Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Shell wint imago-onderzoek Management Team 500

Haarlem, 24 april 2003- Shell is opnieuw het bedrijf met het beste imago in Nederland. Vorig was de multinational ook al de grote winnaar. Grote verliezers zijn de IT-bedrijven en automatiseerders: LogicaCMG (27), Cap Gemini Ernst & Young (39) en PinkRoccade (56) zakken diep. Verrassende stijgers zijn de ministeries en de charitatieve instellingen.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Management Team 500 van het business magazine Management Team en Nipo onder 1200 Nederlandse managers. Voor de derde maal werd de managers gevraagd om de onderneming met het beste imago te kiezen. Zij krijgen de volgende vragen voorgelegd: welk bedrijf is uw favoriete werkgever, met wie zou u het liefst zakendoen en van welk bedrijf wilt u graag aandelen hebben?

Shell verovert opnieuw de eerste plaats in Management Team 500. Hoewel Shell dit jaar stemmen verliest, ligt de multinational nog altijd een straatlengte voor op zijn concurrenten. Uit de reacties van de respondenten blijkt dat vooral de degelijkheid van Shell reden was om op het bedrijf te stemmen. De nummer twee van vorig jaar, ING Groep, is de grote verliezer in de derde Management Team 500, en zakt terug naar een vierde plaats. De huidige nummer twee is Ahold. Deze hoge notering voor het recent door boekhoudschandalen geteisterde concern wordt veroorzaakt door het feit dat het Management Team 500-onderzoek plaatsvond in december 2002.

De ministeries en de charitatieve instellingen zijn sterk in populariteit gestegen. Bij de eerste 100 bedrijven in de Management Team 500 zitten maar liefst 10 ministeries en 7 charitatieve instellingen. Van de ministeries doen het vooral goed: Verkeer en Waterstaat (18), Justitie (26) en Buitenlandse Zaken (32). Populair onder de charitatieve instellingen is Unicef, deze organisatie steeg van de 169e naar de 48e plaats dit jaar.

Diep gevallen zijn de IT-bedrijven en de automatiseerders. Zij kunnen het vooral op de arbeidsmarkt vergeten, zo blijkt uit het Management Team 500 imago-onderzoek. LogicaCMG (27) verliest dit jaar als werkgever 76 procent van de stemmen, Atos Origin (74) verliest maar liefst 89 procent van de stemmen. En voor lost Boys (449) en Cable & Wireless (499) is alleen nog een bijrol weggelegd.

Management Team 500 / editie 2003 (top 20)


Plaats Bedrijf Totaal aantal stemmen 2003 2002 2001 2003 2002 2001

1 1 2 Shell 2570 2699 2469 2 3 4 Ahold 1929 1978 1710 3 4 1 Philips 1620 1493 2503 4 2 3 ING Groep 1575 2012 1865
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

5 5 5 ABN Amro 1388 1239 1660
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

6 7 7 Unilever 1176 1068 1191
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

7 6 6 KPN 1131 1148 1289


------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

8 8 10 Rabobank 909 839 522
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

9 9 8 KLM 695 590 657


------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

10 13 12 Heineken 459 399 408
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

11 12 13 DSM 422 406 351


------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

12 11 11 Aegon 401 495 485
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

13 10 9 Akzo Nobel 369 517 644
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

14 14 17 Microsoft 322 335 236
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

15 18 22 VendexKBB 315 278 200
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

16 15 14 ASM Lithography 278 325 322
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

17 16 18 Fortis 277 307 235
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

18 26 28 Ministerie van V en W 248 155 149
------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

19 19 16 IBM 204 219 258


------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------

20 28 40 TNO 198 127 109


------+------+------+-----------------------+--------+--------+--------



Ingezonden persbericht