AutoRai

24-4-2003

Meer dan 100.000 Opel navigatiesystemen op de weg

Rondrijden in een onbekende stad terwijl je tegelijkertijd op een kaart moet kijken, is doorgaans verwarrend, moeilijk en zelfs gevaarlijk. Een navigatiesysteem stelt de bestuurder in staat zich te concentreren op het rijden en hiermee ongelukken te vermijden.

Gedurende het afgelopen jaar heeft Opel al meer dan 35.000 autos verkocht met een af fabriek geïnstalleerd navigatiesysteem, waarvan bijna 30.000 in Duitsland en een kleine 1.750 in Nederland.

In totaal zijn er sinds 1988 al meer dan 100.000 klanten wereldwijd die hun Opel hebben uitgerust met een navigatiesysteem. Opel biedt navigatiesystemen aan op vrijwel alle modellen, van de Corsa tot de nieuwe Meriva, de Combo Tour en de Vivaro en Movano bedrijfswagens.

Executive Director of Engineering, Hans H. Demant licht de Opel filosofie op dit gebied toe: Lange tijd was een navigatiesysteem een dure optie voor een exclusieve klantenkring. Bij Opel maken we navigatietechnologie steeds bereikbaarder voor een veel bredere groep klanten. Op de markt bestaat aanzienlijke interesse in deze technologie. Onderzoek toont aan dat 75 procent van alle bestuurders graag een navigatiesysteem zou willen bestellen als ze een nieuwe auto aanschaffen, maar de meerderheid heeft er geen gekocht omdat het teveel kost. Voor Opel klanten is de vanaf-prijs echter relatief laag. Op de Astra bijvoorbeeld kost de NCDR 1100 met een cd-wisselaar (4x), dynamische routenavigatie, boardcomputer en grafisch infodisplay tussen de 2.050 en 2.650 euro afhankelijk van model en uitrustingsniveau waarbij de meerprijs voor een kleurenscherm 685 euro bedraagt.

Vorig jaar werd in Nederland bijvoorbeeld een navigatiesysteem geïnstalleerd in 31 procent procent van alle Omegas, het hoogste aandeel van alle Opel modellen. Dit komt grotendeels doordat een aanzienlijk deel van de Omega rijders hun auto zakelijk gebruikt. Van alle Opel Vectra klanten kiest ruim 6 procent voor een navigatiesysteem; bij de Zafira en de Astra ligt dit aandeel aanzienlijk lager.

Er zijn talrijke wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat rijden in het stadsverkeer gemakkelijker gemaakt wordt door het gebruik van een navigatiesysteem. Een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Keulen heeft aangetoond dat testrijders die een navigatiesysteem gebruiken net zo stressvrij zijn als wanneer er een passagier meereist die bekend is in de stad. De traditionele methode van kaartlezen tijdens het rijden blijkt extreem gevaarlijk.

Johann Nowicki, expert en adviseur op het gebied van consumenten beschermingssystemen bij de Duitse automobielclub (ADAC) legt het probleem uit: Wanneer een bestuurder met een kaart op zijn of haar schoot reist, dan zijn kritische situaties te verwachten. Het gevaar moet niet onderschat worden. Een bestuurder die vijftig kilometer per uur rijdt en slechts drie seconden op een kaart kijkt, heeft zijn of haar ogen van de weg af gericht en dus blind gereisd over een afstand van bijna 42 meter.

Volgens de onderzoekers zijn gesproken instructies die op een heldere en begrijpelijke manier gecommuniceerd worden de beste informatievoorzieningsmethode. Snel begrijpelijke, beknopte diagrammen, zoals kaarten met pijlen, worden beschouwd als geschikte visuele ondersteuning, maar bestuurders gebruiken ze onregelmatig en kijken er slechts vluchtig naar, gemiddeld slechts 0,6 seconde. De elektronische kaart is, in de ogen van de experts, dan ook meer een comfortabel extraatje.

Met al deze veiligheidsoverwegingen in het achterhoofd heeft Opel zijn navigatiesystemen ontworpen. "Al onze systemen werken met gesproken instructies en richtinggevende pijlen in het display," zegt Wolfgang Zabel, Manager of Infotainment Development bij Opel. "Het systeem is opzettelijk hoog boven het instrumentenpaneel op een centrale positie geplaatst, waar het goed gezien kan worden door de bestuurder," voegt hij toe.

Opel biedt zeven verschillende navigatiesystemen, elk met een kwalitatief hoogwaardige, geïntegreerde stereo radio/cd-speler. Een kleurenmonitor met kaartdisplay en zoomfunctie kan voor veel modellen besteld worden. De topmodellen bieden ook nog een extra telematische unit gecombineerd met een geïntegreerde mobiele telefoon. Alle Opel navigatiesystemen verwerken informatie van het zogenaamde Traffic Message Channel (TMC), dat dynamische navigatie mogelijk maakt, en bestuurders in staat stelt automatisch omleidingsroutes te ontvangen om zo verkeersopstoppingen te vermijden.