Politiebond ACP

Uit het landelijk overleg...

Op donderdag 17 april jl. is er zowel een formeel als informeel overleg geweest. In dit artikel is een verslag van de belangrijkste punten van het formeel overleg terug te vinden. Uit het informeel overleg treft u de belangrijkste punten die door de Politievakorganisatie ACP zijn ingebracht.

Formeel overleg

Reorganisatie Vreemdelingendienst

Dit onderwerp heeft voor de Politievakorganisatie ACP grote prioriteit. Op initiatief van de ACP is ingezet op het maken van een aantal bindende afspraken over de reorganisatie van de Vreemdelingendiensten. Deze reorganisatie is nodig omdat de toelatings- en asieltaken overgaan naar de gemeenten en de IND. Met name de veranderende omstandigheden waaronder deze reorganisatie moet plaatsvinden geven aanleiding tot het maken van bindende afspraken. Hierbij moet gedacht worden aan de korting op het personele budget met 50% die voor deze taken beschikbaar is. De Politievakorganisatie ACP maakt zich reeds vanaf het begin van dit proces hard voor landelijke afspraken om de reorganisaties soepel te laten verlopen.

De Politievakorganisatie ACP wil harde afspraken over: 1. Geen gedwongen ontslagen.
2. Geen negatieve inkomenseffecten bij plaatsing op andere functie binnen de regio (garantie geldt tot het moment dat men weer op het oude inkomensniveau terug is).
3. Bij deze diensten zijn nogal wat medewerkers met een arbeidshandicap werkzaam in een herplaatsingssituatie. Voor deze medewerkers moet een hardheidsclausule worden opgenomen t.a.v. het behoud van werk, inkomen en uitkering (HPT en evt. IP). 4. Medewerkers met AFUP e.o. andere rechten behouden deze.

De Minister van BZK was echter van mening dat op "macroniveau" voldoende garanties overeengekomen zijn met de Korpsbeheerders. De vakorganisaties eisen echter een aantal harde landelijke afspraken omdat in veel korpsen geen garanties bestaan op het punt van werkgelegenheid en inkomen. De Minister van BZK wil de komende maand een inventarisatie uitvoeren naar de afspraken die in Sociaal Statuten zijn gemaakt. Deze inventarisatie zal de basis vormen voor opnieuw formeel overleg.

Inzet van particuliere beveiligers bij de DKDB

De Minister van BZK gaf aan de in tegenstelling tot een mededeling in het vorige formeel overleg een ruimere uitleg moet worden gegeven aan de mogelijke inzet van particuliere beveiligers. Recentelijk is besloten de capaciteit van de DKDB fors uit te breiden. Hierdoor is de kans dat er een beroep moet worden gedaan op particuliere beveiligers fors teruggedrongen. De Politievakorganisatie ACP is tevreden dat na lang aandringen de capaciteit van de DKDB is uitgebreid. Ondanks dat is en blijft de Politievakorganisatie ACP tegen het inzetten van particuliere beveiligers voor politietaken.

Arbeidstijdenwet "begeeftijd"

De Minister van BZK heeft de politievakorganisatie het voorstel gedaan om het beroep op artikel 2:5 van de Arbeidstijdenwet terug te dringen door bij grootschalig optreden de zogenaamde begeeftijd in te voeren. Met begeeftijd wordt bedoeld de reistijd (gedeeltelijk) die in het kader van grootschalig optreden niet geldt als diensttijd. M.a.w. er is sprake van een ontkoppeling van arbeidstijd en diensttijd. Het gevolg van de invoering van begeeftijd is dat de tijd die medewerkers feitelijk ingezet kunnen worden groter wordt. De Politievakorganisatie ACP is geen voorstander van de ontkoppeling van arbeidstijd en diensttijd. De tijd die de medewerker feitelijk van huis is wordt hierdoor steeds langer. Ook is hiermee niet uitgesloten dat artikel 2:5 van de Arbeidstijdenwet niet meer ingeroepen zal worden. Ook nemen de risicos voor medewerkers toe doordat de tijd voor woon- werkverkeer gekoppeld aan een langere diensttijd een aanslag doen op de fysieke en sociale situatie van de medewerker. De Minister van BZK gaf aan na te denken over aanvullende randvoorwaarden om de invoering van begeeftijd alsnog mogelijk te maken.

Informeel overleg

RTGP

De ACP heeft bij de behandeling van dit onderwerp een groot aantal vragen gesteld over de wijze waarop de nieuwe regelgeving op dit moment functioneert.

Het gaat daarbij om de volgende vragen:

* blijkt het minimum aantal trainingsuren van 32 voldoende?;
* zijn er voldoende IBT-docenten en trainingsruimten aanwezig in de korpsen?

* neemt de intensiteit van het volgen van de IBT-trainingen t.g.v. de invoering van de RTGP toe?

* kunt u positieve effecten aangeven die zijn ontstaan t.g.v. de invoering van de RTGP?

* is er bij de korpsen voldoende ruimte (in tijd en fysiek) en capaciteit om zo nodig meer en vaker te trainen onder deskundige begeleiding van IBT-docenten?

* is individueel maatwerk mogelijk? Zo ja, hoe dan? Zo nee, welke maatregelen worden getroffen om dat mogelijk te maken?
* hoe is het slagingspercentage van de collega's die de RTGP verplicht moeten doorlopen (uitgesplitst naar onderdelen)

a. de theorie (toets geweldsbeheersing; zijnde kennis politiewet, ambtsinstructie en theorie pepperspray)
b. de aanhoudings- en zelfverdedigingsvaardigheden (incl. gebruik pepperspray)
c. de schietvaardigheid


* zijn er bepaalde categorie werknemers die de toets om fysieke of psychische redenen niet halen. Is dat uit te splitsen naar sekse en leeftijd?

* wat gaat er de komende tijd (tot aan 31-12-2003) gebeuren, als blijkt dat een aantal collega's niet aan de eisen van de RTGP kunnen voldoen?

Het recentelijk verschenen rapport van de inspectie politie geeft geen antwoord op de door ons gestelde vragen. Met name het feit dat de regeling in een aantal regios gezien wordt als geschiktheidseis is voor de ACP onacceptabel. Ook de problemen die de huidige eisen veroorzaakt voor specifieke groepen is aan de orde gesteld.

Convenant Gesubsidieerde Arbeid

Wederom heeft de Politievakorganisatie ACP aangedrongen op het realiseren van 1810 banen in de veiligheidssector (let wel hoeft niet in de sector politie te zijn) conform het Najaarsakkoord tussen sociale partners en het Kabinet. Dit betekent dat er uiterlijk 1 juni a.s. in een van de overheidssectoren (Rijk of gemeente) een convenant moet liggen dat voorziet in het realiseren van 1810 structurele banen. Als er op dat moment geen convenant ligt zal de ACP in het formeel overleg inzetten op het realiseren van een convenant in het overleg van de sector politie.