fietssuggestiestroken richten we het gebied in als 60
kilometer zone. Uit een evaluatie van de inrichting van deze locatie
moet straks blijken of de maatregelen voldoen en toegepast kunnen
worden op andere wegvakken.