AutoRai
24-4-2003
Meer dan 100.000 Opel navigatiesystemen op de weg
Rondrijden in een onbekende stad terwijl je tegelijkertijd op een kaart moet kijken, is doorgaans verwarrend, moeilijk en zelfs gevaarlijk. Een navigatiesysteem stelt de bestuurder in staat zich te concentreren op het rijden en hiermee ongelukken te vermijden.
Gedurende het afgelopen jaar heeft Opel al meer dan 35.000 autos verkocht met een af fabriek geïnstalleerd navigatiesysteem, waarvan bijna 30.000 in Duitsland en een kleine 1.750 in Nederland.
In totaal zijn er sinds 1988 al meer dan 100.000 klanten wereldwijd die hun Opel hebben uitgerust met een navigatiesysteem. Opel biedt navigatiesystemen aan op vrijwel alle modellen, van de Corsa tot de nieuwe Meriva, de Combo Tour en de Vivaro en Movano bedrijfswagens.
Executive Director of Engineering, Hans H. Demant licht de Opel
filosofie op dit gebied toe: Lange tijd was een navigatiesysteem een
dure optie voor een exclusieve klantenkring. Bij Opel maken we
navigatietechnologie steeds bereikbaarder voor een veel bredere groep
klanten. Op de markt bestaat aanzienlijke interesse in deze
technologie. Onderzoek toont aan dat 75 procent van alle bestuurders
graag een navigatiesysteem zou willen bestellen als ze een nieuwe auto
aanschaffen, maar de meerderheid heeft er geen gekocht omdat het
teveel kost. Voor Opel klanten is de vanaf-prijs echter relatief laag.
Op de Astra bijvoorbeeld kost de NCDR 1100 met een cd-wisselaar (4x),
dynamische routenavigatie, boardcomputer en grafisch infodisplay
tussen de 2.050 en 2.650 euro afhankelijk van model en
uitrustingsniveau waarbij de meerprijs voor een kleurenscherm 685 euro
bedraagt.
Vorig jaar werd in Nederland bijvoorbeeld een navigatiesysteem
geïnstalleerd in 31 procent procent van alle Omegas, het hoogste
aandeel van alle Opel modellen. Dit komt grotendeels doordat een
aanzienlijk deel van de Omega rijders hun auto zakelijk gebruikt. Van
alle Opel Vectra klanten kiest ruim 6 procent voor een
navigatiesysteem; bij de Zafira en de Astra ligt dit aandeel
aanzienlijk lager.
Er zijn talrijke wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat rijden
in het stadsverkeer gemakkelijker gemaakt wordt door het gebruik van
een navigatiesysteem. Een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit
van Keulen heeft aangetoond dat testrijders die een navigatiesysteem
gebruiken net zo stressvrij zijn als wanneer er een passagier meereist
die bekend is in de stad. De traditionele methode van kaartlezen
tijdens het rijden blijkt extreem gevaarlijk.
Johann Nowicki, expert en adviseur op het gebied van consumenten
beschermingssystemen bij de Duitse automobielclub (ADAC) legt het
probleem uit: Wanneer een bestuurder met een kaart op zijn of haar
schoot reist, dan zijn kritische situaties te verwachten. Het gevaar
moet niet onderschat worden. Een bestuurder die vijftig kilometer per
uur rijdt en slechts drie seconden op een kaart kijkt, heeft zijn of
haar ogen van de weg af gericht en dus blind gereisd over een afstand
van bijna 42 meter.
Volgens de onderzoekers zijn gesproken instructies die op een heldere
en begrijpelijke manier gecommuniceerd worden de beste
informatievoorzieningsmethode. Snel begrijpelijke, beknopte
diagrammen, zoals kaarten met pijlen, worden beschouwd als geschikte
visuele ondersteuning, maar bestuurders gebruiken ze onregelmatig en
kijken er slechts vluchtig naar, gemiddeld slechts 0,6 seconde. De
elektronische kaart is, in de ogen van de experts, dan ook meer een
comfortabel extraatje.
Met al deze veiligheidsoverwegingen in het achterhoofd heeft Opel zijn
navigatiesystemen ontworpen. "Al onze systemen werken met gesproken
instructies en richtinggevende pijlen in het display," zegt Wolfgang
Zabel, Manager of Infotainment Development bij Opel. "Het systeem is
opzettelijk hoog boven het instrumentenpaneel op een centrale positie
geplaatst, waar het goed gezien kan worden door de bestuurder," voegt
hij toe.
Opel biedt zeven verschillende navigatiesystemen, elk met een
kwalitatief hoogwaardige, geïntegreerde stereo radio/cd-speler. Een
kleurenmonitor met kaartdisplay en zoomfunctie kan voor veel modellen
besteld worden. De topmodellen bieden ook nog een extra telematische
unit gecombineerd met een geïntegreerde mobiele telefoon. Alle Opel
navigatiesystemen verwerken informatie van het zogenaamde Traffic
Message Channel (TMC), dat dynamische navigatie mogelijk maakt, en
bestuurders in staat stelt automatisch omleidingsroutes te ontvangen
om zo verkeersopstoppingen te vermijden.