Ingezonden persbericht


Nieuwsbrief 18 april 2003
"Het fenomeen gezondheid"


Martin Bril & Max Pam

Martin Bril en Max Pam zijn toonaangevende columnisten. De eerste schrijft in de Volkskrant en Vrij Nederland, de tweede in NRC Handelsblad, HP/De Tijd en FEM de Week. Ze hebben daarnaast een brede media-ervaring: Pam presenteerde diverse radio- en televisieprogramma's, Bril was actief voor de radio en trad vele malen op in het land.

Het afgelopen jaar kwamen Bril en Pam hardhandig in aanraking met het fenomeen gezondheid; de een moest onder het mes omdat hij kanker had, de ander werd geveld door een hersenbloeding. Beiden zijn inmiddels op weg naar een volledig herstel, en ook weer voor honderd procent aan het werk, maar over wat ze hebben meegemaakt, hebben ze veel opzienbarends en ontroerends te vertellen.

Om hun ervaringen vast te leggen hebben Bril en Pam een geestig, schrijnend, en geestverruimend programma samengesteld van sketches en columns waarin leven en dood, lichaam en geest, ziekte en gezondheid, patiënt en zorg, centraal staan.

Dat programma is niet alleen geschikt voor theater, maar Bril en Pam kunnen ook uw congres, seminar, hei-week, discussiebijeenkomst, forum of jaarvergadering maken tot een onvergetelijke gebeurtenis. Ze houden u een spiegel voor, sturen uw discussies onvermoede kanten op en laten u nog lachen ook.

Individu of team, de Formule 1 als voorbeeld


Binnen je vakgebied de top bereiken. Wie wil dat niet ? Het beste voorbeeld zijn topsporters, die vaak model staan voor het bedrijfsleven. Zo ook in de altijd flitsende, spannende en spectaculaire Formule 1. Topprestaties worden geleverd in een winnend team. Dat kan alleen als ook de individuele prestaties tot de top behoren. De prestatie van het team valt of staat bij die van het individu en het materiaal en omgekeerd.

De Formule 1 presentatie van Jur Raatjes is een interactieve presentatie, met speciale effecten, onverwachte gasten en een spectaculair en verrassend slot. Leidraad is de geschiedenis van het Wereld-kampioenschap voor Formule 1 auto´s, zoals dat wordt gereden in Grand Prix wedstrijden en begon in 1950. Aan de hand van de meest opmerkelijke feiten, personen, auto's en techniek wordt de toehoorder meegenomen naar het heden.

De (powerpoint)presentatie is ruimschoots voorzien van foto's, die regelmatig worden ondersteund met videobeelden en met originele geluidsfragmenten, die op een volume worden afgespeeld dat de werkelijkheid zeer nauw benadert. Gedurende de presentatie wordt een aantal keren de mening gevraagd van een expert. Deze zijn niet persoonlijk in de zaal aanwezig maar zullen 'live' via de telefoon hun verhaal doen. Afhankelijk van de beschikbaarheid op dat moment moet daarbij gedacht worden aan Nederlandse coureurs en andere Formule 1 specialisten. De avond wordt afgesloten met een spectaculaire en gesimuleerde rit in een Formule 1 auto. Daartoe is buiten het pand tijdens de presentatie een Formule 1 simulator geïnstalleerd. Een rit in de racesimulator is dé manier om met het hele lichaam te ondergaan hoe het is om bijvoorbeeld met een Formule 1 auto een ronde op het circuit van Spa-Francorchamps te rijden. In de veertienpersoons racesimulator beleeft men de deelname aan een Formule 1-race levensecht. De 'succes-stimulator' is uitgerust met een computergestuurd systeem, dat de simulator natuurgetrouw laat bewegen. Dit, samen met de fraaie beelden en het opzwepende geluid van de motor, maakt een rit tot een unieke belevenis. De kracht van deze presentatie zit vooral in het verrassingseffect van alle bovengenoemde ingrediënten. Dat betekent dat vooraf niet gecommuniceerd dient te worden over de video- en geluidsfragmenten, de inbreng van de experts en de racesimulator.

Naar wens kan deze presentatie op inhoud aangepast worden aan thema´s die betrekking hebben op de toehoorders. Dat kunnen zaken zijn die binnen een onderneming op dat aan de orde zijn, zoals bijvoorbeeld een reorganisatie, teambuilding, motivatie of individuele prestaties. Om tot een zo optimale situatie te komen voor alle partijen is het, gezien het bovenstaande, belangrijk dat voorafgaand aan de presentatie een intakegesprek plaatsvindt.

In The Spotlight


dr. Susanne Piët
De link tussen emotiemanagement en veranderingsprocessen

Dr. Susanne Piët studeerde Nederlands en journalistieke wetenschappen. In 1986 promoveerde zij met emotie- en motivatie-onderzoek (funktieleer), onder de titel "Het Loon van de Angst". De studie betrof de motivatie van mensen tot het nemen van risico's, van grote relevantie voor onderwerpen als ondernemen, loopbaanplanning en begeleiding, Human Resource Management en bedrijfscultuur. Ze werkte tien jaar (1976-1986) als wetenschappelijk (hoofd-)medewerker aan de Universiteit van Amsterdam. Dr. Susanne Piët werkte meer dan twintig jaar als journalist voor ondermeer het dag- en weekblad De Tijd, NRC-Handelsblad en Elseviers Weekblad. Haar specialiteit was communicatie. Verder verkreeg zij bekendheid met grote interviews.
In de afgelopen vijftien jaar werd dr. Susanne Piët met grote regelmaat uitgenodigd symposia en congressen te leiden voor veelal groot publiek. Ook gaf en geeft zij zeer regelmatig lezingen en interviews. Zij stond in de top-10 van de meest gevraagde sprekers. Zij trad ook op in diverse televisie- en radioprogramma's, onder meer in de Teleac cursus: "Beter Presenteren".


Patty Harpenau
Kunstenaar, creativiteitstrainer en -coach

De marketing van kleur. Naast haar kunstenaarschap heeft Patty Harpenau zich bekwaamd in de filosofie van Deepak Chopra en heeft zij de opleiding tot IPK-Instructeur gevolgd bij Chopra. Patty Harpenau traint en coacht al tien jaar mensen uit verschillende milieus en disciplines. Als gediplomeerd Deepak Chopra trainer zoekt Patty de verdieping in haar creativiteittrainingen. "Ik ben al twintig jaar op zoek naar de betekenis van creativiteit en kleur. Waar komt een goed idee vandaan, hoe komt het dat iedereen blij wordt van geel en waarom bederft water in een gele fles?"
Als wij begrijpen dat kleur meer is dan oranje of groen, maar dat een kleur een vertaling is van iets wat de wetenschap gekleurd licht noemt. Dezelfde wetenschap leert ons dat kleur een frequentie is, een snelheid en dat alles wat leeft inclusief de mens reageert op deze frequentie. Simpelweg gezegd, is de hoogste vorm van communicatie via de snelheid en de frequentie van kleur.

Speakers Academy®

Europa's grootste sprekersbureau Speakers Academy heeft een breed en veelzijdig bestand opgebouwd van professionele sprekers die lezingen en voordrachten geven op het gebied van wetenschap, politiek, communicatie, motivatie, kunst en cultuur, sport en bedrijfsleven. Het bestand bestaat uit 1.500 sprekers in Nederland en wereldwijd uit 35.000. De kracht van de Speakers Academy is dat de kerntaak niet alleen bestaat uit het regelen van een spreker, maar veel breder is. Er zijn intake gesprekken met de bedrijven of evenementenbureaus om precies te achterhalen welke boodschap overgebracht moet worden en op wat voor manier. Speakers Academy beheert de agenda van haar sprekers ook tijdens hun afwezigheid. Het account team van de Speakers Academy® staat borg voor een vlekkeloze boeking en een uiterst precieze planning.
Margit Gideonse
Rene Warmerdam
Carla Post
Nanco van Arkel
Celina Schuller
Nina Kesar