Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors 27-4-2003; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Zuid Afrika, circuit Welkom - Phakisa Freeway

VAN DE LAGEMAAT (19E) NOG NIET TEVREDEN - PIJN VOOR POENSGEN

De tweede Grand Prix van wegraceseizoen 2003 leverde voor Henk van de Lagemaat een 19e en laatste plaats op. Eenzelfde klassering als tijdens de openings GP in Japan, die op papier 4 plaatsen verwijderd was van de WK-punten. Maar een resultaat waar Van de Lagemaat zeker nog niet tevreden mee was. Dark Dog teamgenote Katja Poensgen, die tijdens de 2e tijdtraining hard ten val was gekomen, had tijdens de race te veel pijn om de 26 ronden uit te rijden. Halverwege zette de Duitse met een van pijn verbeten gezicht haar Honda in de pitstraat stil, waarna haar monteurs d'r van de machine moesten tillen. "Ik ben als een plank zo stijf na de val van gisteren en kon de motor niet meer gemakkelijk omleggen. Voordat ik mijn collega's echt in de weg zou rijden heb ik besloten om mijn motor de pits in te rijden", verklaarde Katja, die door teammanager en sportmasseur Martin van Genderen meteen weer in de ice-packs werd ingepakt.

Voor Henk van de Lagemaat was ook de Phakisa Freeway in het Zuid Afrikaanse Welkom een volledig nieuw circuit. "Deze baan staat zelfs niet eens op de spelcomputer. De trainingen verliepen gezien de diverse nieuwe omstandigheden naar wens. Ik had nieuwe remmen, een nieuwe voorvork en een nieuwe baan waar ik aan moest wennen. Vooral de technische zaken gaven de meeste problemen. De vering was niet optimaal, hoewel we voor de racedag veruit de beste setting vonden door een iets hardere afstelling. Vanaf mijn 24e startplaats kwam ik goed weg, totdat ineens de van zijn afgeslagen motor gestapte Alex Debon voor me opdoemde. Ik moest van het gas af, kon net aan om hem heen slingeren en liet daarna de koppeling iets te snel opkomen. Ik was eigenlijk meteen de aansluiting kwijt. Doodzonde, want nu reed ik als het ware de hele race alleen. Zonder slipstream van een collega en zonder knap rempunt voor me. Maar toch reed ik aan het einde van de race mijn beste rondetijden, en ze waren heel constant. Tijdens de trainingen draaide ik enkele ronden in de 1 minuut 41 en nu zat ik daar bijna de hele race in. Maar het was moeilijk om op zo'n nieuwe baan echt hard te gaan. Daarom zie ik nu al uit naar de GP van Jerez over 2 weken, want daar heb ik al twee testsessies van drie dagen gereden", meldt Van de Lagemaat.

De vooruitgang die Henk van de Lagemaat boekte bij zijn 2e GP voor het Dark Dog Molenaar Honda team stemt manager Martin van Genderen best tevreden. "Iedere keer dat Henk de baan op gaat rijdt hij snellere tijden. Gezien de omstandigheden met drie nieuwe facetten ging het goed. We werken aan een stelselmatige opbouw en hopen halverwege het seizoen echt klaar te zijn voor de WK-punten. Nu komen er een aantal circuits waar Henk minder achterstand heeft qua baankennis, dus dan moet hij dichter bij de concurrenten kunnen zitten", aldus Van Genderen, die na de GP van Jerez op 14 en 15 mei 2 extra testdagen in het verschiet heeft op het TT Circuit Assen.

Van de Lagemaat was weliswaar niet ontevreden over de race, maar weet dat er meer in zit. "Ik werd weliswaar gelapt, maar dat gebeurde ook ex-GP-winnaar Garry McCoy in de MotoGP-klasse. Op de problemen met Debon bij de start na liep de race redelijk, maar tevreden ben ik zeker nog niet. Als de techniek 100% is en ikzelf alle rempunten op de baan goed weet te plaatsen moet ik dichter bij kunnen komen. Ik ben er op blijven zitten en heb wederom een karrenvracht geleerd. Conditioneel kan ik het goed bijbenen.En als de motor op tijd terug is in Nederland, kan Hans er nog mee op de proefbank werken, voordat we naar Spanje afreizen", blikt Van de Lagemaat vooruit.

Voor Katja Poensgen bleek het tijdens de warm-up training op zondagmorgen een moeilijke opgave te worden om de race uit te rijden. ""Ik was er zaterdag hard afgegaan en aanvankelijk leek mijn knie alleen op te spelen. Die hebben we stevig in het ijs gezet en bleek prima mee te vallen. Maar ik had ook fikse bloeduitstortingen op mijn beide schouders. Daar had ik in de warm up al veel last van. Ik heb toch besloten om te starten, maar na 10 ronden bleek de pijn te groot. Ik kon me nauwelijks bewegen en met de bochtige baan moest ik de motor vaak omleggen. Dat koste te veel kracht in deze situatie. Jammer, maar ik was al heel erg blij dat ik mezelf had weten te kwalificeren. Ik heb de afgelopen trainingen goed aan de machine kunnen wennen en het gaat echt steeds beter. Ook de nieuwe aanpak met de trainingsopbouw bevalt me goed, dus ik zie de komende GP van Jerez (11 mei) met pleziert tegemoet. Binnen die twee weken moet ik ook van de blauwe plekken en stijfheid af kunnen zijn", aldus Katja.

Voor de start van de MotoGP-race werd 1 minuut stilte gehouden voor de vorige week overleden Japanse coureur Daijiro Kato. Zijn teamgenoot Sete Gibernau pakte de pole position en meldde zaterdagmiddag dat Kato-San hem een 'duwtje' had gegeven. De Spanjaard kreeg tijdens de 2e GP van dit seizoen eenzelfde 'push' en droeg zijn 2e GP-overwinning (hij bleef Rossi met 0,3 seconde voor) zwaar geëmotioneerd op aan zijn overleden teammaat.

Uitslag 250cc race:
1. Manuel Poggiali, RSM, Aprilia 32.14,305 = 156,670 km/uur gem.; 2. Randy de Puniet, F, Aprilia op 0,615; 3. Franco Battaini, I, Aprilia op 5,641; 4. Sebastian Porto, Arg, Honda op 12,147; 5. Roberto Rolfo, I, Honda op 12,967; 6. Anthony West, Aus, Aprilia op 19,569; 7. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 23,080; 8. Toni Elias, E, Aprilia op 27,296; 9. Sylvain Guintoli, F, Aprilia op 30,187; 10. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 31,447; 11. Hector Faubel, E, Aprilia op 31,511; 12. Alex Baldolini, I, Aprilia op 39,311; 13. Eric Bataille, F, Honda op 40,209; 14. Johan Stigefelt, S, Aprilia op 46,756; 15. Chaz Davies, GB, Aprilia op 54,833; 16. Jaroslav Hules, CZ, Yamaha op 1.02,623; 17. Erwan Nigon, F, Aprilia op 1.09,165; 18. Christian Gemmel, D, Honda op 1.16,891; 19. Henk van de Lagemaat, NL, Dark Dog Honda op 1 ronde. Katja Poensgen, D, Dark Dog Honda moest na 10 ronden opgeven met te veel pijn in haar schouders na val tijdens 2e tijdtraining.

250cc WK-stand na 2 van de 16 GP's:
1. Poggiali, 50; 2. Battaini, 27; 3. Porto, 26; 4. Aoyama, De Puniet en Rolfo, 20; 7. F. Nieto, 19; 8. Takahashi, 16.

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
1. Sete Gibernau, E, Honda 44/10,398 = 161 km/uur gem.; 2. Valentino Rossi, I, Honda op 0,363; 3. Max Biaggi, I, Honda op 5,073; 4. Troy Bayliss, Aus, Ducati op 12,606; 5. Alex Barros, Bra, Yamaha op 18,930; 6. Tohru Ukawa, J, Honda op 19,113; 7. Nicky Hayden, USA, Honda op 2,0156; 8. Norick Abe, J, Yamaha op 20,876; 9. Carlos Checa, E, Yamaha op 22,125; 10. Olivier Jacque, F, Yamaha op 25,218; 11. Shinya Nakano, J, Yamaha op 35,903; 12. Nobuatsu Aoki, J, Proton op 39,258; 13. John Hopkins, USA, Suzuki op 50,230; 14. Makato Tamada, J, Honda op 1.01,441; 15. Kenny Roberts jr, USA, Suzuki op 1.04,142; 16. Andrew Pitt, Aus, Kawasaki op 1.23,083; 17. Garry McCoy, Aus, Kawasaki op 1 ronde.

MotoGP WK-stand na 2 van de 16 GP's:
1. Rossi, 45; 2. Gibernau, 38; 3. Biaggi, 36; 4. Bayliss, 24; 5. Barros, 19; 6. Hayden, 18; 7. Capirossi, 16; 8. Abe, 13.

Uitslag 125cc klasse:
1. Dani Pedrosa, E, Honda 40.46,694 = 149,797 km/uur gem.; 2. Andrea Divizioso, I, Honda op 0,356; 3. Steve Jenkner, D, Aprilia op 0,548; 4. Youichi Ui, J, Aprilia op 0,548; 5. Pablo Nieto, E, Aprilia op 0,839; 6. Alex de Angelis, I, Aprilia op 1,965; 7. Mika Kallio, SF, Honda op 13,997; 8. Lucio Cecchinello, I, Aprilia op 14,790;

125cc WK-stand na 2 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 33; 2. Jenkner, 32; 3. Dovizioso, 31; 4. Perugini, 25; 5. Ui, 23; 6. Giansanti en Cecchinello, 21; 8. P. Nieto, 20.

DARK DOG HONDA MOLENAAR
Official Sponsors
DARK DOG ENERGY DRINKS - DUTCH ORIGINALS FURNITURE - VOLVO VAN DIJK - SENT WANINGE TRUCK SERVICE - VENICE BEACH CLOTHING - LUMEN EYEWEAR - HONDA

Technical Sponsors
HRC - DUNLOP - MOTUL - PVM - BRAKING - CASE - CARBONE LORRAINE

Official Suppliers
VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN - EPPING HOTEL & CATERING - A&R TRANSMISSION - LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS


************

Ingezonden persbericht