AutoRai

23-4-2003

Grand Tour en Sedan maken Mégane familie compleet

Renault presenteert als wereldprimeur op de Autosalon van Barcelona 2003 de Sedan en de Grand Tour versie van de nieuwe Mégane.

Na de 3-deurs en de 5-deurs die in oktober 2002 geïntroduceerd werden en de Mégane coupé-cabriolet en de nieuwe Scénic die op de Salon van Genève 2003 te zien waren, zijn er binnen slechts negen maanden dus al zes carrosserieën gepresenteerd van een programma dat in totaal uit zeven modellen bestaat. Deze nieuwe versies bevestigen de samenhang van het nieuwe Mégane gamma en zullen Renault in staat stellen om de klantenkring in het M1 segment uit te breiden en de verkopen op internationaal niveau te vergroten.

Beide modellen zijn vanaf de aanvang van het programma mee ontwikkeld en hebben beide een sterke persoonlijkheid. De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan profiteren van alle troeven van de nieuwe Méganefamilie op het gebied van veiligheid, comfort en rijgedrag. Met de grootste afmetingen in hun klasse en luxueuze uitrustingen beantwoorden ze aan de verwachtingen van hun klanten, die op zoek zijn naar ruime autos met persoonlijkheid.

Door de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan tegelijk te presenteren, wil Renault de commerciële prestaties overtreffen van de modellen van de voorgaande generatie Mégane Sedan en Mégane Break, die respectievelijk in oktober 1996 en maart 1999 gelanceerd werden. Eind 2002 waren er meer dan 650.000 autos van deze modellen geproduceerd.

De Mégane Grand Tour zal in Palencia (Spanje) gemaakt worden naast de Mégane 3- en 5-deurs. De Mégane Sedan zal in Bursa (Turkije) geassembleerd worden met veel onderdelen die lokaal geproduceerd worden. Deze modellen hebben allebei een heel eigen persoonlijkheid en delen bijna 80 procent 0van hun onderdelen met de 3- en de 5-deurs versies.

Design vanaf de aanvang van het programma
De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan onderscheiden zich van het conservatieve en vaak zakelijke karakter van de belangrijkste spelers op de markt van de breaks en de sedans. Hun uitgesproken persoonlijkheid geeft weer dat ook hier gebruik is gemaakt van dezelfde stilistische gedachtengang als voor de 5-deurs. De duidelijke lijnen, de nauwkeurige aansluitingen en de opvallende carrosseriewelvingen getuigen van de waarneembare kwaliteit en de robuustheid die deze modellen uitstralen. Hun verzorgde en onderscheidende achterkant zorgt voor een harmonieus geheel.

De Mégane Grand Tour vertoont duidelijke overeenkomsten met de Laguna Grand Tour, waar hij het touring aspect van geleend heeft. Desondanks beschikt de Mégane Grand Tour over een veel grotere kofferruimte dan de vorige break versie. Met zijn strakke lijnen, slank gevormde, verticale achterlichten, 17 wielen en dakrelings geeft de auto een dynamische indruk.

De Mégane Sedan geeft een moderne en geheel nieuwe interpretatie van deze traditionele carrosserievorm. De lijnen, de juiste verhoudingen en de zichtbare ruimte geven hem de allure van een auto uit het hoogste segment.

In de auto vinden we het afwerkingsniveau en het Touch Design van de bedieningsknoppen, dat we al eerder in de 3- en 5-deurs zagen. De mogelijkheid om de auto geheel volgens de eigen persoonlijke smaak samen te stellen door een ambiance (Authentique, Expression, Dynamique en Privilège), een uitrustingsniveau (Basis, Comfort en Luxe) en een aandrijfgroep te combineren komt overeen met het concept van de op maat gemaakte auto, de kracht van het nieuwe Mégane en Scénic programma.

De grootste afmetingen in hun klasse
De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan combineren een expressief design en een ruimte die ongeëvenaard zijn in het segment. Zo laten ze de grootste afmetingen in hun klasse zien. In tegenstelling tot de meeste breaks en sedans op de markt, waarvan de wielbasis en de afmetingen van de achterportieren hetzelfde zijn als die van de hatchback waar ze van afgeleid zijn, beschikken de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan over een met 61 millimeter langere wielbasis dan de hatchback. Deze wielbasis vormt een direct voordeel voor de achterste zitplaatsen, waar de knieruimte (230 millimeter) de grootste van het segment is. De achterportieren zijn aanzienlijk langer dan die van de hatchback en vergemakkelijken de instap.

Verder is de achteroverbouw 228 millimeter groter bij de Sedan en 230 mm bij de Grand Tour dan bij de hatchback. Hierdoor ontstaat een laadruimte van 520 dm3, wat niet alleen veel groter is dan bij hun voorganger (+ 35 dm3 voor de Grand Tour en + 10 dm3 voor de Sedan).

Rijgedrag als referentie
Om onder alle omstandigheden gecontroleerd te kunnen rijden is het rijgedrag van de Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan van een zeer hoog niveau vooral ten aanzien van de wegligging en het remgedrag. Deze twee autos zijn gemaakt op het gemeenschappelijke platform van het nieuwe Mégane programma. Ze beschikken over het nieuwe onderstel dat al eerder toegepast werd op de 3- en de 5-deurs, maar waarvan de afstellingen aangepast zijn aan de specifieke opbouw van de achterkant van de auto. Ze zijn bovendien uitgerust met ABS, noodstopbekrachtiging, bandenspanning-controlesysteem en het als optie beschikbare elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) is met onderstuur van de laatste generatie. De variabele elektrische stuurbekrachtiging is herzien om een grote rijnauwkeurigheid te garanderen dankzij de verschillende snelheidsafhankelijke bekrachtigings-karakteristieken.

De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan beschikken bij de lancering over een uitgebreid gamma van zuinige en krachtige motoren met de laatste generatie versnellingsbakken. Het benzinegamma bestaat uit drie motoren: de 1.4 16v 98 pk, de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk. Het turbodieselgamma met Common Rail bestaat uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk, waarvan het maximum koppel verhoogd is tot 300 Nm. Deze motoren worden gekoppeld aan de handgeschakelde 5- of 6- versnellingsbak. De 1.6 16v en 2.0 16v motoren zijn bovendien leverbaar met de pro-actieve automatische versnellingsbak met sequentiële bediening.

Veiligheid: in de stijl van de nieuwe Mégane
De Grand Tour en de Sedan profiteren van de expertise van Renault op het gebied van passieve veiligheid en streven ernaar om het hoogste veiligheidsniveau in hun klasse te bereiken. Ze bouwen voort op de vijf sterren die de 5-deurs Mégane, waar ze van afgeleid zijn, in 2002 bij de EuroNCAP crashtests heeft behaald en beschikken over een versterkte constructie die aangepast is aan hun extra gewicht aan de achterkant. Deze constructie is voorzien van absorptiezones en over elkaar schuivende delen voor een optimale vervorming in geval van een aanrijding.

Voor wat betreft de bescherming van de inzittenden beschikken ze over talrijke uitrustingen, zoals het SRP-systeem van de derde generatie dat een maximale en dezelfde bescherming biedt aan alle inzittenden en op alle zitplaatsen.

Intelligentie aan boord en comfortuitrustingen uit het topsegment De Grand Tour en Sedan versie profiteren evenals de andere modellen van de nieuwe Mégane familie van de knowhow van Renault op het gebied van comfort en rijplezier. Dat blijkt uit de innovatieve keuzes die zijn gemaakt, zoals de dubbele vlakke bodemplaat. De Mégane Sedan beschikt bovendien over een meer achterover hellende rugleuning van de achterbank (+ 27°), een afsluitbare opbergruimte en zonneschermen achterin. De ongekende luxe van zonneschermen in de achterportieren van de beide modellen vormen een aanvulling op de talrijke comfortuitrustingen die deze autos op het niveau van de topklasse plaatsen.

De Mégane Grand Tour en de Mégane Sedan zijn een bundeling van innovaties uit de topklasse en bieden, afhankelijk van de versie, technische uitrustingen die bijdragen aan comfort en gebruiksgemak: handsfree ontgrendeling en startfunctie, tankklep met ingebouwde tankdop, Carminat navigatiesysteem met wegklapbaar 16x9 scherm, snelheidsregelaar/-begrenzer, regen- en lichtsensoren enzovoort.