Persberichten - 22/04/2003

Interbrew: Acquisitie K.K. Brewery in China afgesloten

Brussel, 18 april 2003

Interbrew, The Worlds Local Brewer©, heeft de acquisitie van de K.K. Brewery in China afgesloten. Interbrew verwerft hiermee, voor een cash bedrag van 35 miljoen USD, een belang van 70% in de brouwerijactiviteiten van de Chinese K.K Groep. Deze transactie komt overeen met een EBITDA multiple van 7,2. De K.K. Brewery ligt in de stad Ningbo (de tweede grootste haven van China na Shanghai) en is de meest vooraanstaande brouwer in de Zhejiang provincie. Met deze acquisitie bevestigt Interbrew zijn vastberadenheid om een leidinggevende rol te spelen in het consolidatieproces van de biermarkt in het de Yangtze Delta regio.

K.K. Brewery is één van de belangrijkste brouwers in de Chinese provincie Zhejiang en haar activiteiten concentreren zich op de stad Ningbo, waar ze een marktaandeel van 80% heeft. Het bedrijf heeft twee brouwerijen en één bottelarij in de Yangtze Delta. In 2002 produceerde K.K. Brewery een volume van 2,5 miljoen hectoliter. Haar voornaamste merken zijn K (King beer)en Zizhulin, de voornaamste pilsbieren, en K.K. en one week, twee luxebieren.

Sinds de ondertekening en vóór het afsluiten van de acquisitie heeft Interbrew de activiteiten van K.K. Brewery in Kunming in de provincie Yunnan (dicht bij Vietnam) verkocht, omdat deze niet pasten in Interbrews strategie voor China.

Interbrew wil een vooraanstaande speler zijn in de consolidatie van de biermarkt in de economisch welvarende kustzone van China. In deze regio zijn we een sterk lokaal platform aan het uitbouwen, om van daaruit onze Chinese merken verder te laten groeien. zei John F. Brock, CEO van Interbrew. De merken van K.K. Brewery zullen ons Chinees platform behoorlijk versterken en het productaanbod aan onze Chinese klanten uitbreiden.

Interbrew - The World's Local Brewer©

Interbrew, een beursgenoteerde onderneming (INTB - Euronext) met hoofdzetel in Brussel, België is één van de oudste brouwers ter wereld. Onze strategie, The World's Local Brewer©, bestaat erin sterke lokale platformen uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. We bezitten een portfolio van meer dan 200 merken en we stellen meer dan 35.000 mensen tewerk. We voeren bedrijfsactiviteiten in 21 landen in Amerika, Europa en Azië en we bezitten strategische minderheidsbelangen in verschillende brouwerijen over de wereld. In 2002 realiseerden we een omzet van om en bij de 7 miljard euro.

Bezoek onze website www.interbrew.com voor meer informatie.

Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels