KEESIE
Eerste editie van KidsWeek rolt van de pers
Nieuwe wekelijkse krant voor kinderen
Diemen , 18 april 2003 - Kinderen kunnen voortaan het nieuws in hun
eigen krant lezen. Vanmiddag rolde in Diemen de eerste editie van
KidsWeek van de persen. De enige echte en onafhankelijke krant voor
kinderen (tussen 11 en 14 jaar) is vanaf morgen te koop bij ruim 600
boek- en tijdschriftenwinkels in het hele land. Abonnees krijgen de
krant iedere zaterdag thuisbezorgd, net als de 'volwassen' kranten.
KidsWeek verschijnt wekelijks in een oplage van 35.000 exemplaren.
KidsWeek is een initiatief van Roland Pelle, die eerder werkzaam was
als directeur uitgever bij Sp!ts en Het Parool: ''Het team van
KidsWeek wil een echte en serieuze krant maken voor kinderen, die
schrijft over de onderwerpen die hun bezig houden. Door de dagelijkse
stortvloed aan informatie en nieuwskanalen, zien kinderen door de
bomen het bos niet meer. KidsWeek brengt ordening aan in het totale
aanbod van informatie en duidt de nieuwsfeiten. We brengen het nieuws
zoals het is, zonder partij te trekken. Kinderen willen juist zelf hun
standpunt kunnen bepalen.''
KidsWeek wordt gemaakt door een team van tien vaste medewerkers en
circa twintig freelancers. Alle journalisten hebben ruime ervaring met
het werken voor jeugdmedia. De redactie overlegt regelmatig met een
eigen lezersraad over de keuze van geschikte onderwerpen en de
beoordeling van de krant zelf. Voor het meest actuele nieuws kunnen
kinderen dagelijks kijken op de populaire kindersite
www.kidsplanet.nl, waarmee KidsWeek samenwerkt. Hoofdredacteur van
KidsWeek is Annemarie Walker, bekend als recensent van educatieve
software en computergames voor diverse jongerentijdschriften.
Zij reikte vanmorgen de eerste exemplaren van KidsWeek uit aan Pieter
Broertjes, hoofdredacteur van de Volkskrant en voorzitter van het
Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren en aan de redacteuren van
- de met de Schoolkrant Award 2003 bekroonde schoolkrant - Naschok.
Broertjes is erg verheugd over de komst van de nieuwe kinderkrant:
''KidsWeek maakt het voor jonge mensen eenvoudiger om een eigen beeld
te vormen van de actualiteit. Tot nu toe waren ze aangewezen op de
kranten voor volwassenen en het Jeugdjournaal. Mede hierdoor besteden
kinderen tussen 12 en 18 jaar nog slechts 3 procent van hun vrije tijd
aan lezen. Ook het aantal gezinnen met een krantenabonnement is sterk
afgenomen, waardoor veel kinderen opgroeien zonder de dagelijkse
routine van een krant in de bus. Hopelijk stimuleert het lezen van
KidsWeek kinderen om op volwassen leeftijd over te stappen naar de
gewone dagbladen.''
KidsWeek verschijnt iedere zaterdag en is te koop bij ruim 600
verkooppunten: alle betere tijdschriften- en boekwinkels, Bruna's en
AKO's. In de losse verkoop kost KidsWeek 1,35 euro per stuk (tijdelijk
(de eerste twee weken) 1 euro). Abonnementen kunnen worden afgesloten
op www.kidsweek.nl en kosten tijdelijk 50 euro per jaar. KidsWeek is
onafhankelijk en opereert als een zelfstandige onderneming.