AutoRai
23-4-2003
Grand Tour en Sedan maken Mégane familie compleet
Renault presenteert als wereldprimeur op de Autosalon van Barcelona 2003 de Sedan en de Grand Tour versie van de nieuwe Mégane.
Na de 3-deurs en de 5-deurs die in oktober 2002 geïntroduceerd werden
en de Mégane coupé-cabriolet en de nieuwe Scénic die op de Salon van
Genève 2003 te zien waren, zijn er binnen slechts negen maanden dus al
zes carrosserieën gepresenteerd van een programma dat in totaal uit
zeven modellen bestaat. Deze nieuwe versies bevestigen de samenhang
van het nieuwe Mégane gamma en zullen Renault in staat stellen om de
klantenkring in het M1 segment uit te breiden en de verkopen op
internationaal niveau te vergroten.
Beide modellen zijn vanaf de aanvang van het programma mee ontwikkeld
en hebben beide een sterke persoonlijkheid. De Mégane Grand Tour en de
Mégane Sedan profiteren van alle troeven van de nieuwe Méganefamilie
op het gebied van veiligheid, comfort en rijgedrag. Met de grootste
afmetingen in hun klasse en luxueuze uitrustingen beantwoorden ze aan
de verwachtingen van hun klanten, die op zoek zijn naar ruime autos
met persoonlijkheid.
Door de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan tegelijk te presenteren,
wil Renault de commerciële prestaties overtreffen van de modellen van
de voorgaande generatie Mégane Sedan en Mégane Break, die
respectievelijk in oktober 1996 en maart 1999 gelanceerd werden. Eind
2002 waren er meer dan 650.000 autos van deze modellen geproduceerd.
De Mégane Grand Tour zal in Palencia (Spanje) gemaakt worden naast de
Mégane 3- en 5-deurs. De Mégane Sedan zal in Bursa (Turkije)
geassembleerd worden met veel onderdelen die lokaal geproduceerd
worden. Deze modellen hebben allebei een heel eigen persoonlijkheid en
delen bijna 80 procent 0van hun onderdelen met de 3- en de 5-deurs
versies.
Design vanaf de aanvang van het programma
De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan onderscheiden zich van het
conservatieve en vaak zakelijke karakter van de belangrijkste spelers
op de markt van de breaks en de sedans. Hun uitgesproken
persoonlijkheid geeft weer dat ook hier gebruik is gemaakt van
dezelfde stilistische gedachtengang als voor de 5-deurs. De duidelijke
lijnen, de nauwkeurige aansluitingen en de opvallende
carrosseriewelvingen getuigen van de waarneembare kwaliteit en de
robuustheid die deze modellen uitstralen. Hun verzorgde en
onderscheidende achterkant zorgt voor een harmonieus geheel.
De Mégane Grand Tour vertoont duidelijke overeenkomsten met de Laguna
Grand Tour, waar hij het touring aspect van geleend heeft. Desondanks
beschikt de Mégane Grand Tour over een veel grotere kofferruimte dan
de vorige break versie. Met zijn strakke lijnen, slank gevormde,
verticale achterlichten, 17 wielen en dakrelings geeft de auto een
dynamische indruk.
De Mégane Sedan geeft een moderne en geheel nieuwe interpretatie van
deze traditionele carrosserievorm. De lijnen, de juiste verhoudingen
en de zichtbare ruimte geven hem de allure van een auto uit het
hoogste segment.
In de auto vinden we het afwerkingsniveau en het Touch Design van de
bedieningsknoppen, dat we al eerder in de 3- en 5-deurs zagen. De
mogelijkheid om de auto geheel volgens de eigen persoonlijke smaak
samen te stellen door een ambiance (Authentique, Expression, Dynamique
en Privilège), een uitrustingsniveau (Basis, Comfort en Luxe) en een
aandrijfgroep te combineren komt overeen met het concept van de op
maat gemaakte auto, de kracht van het nieuwe Mégane en Scénic
programma.
De grootste afmetingen in hun klasse
De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan combineren een expressief
design en een ruimte die ongeëvenaard zijn in het segment. Zo laten ze
de grootste afmetingen in hun klasse zien. In tegenstelling tot de
meeste breaks en sedans op de markt, waarvan de wielbasis en de
afmetingen van de achterportieren hetzelfde zijn als die van de
hatchback waar ze van afgeleid zijn, beschikken de Mégane Grand Tour
en de Mégane Sedan over een met 61 millimeter langere wielbasis dan de
hatchback. Deze wielbasis vormt een direct voordeel voor de achterste
zitplaatsen, waar de knieruimte (230 millimeter) de grootste van het
segment is. De achterportieren zijn aanzienlijk langer dan die van de
hatchback en vergemakkelijken de instap.
Verder is de achteroverbouw 228 millimeter groter bij de Sedan en 230
mm bij de Grand Tour dan bij de hatchback. Hierdoor ontstaat een
laadruimte van 520 dm3, wat niet alleen veel groter is dan bij hun
voorganger (+ 35 dm3 voor de Grand Tour en + 10 dm3 voor de Sedan).
Rijgedrag als referentie
Om onder alle omstandigheden gecontroleerd te kunnen rijden is het
rijgedrag van de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan van een zeer
hoog niveau vooral ten aanzien van de wegligging en het remgedrag.
Deze twee autos zijn gemaakt op het gemeenschappelijke platform van
het nieuwe Mégane programma. Ze beschikken over het nieuwe onderstel
dat al eerder toegepast werd op de 3- en de 5-deurs, maar waarvan de
afstellingen aangepast zijn aan de specifieke opbouw van de achterkant
van de auto. Ze zijn bovendien uitgerust met ABS,
noodstopbekrachtiging, bandenspanning-controlesysteem en het als optie
beschikbare elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) is met
onderstuur van de laatste generatie. De variabele elektrische
stuurbekrachtiging is herzien om een grote rijnauwkeurigheid te
garanderen dankzij de verschillende snelheidsafhankelijke
bekrachtigings-karakteristieken.
De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan beschikken bij de lancering
over een uitgebreid gamma van zuinige en krachtige motoren met de
laatste generatie versnellingsbakken. Het benzinegamma bestaat uit
drie motoren: de 1.4 16v 98 pk, de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136
pk. Het turbodieselgamma met Common Rail bestaat uit de 1.5 dCi 80 pk
en de 1.9 dCi 120 pk, waarvan het maximum koppel verhoogd is tot 300
Nm. Deze motoren worden gekoppeld aan de handgeschakelde 5- of 6-
versnellingsbak. De 1.6 16v en 2.0 16v motoren zijn bovendien
leverbaar met de pro-actieve automatische versnellingsbak met
sequentiële bediening.
Veiligheid: in de stijl van de nieuwe Mégane
De Grand Tour en de Sedan profiteren van de expertise van Renault op
het gebied van passieve veiligheid en streven ernaar om het hoogste
veiligheidsniveau in hun klasse te bereiken. Ze bouwen voort op de
vijf sterren die de 5-deurs Mégane, waar ze van afgeleid zijn, in 2002
bij de EuroNCAP crashtests heeft behaald en beschikken over een
versterkte constructie die aangepast is aan hun extra gewicht aan de
achterkant. Deze constructie is voorzien van absorptiezones en over
elkaar schuivende delen voor een optimale vervorming in geval van een
aanrijding.
Voor wat betreft de bescherming van de inzittenden beschikken ze over
talrijke uitrustingen, zoals het SRP-systeem van de derde generatie
dat een maximale en dezelfde bescherming biedt aan alle inzittenden en
op alle zitplaatsen.
Intelligentie aan boord en comfortuitrustingen uit het topsegment
De Grand Tour en Sedan versie profiteren evenals de andere modellen
van de nieuwe Mégane familie van de knowhow van Renault op het gebied
van comfort en rijplezier. Dat blijkt uit de innovatieve keuzes die
zijn gemaakt, zoals de dubbele vlakke bodemplaat. De Mégane Sedan
beschikt bovendien over een meer achterover hellende rugleuning van de
achterbank (+ 27°), een afsluitbare opbergruimte en zonneschermen
achterin. De ongekende luxe van zonneschermen in de achterportieren
van de beide modellen vormen een aanvulling op de talrijke
comfortuitrustingen die deze autos op het niveau van de topklasse
plaatsen.
De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan zijn een bundeling van
innovaties uit de topklasse en bieden, afhankelijk van de versie,
technische uitrustingen die bijdragen aan comfort en gebruiksgemak:
handsfree ontgrendeling en startfunctie, tankklep met ingebouwde
tankdop, Carminat navigatiesysteem met wegklapbaar 16x9 scherm,
snelheidsregelaar/-begrenzer, regen- en lichtsensoren enzovoort.