Gemeente Ede

Sobere inrichting 60 kilometer zones in buitengebied

In de buitengebieden van Ede richt de gemeente 60 kilometer gebieden doelmatig maar sober in. De gemeenteraad wil terughoudend omgaan met de aanleg van drempels en plateaus. De reden daarvan is dat ze willen voorkomen dat er teveel drempels in het buitengebied verschijnen. Het college stelde daarom vandaag aanbevelingen voor 60 kilometer zones vast die tegemoet komen aan de wens van de gemeenteraad. De meeste kruisingen worden voorzien van visuele maatregelen. Slechts bij hoge uitzondering komen op aantoonbare, onveilige kruisingen en splitsingen asfaltplateaus.

Verblijfsgebieden
De gemeente startte vijf jaar geleden met de inrichting van 30 kilometer zones in de bebouwde kom. Inmiddels troffen we maatregelen op meerdere locaties. De aanpak van gebieden in de bebouwde kom gaat ook in de toekomst verder. De gemeente start nu een tweede ontwikkeling in het buitengebied. Het doel is hier om het doorgaande verkeer te weren uit verblijfsgebieden. In een verblijfsgebied krijgen wonen en spelen voorrang op verkeer. Door maatregelen te treffen, gaat de snelheid omlaag. Vanwege de uitgestrektheid van het buitengebied, kan de gemeente niet alles in een keer aanpakken. We stellen daarom prioriteiten bij de aanleg.

Prioriteiten
Met een analyse van ongevallen uit het verleden, krijgt de gemeente inzicht in de meest onveilige locaties. Deze wegvakken krijgen de hoogste prioriteit. Een even zo hoge prioriteit krijgen de routes van leerlingen van school naar huis. Tot slot scoren ook de toeristisch recreatieve fietsroutes hoog bij het bepalen van de volgorden van de aanpak.

Proef
Het 60 kilometer gebied op de Meikade, Goorsteeg en Hessenweg voert de gemeente als eerste uit. Met onder andere visuele maatregelen zoals rode fietssuggestiestroken richten we het gebied in als 60 kilometer zone. Uit een evaluatie van de inrichting van deze locatie moet straks blijken of de maatregelen voldoen en toegepast kunnen worden op andere wegvakken.