Gemeente Amersfoort
Werkzaamheden Stadsring van start; Binnenstad bereikbaar, wel kans op
vertraging
datum: 16 april 2003
De Stadsring wordt de komende maanden grondig opgeknapt. Deze week is
de gemeente gestart met de voorbereidingen. De werkzaamheden maken het
noodzakelijk om vanaf 28 april de vier huidige rijstroken tijdelijk
terug te brengen tot twee rijstroken. Verkeer in beide richtingen
blijft mogelijk. De binnenstad is tijdens de werkzaamheden gewoon
bereikbaar. Gemotoriseerd verkeer moet echter rekening houden met
vertragingen.
In de eerste fase gaat de zuidzijde van de Stadsring op de schop. De
aanpak van de centrumzijde staat voor het najaar gepland. Het werk
wordt naar verwachting half december 2003 afgerond.
Winkels en parkeergarages bereikbaar
De gefaseerde aanpak maakt het mogelijk de helft van het aantal
rijstroken open te houden voor gemotoriseerd verkeer. Verkeer dat niet
per se door het centrum hoeft, wordt bij de toegangswegen geadviseerd
een andere route te kiezen. De binnenstad - de winkels en
parkeergarages - blijven gewoon bereikbaar. Enige vertraging op de
route is echter niet te voorkomen.
Het werk betreft in feite alleen de rijbanen en kruispunten. De
parallelwegen worden alleen ter hoogte van de kruispunten iets
aangepast. Fietsers en voetgangers ondervinden daardoor relatief
weinig hinder van de werkzaamheden. Wegens ruimtegebrek is het helaas
niet mogelijk om voor de bussen speciale voorzieningen te treffen.
Busreizigers hebben net zoveel kans op vertraging als automobilisten.
Een aantal bushaltes wordt verplaatst en de halte bij de Hendrik van
Viandenstraat komt tijdelijk te vervallen. De fiets is tijdens de
werkzaamheden dan ook het beste alternatief.
Reconstructie Stadsring
De reconstructie betreft de gehele Stadsring tussen de tunnel bij de
Amsterdamseweg en de Flierbeeksingel. Vorig jaar al werd aan de kant
van de binnenstad een wandelboulevard en een nieuw fietspad aangelegd.
Nu is de weg zelf aan de beurt om opgeknapt te worden. De rijstroken
krijgen nieuw asfalt en een nieuwe indeling. Ook wordt gewerkt aan
logische aansluitingen met de tunnel en met de kruispunten met de
Arnhemse- en de Utrechtseweg.
Tijdens het werk wordt direct ook het verouderde drainagesysteem ter
hoogte van de tunnel bij de Amsterdamseweg vervangen. Tussen de Van
Asch van Wijckstraat en de Heiligenbergerbeek wordt tenslotte ook het
riool nog aangepakt.
De middenberm meest opvallend
Over de gehele lengte van de Stadsring wordt een middenberm
aangebracht. Het is het meest kenmerkende element van het ontwerp.
Door de vier stroken asfalt te 'breken'met een berm van 1.20 meter
breed - waarin ook de verlichting een plaats krijgt - wint het
wegbeeld van deze belangrijke route aan aantrekkingskracht. Aan de
zuidzijde blijft de bestaande berm gehandhaafd, evenals de veertig
jaar oude rij kastanjebomen. Ter hoogte van de winkelpromenade
Amicitia komen nog eens vijf nieuwe bomen.
Bussen
Aan de rijstroken voor de bus verandert er weinig. Aan het begin en
aan het eind van de Stadring wordt de situatie iets aangepast. Komend
vanuit de tunnel wordt de busbaan in de nieuwe situatie voortgezet tot
aan de Van Asch van Wijckstraat. Tussen de Flierbeeksingel en de
Bleekersingel wordt de busstrook stadinwaarts ingekort tot voor het
kruispunt met de St. Andriesstraat. Hierdoor krijgt het autoverkeer
bij het kruispunt wat meer ruimte en wordt een vlotte doorstroming
gestimuleerd.
Meer informatie
De uitvoeringstekeningen van het werk aan de Stadsring liggen ter
inzage bij Stadsinformatiecentrum De Observant, Stadhuisplein 7 en bij
het wijkmeldpunt Binnenstad, Kortegracht 24.
Actuele informatie over stremmingen en omleidingsroutes in de stad is
te vinden op www.amersfoort.nl. en in de rubriek 'De weg in de stad'in
de wekelijkse Stadsberichten.
Voor meer informatie over de uitvoering van de reconstructie is de
Servicetelefoon bereikbaar, tel. 033-469 48 69. Bewoners en/of
belanghebbenden worden doorverbonden met de betrokken opzichter of
directievoerder.
Amersfoort timmert aan de weg
Het werk aan de Stadsring is onderdeel van 'Amersfoort timmert aan de
weg'. In korte tijd wordt een flink aantal toegangswegen van
Amersfoort opgeknapt en opnieuw ingericht. Dat is heel hard nodig.
Omdat de kwaliteit van de wegen erom vraagt maar ook omdat Amersfoort
erg hard groeit. Aanpassingen zijn nodig om een snelle afwikkeling van
het verkeer te kunnen blijven garanderen.
In 2003 en 2004 vindt er een piek plaats in het werk aan de wegen. Om
overlast te beperken, zijn de afzonderlijke wegen zorgvuldig op elkaar
afgestemd. Zo blijft de stad ook tijdens het 'timmeren'gewoon
bereikbaar.