Politiebond ACP
Uit het landelijk overleg...
Op donderdag 17 april jl. is er zowel een formeel als informeel
overleg geweest. In dit artikel is een verslag van de belangrijkste
punten van het formeel overleg terug te vinden. Uit het informeel
overleg treft u de belangrijkste punten die door de
Politievakorganisatie ACP zijn ingebracht.
Formeel overleg
Reorganisatie Vreemdelingendienst
Dit onderwerp heeft voor de Politievakorganisatie ACP grote
prioriteit. Op initiatief van de ACP is ingezet op het maken van een
aantal bindende afspraken over de reorganisatie van de
Vreemdelingendiensten. Deze reorganisatie is nodig omdat de
toelatings- en asieltaken overgaan naar de gemeenten en de IND. Met
name de veranderende omstandigheden waaronder deze reorganisatie moet
plaatsvinden geven aanleiding tot het maken van bindende afspraken.
Hierbij moet gedacht worden aan de korting op het personele budget met
50% die voor deze taken beschikbaar is. De Politievakorganisatie ACP
maakt zich reeds vanaf het begin van dit proces hard voor landelijke
afspraken om de reorganisaties soepel te laten verlopen.
De Politievakorganisatie ACP wil harde afspraken over:
1. Geen gedwongen ontslagen.
2. Geen negatieve inkomenseffecten bij plaatsing op andere functie
binnen de regio (garantie geldt tot het moment dat men weer op het
oude inkomensniveau terug is).
3. Bij deze diensten zijn nogal wat medewerkers met een
arbeidshandicap werkzaam in een herplaatsingssituatie. Voor deze
medewerkers moet een hardheidsclausule worden opgenomen t.a.v. het
behoud van werk, inkomen en uitkering (HPT en evt. IP).
4. Medewerkers met AFUP e.o. andere rechten behouden deze.
De Minister van BZK was echter van mening dat op "macroniveau"
voldoende garanties overeengekomen zijn met de Korpsbeheerders. De
vakorganisaties eisen echter een aantal harde landelijke afspraken
omdat in veel korpsen geen garanties bestaan op het punt van
werkgelegenheid en inkomen. De Minister van BZK wil de komende maand
een inventarisatie uitvoeren naar de afspraken die in Sociaal Statuten
zijn gemaakt. Deze inventarisatie zal de basis vormen voor opnieuw
formeel overleg.
Inzet van particuliere beveiligers bij de DKDB
De Minister van BZK gaf aan de in tegenstelling tot een mededeling in
het vorige formeel overleg een ruimere uitleg moet worden gegeven aan
de mogelijke inzet van particuliere beveiligers. Recentelijk is
besloten de capaciteit van de DKDB fors uit te breiden. Hierdoor is de
kans dat er een beroep moet worden gedaan op particuliere beveiligers
fors teruggedrongen. De Politievakorganisatie ACP is tevreden dat na
lang aandringen de capaciteit van de DKDB is uitgebreid. Ondanks dat
is en blijft de Politievakorganisatie ACP tegen het inzetten van
particuliere beveiligers voor politietaken.
Arbeidstijdenwet "begeeftijd"
De Minister van BZK heeft de politievakorganisatie het voorstel gedaan
om het beroep op artikel 2:5 van de Arbeidstijdenwet terug te dringen
door bij grootschalig optreden de zogenaamde begeeftijd in te voeren.
Met begeeftijd wordt bedoeld de reistijd (gedeeltelijk) die in het
kader van grootschalig optreden niet geldt als diensttijd. M.a.w. er
is sprake van een ontkoppeling van arbeidstijd en diensttijd. Het
gevolg van de invoering van begeeftijd is dat de tijd die medewerkers
feitelijk ingezet kunnen worden groter wordt. De Politievakorganisatie
ACP is geen voorstander van de ontkoppeling van arbeidstijd en
diensttijd. De tijd die de medewerker feitelijk van huis is wordt
hierdoor steeds langer. Ook is hiermee niet uitgesloten dat artikel
2:5 van de Arbeidstijdenwet niet meer ingeroepen zal worden. Ook nemen
de risicos voor medewerkers toe doordat de tijd voor woon- werkverkeer
gekoppeld aan een langere diensttijd een aanslag doen op de fysieke en
sociale situatie van de medewerker. De Minister van BZK gaf aan na te
denken over aanvullende randvoorwaarden om de invoering van begeeftijd
alsnog mogelijk te maken.
Informeel overleg
RTGP
De ACP heeft bij de behandeling van dit onderwerp een groot aantal
vragen gesteld over de wijze waarop de nieuwe regelgeving op dit
moment functioneert.
Het gaat daarbij om de volgende vragen:
* blijkt het minimum aantal trainingsuren van 32 voldoende?;
* zijn er voldoende IBT-docenten en trainingsruimten aanwezig in de
korpsen?
* neemt de intensiteit van het volgen van de IBT-trainingen t.g.v.
de invoering van de RTGP toe?
* kunt u positieve effecten aangeven die zijn ontstaan t.g.v. de
invoering van de RTGP?
* is er bij de korpsen voldoende ruimte (in tijd en fysiek) en
capaciteit om zo nodig meer en vaker te trainen onder deskundige
begeleiding van IBT-docenten?
* is individueel maatwerk mogelijk? Zo ja, hoe dan? Zo nee, welke
maatregelen worden getroffen om dat mogelijk te maken?
* hoe is het slagingspercentage van de collega's die de RTGP
verplicht moeten doorlopen (uitgesplitst naar onderdelen)
a. de theorie (toets geweldsbeheersing; zijnde kennis politiewet,
ambtsinstructie en theorie pepperspray)
b. de aanhoudings- en zelfverdedigingsvaardigheden (incl. gebruik
pepperspray)
c. de schietvaardigheid
* zijn er bepaalde categorie werknemers die de toets om fysieke of
psychische redenen niet halen. Is dat uit te splitsen naar sekse
en leeftijd?
* wat gaat er de komende tijd (tot aan 31-12-2003) gebeuren, als
blijkt dat een aantal collega's niet aan de eisen van de RTGP
kunnen voldoen?
Het recentelijk verschenen rapport van de inspectie politie geeft geen
antwoord op de door ons gestelde vragen. Met name het feit dat de
regeling in een aantal regios gezien wordt als geschiktheidseis is
voor de ACP onacceptabel. Ook de problemen die de huidige eisen
veroorzaakt voor specifieke groepen is aan de orde gesteld.
Convenant Gesubsidieerde Arbeid
Wederom heeft de Politievakorganisatie ACP aangedrongen op het
realiseren van 1810 banen in de veiligheidssector (let wel hoeft niet
in de sector politie te zijn) conform het Najaarsakkoord tussen
sociale partners en het Kabinet. Dit betekent dat er uiterlijk 1 juni
a.s. in een van de overheidssectoren (Rijk of gemeente) een convenant
moet liggen dat voorziet in het realiseren van 1810 structurele banen.
Als er op dat moment geen convenant ligt zal de ACP in het formeel
overleg inzetten op het realiseren van een convenant in het overleg
van de sector politie.